۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۹۹۱۲۲

شماره پنجم نشریه رهنامه پژوهش منتشر شد

خبر گزاری رسا ـ در شماره جدید رهنامه پژوهش، زندگی نامه و تألیفات آیت الله آقا بزرگ تهرانی و همچنین موضوع هویت طلبگی بررسی شده است.
رهنامه پژوهش 5


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره پنجم نشریه علمی فرهنگی رهنامه پژوهش به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه منتشر شد.

«در هویت طلبگی علم و عقلانیت حاکمیت مطلق دارد»، «کار علمی و طهارت باطنی از اضلاع هویت طلبگی»، «هویت طلبگی در تکامل تاریخی دین»، «کمالات علمی و عملی، ارکان هویت طلبگی»، «مدرسه مشکات؛ مدرسه ای برای تمرین و پژوهش»، «موسسه فرهنگی دین پژوهی بشرا در نگاه کلی»، «تألیفات شیخ آقا بزرگ زنده کننده علمایی بود که فراموش شده بودند» از عناوین این شماره است.

در بخشی از مصاحبه در مورد کار علمی و طهارت باطنی از اضلاع هویت طلبگی، آمده است: «در این مصاحبه به تعریف و تبیین هویت طلبگی پرداخته شده است. استاد هویت طلبگی را درسه بُعد آموزش و پژوهش، تقوا و طهارت و تبلیغ تعرف می کند. ایشان معتقدند اساس هویت طلبگی با دو عنصر اول شکل می گیرد و عنصر تبلیغ کمان هویت طلبگی است. استاد یزدان پناه در تبیین جایگاه عنصر تحصیل، شغل طلبه را کار علمی کردن میدانند. همچنین در ادامه، استاد به دو سؤال زیر پاسخ می دهند: 1ـ ملاک اینکه یک علم جزء علوم طلبگی قرار گیرد چیست؟ 2ـ متخصص شدن در یک رشته بهتر است یا جامعیت و اشرافیت در تمام رشته ها؟»

در مقاله ای در این نشریه با عنوان هویت صنفی طلبه و معنای طلبگی به تعریف هویت فردی و صنفی پرداخته می شود و پس از پرداختن به ضرورت بحث هویت صنفی به بحث هویت طلبگی می پردازد. اینکه آیا طلبه همان روحانی است؟ سپس فلسفه پیدایش روحانیت و رسالت های حوزه را تحت عنوان تفقه و انذار و اجرای دین بررسی می کند. در این مقاله کارهایی که رسالت طلبه محسوب می شود و نصاب طلبگی که با آن صدق عنوان طلبه بر او حقیقی می شود با دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

شماره پنجم نشریه علمی فرهنگی رهنامه پژوهش به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه و مدیر مسؤولی سید علی عماد در 83 صفحه و با قیمت 1200 تومان به چاپ رسیده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات