۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۴۲۳۹۵۹
آیت الله مجتهد شبستری:

شهید مطهری با بصیرت و زمان شناسی در مقابل سیل خروشان تفکرات الحادی ایستاد

امام جمعه تبریز گفت: شهید مطهری(ره) به خاطر بصیرتی که به زمان داشت به مبارزه با تفکرات و مکاتب الحادی پرداخت و از اسلام ناب دفاع کرد و توانست سیل خروشان تفکرات الحادی را سد کرده و اسلام ناب را معرفی کند.
آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز

به خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، ظهر امروز در دیدار جمعی از معلمان و مسؤولان اداره کل آموزش و پرورش استان، اظهار داشت: شخصیت انسان را دو عامل محیط تربیتی و وراثت شکل می دهد اما اینکه کدام یک مهم تر و تأثیرگذارتر است، نظرات مختلفی در این باب وجود دارد.

 

وی با بیان این‌که هر فرزندی که به دنیا می آید با فطرت پاک به دنیا قدم می گذارد تا اینکه پدر و مادرش وی را از آن فطرت پاک دور می نماید، ابراز داشت: تأثیری که محیط در تشکیل شخصیت انسان دارد، وراثت ندارد، از این رو عامل محیط بسیار با اهمیت تر از عامل وراثت است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: محیط خانواده، مراکز آموزشی و اجتماع سه محیطی هستند که در شکل گیری شخصیت انسان تأثیر زیادی دارند و در صورتی که این سه محیط ناسالم باشند موجبات انحطاط اخلاقی انسان را فراهم خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: برخی از صفات جسمی و روحی از پدران و مادران به ارث می رسد اما در طول تاریخ بسیاری از افراد بوده اند که با وجود اینکه به طور کامل از عامل وراثت بهره مند بوده اند، اما به دلیل تأثیراتی که محیط تربیتی و اجتماعی بر روی آن ها گذاشته است از راه راست منحرف شده اند، پس باید توجه داشت که وراثت و محیط دو عامل اصلی تشکیل دهنده شخصیت انسان است.

 

آیت الله مجتهد شبستری خاطرنشان کرد: همچنین در تاریخ موارد فراوانی داریم که به لحاظ وراثت وضع مطلوبی نداشتند اما در اثر تربیت و قرار گرفتن در محیط های الهی تربیت گشته و حتی جزو یاران خاصه اهل بیت(ع) گردیده‌اند.

 

وی با بیان اینکه معلم و مربی در تربیت جامعه بسیار تأثیرگذار است، افزود: معلمان و مربیان باید افرادی شایسته، مؤمن و متخصص و متدین باشند، چرا که آینده کشور متعلق به جوانان است و تربیت دانش آموزان و دانشجویان در گرو تربیت صحیح و اسلامی است.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: بنده مکررا به مسؤولان کشوری تذکر داده ام که در گزینش معلمان باید دقت شود و هر کسی نباید در مقام معلمی و استادی قرار گیرد چرا که گزینش فله ای اساتید به ضرر کشور تمام خواهد شد.

 

وی با اشاره به ویژگی انبیا در تعلیم و تربیت بشری، ابراز داشت: معلمان یاد با تمسک به شیوه انبیاء الهی به تربیت جوانان و نسل آینده بپردازند، بشیر و نذیر بودن، صبر و حوصله در تربیت باید مدنظر معلمان باشد.

 

امام جمعه تبریز با بيان اينكه نخستين معلم، ذات پروردگار است و انبيا بعد از ذات الهي معلمان بشريت هستند، گفت: معلمان هنر تربيت نفوس دارند و استعدادهاي دانش آموزان را پرورش مي دهند و نسل آینده این کشور را تربیت می کنند.

 

وی با گرامیداشت سالگرد شهادت علامه مطهری، افزود: اگر علامه شهید مطهری در قم می ماندند قطعا بعد از حضرت امام(ره) یکی از مراجع مسلم تقلید بودند، چرا که نبوغ فوق العاده ای در علوم اسلامی داشتند اما به خاطر بصیرتی که به زمان داشتند و نیازی که تشخیص دادند به دانشگاه ها رفته و به مبارزه با تفکرات و مکاتب الحادی پرداخته و از اسلام ناب دفاع کردند و توانستند سیل خروشان تفکرات الحادی را سد کرده و اسلام ناب را معرفی کنند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: معلمان خودشان را مجهز کنند به سلاح علم و تقوا و با مطالعه آثار علامه بزرگوار شهید مطهری بر عمق علمی خود بیفزایند، چرا که به قول امام راحل آثار این شهید بزرگوار بی استثاء آموزنده است./854/202/ب2

ارسال نظرات