۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۴۲۶۲۵۸
استاد برجسته حوزه علمیه:

جایگاه قمر بنی هاشم نزد امام حسین همانند مقام امیرمؤمنان نزد پیامبر اکرم است

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این که جایگاه قمر بنی هاشم نزد امام حسین(ع) همانند مقام امیرمؤمنان نزد پیامبر اکرم(ص) است، گفت: حضرت ابوالفضل‌عباس(ع) از شخصیت‌های مؤثر در دین اسلام هستند و در کمال معرفت و شجاعت در راه دین جانبازی کرده‌اند،
روز جانباز و ولادت حضرت ابوالفضل العباس ع

فاطمه جمشیدی استاد برجسته حوزه‌ علمیه، دانشگاه و از مبلغان بین المللی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک به مناسبت میلاد پر نور حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و روز جانباز، گفت: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) پس از شهادت حضرت فاطمه(س) به وصیت ایشان، قصد ازدواج با همسری شجاع داشتند تا از او فرزند شجاعی متولد شود که یار و همراه امام حسین(ع) باشد.

 

وی در ادامه افزود: این دیدگاه امیرمؤنان(ع) نشان دهنده این است که مادر در تربیت فرزند نقش بسیار مهمی دارد و اخلاقیات مادر روی فرزند تاثیرگزار است؛ محور اصلی در تربیت، مادر است.

 

جمشیدی بیان داشت: در طول تاریخ بانوان زاهد و متدینی بودند که به خاطر مقام معرفتی آنها، خداوند این شایستگی را به آنها داد که مادر امام باشند.

 

مشاور حوزه‌ علمیه ابراز داشت: عقیل که نسب شناس بود، دختری به نام فاطمه کلابیه را به ایشان معرفی می‌کنند که بسیار شجاع بودند؛ در خواستگاری علی‌ بن‌ ابی‌طالب(ع) از ایشان، پدر و دختر با توجه به خوابی که دیده بودند از این اتفاق خشنود می‌شوند و ایشان با نام اینکه خادم بچه‌های فاطمه زهرا(س) باشند وارد خانه امیرالمونین می‌شوند.

 

وی  اظهار داشت: ایشان را ام‌البنین یعنی مادر پسران می‌نامند؛ همچنین از حضرت علی(ع) می‌خواهند که ایشان را با نام فاطمه صدا نکنند؛ چرا که فکر می‌کردند بچه‌های فاطمه زهرا(س) با شنیدن نام مبارک مادرشان ناراحت شوند.

 

مشاور مؤسسه آیندگان در ادامه گفت: حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) چهارم شعبان سال 26 هجری در مدینه به عنوان پرچم‌دار کربلا متولد شدند و از همان ابتدا نوزادی بسیار خوش منظر بودند؛ به همین علت ایشان را قمربنی هاشم می‌نامیدند.

 

وی ابراز داشت: حضرت علی(ع) ایشان را عباس نامیدند، چرا که عقیده داشتند مفهوم و ویژگی‌های نام، روی شخصیت انسان‌ها تأثیرگذار است؛ عباس به معنای شیر و کسی است که در مقابل ظالم و دشمن، چهره عبوس و خشمگین دارد.

 

استاد حوزه‌ علمیه تأکید کرد: یکی از القاب ایشان باب‌الحوائج است و هر کسی که روی نیاز به درگاه ایشان ‌آورد، دست خالی از در خانه‌شان بازنمی‌گردد.

 

وی در ادامه بیان داشت: در روایات داریم، اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌فرمایند: جایگاهی که حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) نزد من دارد همان‌ گونه است که حضرت علی(ع) برای پیامبر(ص) داشت؛ چرا که ایشان تکیه گاه خاصی برای امام حسین(ع)، به ویژه در واقعه عاشورا بود.

 

جمشیدی ابراز داشت: حرم ایشان به برکت ایثار و فداکاری‌هایشان مأمن تمام کسانی است که دل‌هایشان را روانه این حرم مبارک و بسیار آرام بخش می‌کنند و از هر جای دنیا مردم درمانده رو به حرم ایشان می‌آورند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به‌ اینکه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) از شخصیت‌های مؤثر در دین اسلام هستند و در کمال معرفت و شجاعت در راه دین جانبازی کرده‌اند، با الهام از ایثارگری‌های ایشان این روز در تاریخ ما، روز جانباز نام‌گذاری شده است./966/302/ب2

ارسال نظرات