۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۴۲۹۴۶۹
از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب آرمیدگان در بقیع به زیور طبع آراسته شد

کتاب آرمیدگان در بقیع نوشته علی اکبر نوایی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
آرمیدگان در بقیع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب آرمیدگان در بقیع نوشته علی اکبر نوایی با تدوین پژوهشکده حج و زیارت پنج فصل بقیع و جایگاه آن، صحابه راستین پیامبر صلی الله علیه و آله، دیگر صحابه پیامبر، وابستگان و خویشاوندان پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم‌السلام و همسران پیامبر به زیور طبع آراسته شده است.

 

در مقدمه اثر می‌خوانیم: بقیع، نام مشهورترین و قدیمی‌ترین قبرستان در تاریخ اسلام و از زمان حضور پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه تا عصر حاضر است که در انتهای جنوب شرقی شهر مدینه، به فاصله اندکی از مسجداالنبی و بقعه نورانی پیامبر صلی الله علیه و آله قرار دارد و محصور در دیواری مشبّک، در وسط شهر مدینه است.

 

در بخش دیگری از مقدمه این اثر آمده است: بیشتر مدفونین در بقیع، از شخصیت‌های ممتازی هستند که در اندیشه نبوی و اهل بیت علیهم‌السلام، از جایگاهی والا و بلند برخوردار بوده‌اند، تا آنجا که پیوسته در بقیع حضور می‌یافتند و برای آرمیدگان آن دیار استغفار می‌کردند.

 

این سنت بزرگ و الهی در میان مسلمانان معمول و رایج شد. عظمت بقیع با ساخت قبه‌ها و سنگ نوشته‌های هنری و بناهای فخیم و ضریح‌های ثمین نمود یافت و والیان مدینه همچنان بر این امر اهتمام داشتند.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای مدفونین در بقیع عظمت فراوانی قائل بود؛ تا جایی که فرمودند: «از این قبرستان هفتاد هزار تن محشور می‌گردند در حالی که بدون حساب وارد بهشت می‌شوند. گویا صورت‌هایشان، ماه شب چهارده است».

 

مدفونان در بقیع در چند طبقه قرار گرفته‌اند:

ـ صحابه راستین پیامبر صلی الله علیه و آله همچون عثمان بن مظعون، اسعد بن زراره، ابی سعید خدری، اسید بن حضیر، جابر بن عبدالله انصاری و ...

ـ برخی از صحابه که بعد از نبی گرامی صلی الله علیه و آله مسیری غیر از آرمان‌های اولیه پیمودند.

ـ چهار امام معصوم شیعه علیهم‌السلام.

ـ همسران و دختران پیامبر صلی الله علیه و آله، منسوبین آن حضرت، شهیدان میدان‌های جهاد و شهادت و تابعین.

طبقات یاد شده، در این رویکرد پژوهشی به بررسی نهاده شده‌اند.

 

مظلومیت قبرستان بقیع و مدفونان آن که هنوز در زیر آوار تخریب بقاع و تلاش وهابیت برای گمنام نگهداشتن آن هستند، نیاز به آثاری را که به شناخت بیشتر بقیع و دفن‌شدگان آن می‌پردازد، دو چندان می‌کند. کتاب آرمیدگان در بقیع تلاشی در برابر کوشش وهابیان برای محور آثار بقیع است.

 

این اثر حاصل 18 مقاله به خامه پژوهشگر حوزوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی است که پیش از این در مجله میقات حج سلسله‌ وار منتشر شده و اکنون در قالب و ساختار کتاب با هدف آشنایی با حرمین شریفین و گلزار مظلوم بقیع به همت گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت تهیه و تنظیم شده است.

 

در فصل نخست اثر با عنوان بقیع در بستر تاریخ ذیل عنوان درآمدی بر موضوع می‌خوانیم: بقیع، قطع زمینی رها شده و مقبره‌ای همچون مقابر عمومی نیست، گنج تاریخ و مخزن اسراری جاودانه است. تاریخی مملو از حادثه و دنیایی از همه عظمت‌ها، اخلاص‌ها، رشادت‌ها، کرامت‌ها، معناها، جانفشانی‌ها، ایثارها، مظلومیت‌ها، حماسه‌ها و فریادهاست؛ فریادهایی در سکوت، گریه‌هایی در تنهایی.

 

ناله‌هایی در ظلمت، یادواره‌ای است از جهادها و پیکارها و از خود گذشتن‌ها، نمادی است از عظمت یک تاریخ بلند و گسترده، واگویه کتاب‌های سترگ است که باید به استنطاق درآید و به مرحله کتابت نهاده شود تا نهفته‌های حیات بخش و شور آفرین و الهام بخش خود را باز نماید و اسراری را که در خود نهفته، برملا سازد تا درس‌های خود را بی‌دریغ، فراروی تشنگان حقیقت و معرفت و انسانیت بازگو نماید و عبرت‌های خود را به صاحبان بصیرت ارزانی دارد.

 

کتاب آرمیدگان در بقیع نوشته علی اکبر نوایی در قطع وزیری، 408 صفحه، شمارگان 1000 نسخه به قیمت 16500 تومان، با تهیه و تنظیم پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات