۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۴۳۶۳۳۷
استاد حوزه و دانشگاه:

ائمه اطهار تجلی نور الهی و هدایتگر هستند

حجت الاسلام جلالی با بیان اینکه خداوند متعال نور آسمان و زمین است، گفت: بیوت ائمه اطهار مسیر هدایت و محل تجلی نور الهی است که انسان با توجه به این بیوت هدایت پیدا می کند.
ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام جلالی، استاد حوزه و دانشگاه دوشنبه شب در جمع روزه‌داران مسجد صاحب‌الامر تبریز، با اشاره به تفسیر آیه 35 سوره نور، اظهار داشت: اين آیه در ضمن تمثيلي براي روشن كردن مطلب بسيار بلندي است كه محور اصلي آيه است.

 

وی با بیان اینکه آن عبارت از جمله اللّه نور السموات والارض است و از آنجاکه فهم واژه «نور» در اين آيه مشكل مينمايد خداوند آن را در قالب مثالي آورده و جمله «لاشرقيه ولاغربية» بخشي از آن مثال است، ابراز داشت: در اين آيه بعد از بيان اين حقيقت كه خداوند نور آسمانها و زمين است با ذكر يك مثال زيبا و دقيق چگونگي نور الهي را مشخص ميكند.

 

این کارشناس دینی افزود: این تشبیه به این صورت است که نور خداوند به چراغدان «مشكوة» تشبيه شده است كه در چراغدان چراغي پرفروغ باشد و آن چراغ در حبابي قرار دارد و اين حباب شفاف و درخشنده چون يك ستاره فروزان است، «الزجاجه كانها كوكب دريّ» اين چراغ، با روغني كه از درخت پربرکت زيتون گرفته‌شده افروخته ميشود.

 

وی ادامه داد: اين درخت نه شرقي است و نه غربي و آن روغن‌ زیتون آن‌چنان صاف و خالص است كه نزديك است بدون تماس با آتش،  شعلهور شود و نوري است بر فراز نور دیگر آنگاه در پايان مثال ميفرمايد؛ خداوند هر كس را بخواهد به نور خود هدايت ميكند و اين جمله نتيجهاي است كه از آيه حاصل ميآيد كه دل‌های آماده و مستعد به اين نور الهي هدايت ميشوند.

 

حجت‌الاسلام جلالی بیان داشت: در روايات معصومين(ع) تفسيرهاي ديگري نيز براي درخت پربركت زيتوني كه نه شرقي و نه غربي است، آمده است از جمله درخت مبارك را به ابراهيم خليل، شجره نبوت حضرت محمد (ص) و دين اسلام تعبير نمودهاند، اين روايات در حقيقت چهرههاي متفاوت از نور پروردگار را بيان ميدارند و بيان مصداق روشني از آن است.

 

وی با اشاره به تشبیه به روغن‌ زیتون در آیه، ابراز داشت: به ماده انرژی‌زای بسیار مستعد برای این چراغ اشاره می‌کند؛ چون روغن‌ زیتون از بهترین روغن‌ها هست و از درختی است که از هر جانب مورد تابش نور قرار داشته باشد و همه اطراف آن مورد تابش نور باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: روغن این چراغ از درخت زیتون مبارک است، که نه در جانب مشرق روییده و نه در جانب مغرب تا در نتیجه سایه آن در جانب مخالف بیفتد و مانع از رسیدن و کمال میوه آن شود، بلکه در وسط قرار دارد و میوه‌اش کاملاً رسیده و روغنش شفاف و زلال می‌شود، درنتیجه این روغن نهایت استعداد برای احتراق را دارد.

 

وی با بیان اینکه این روغن نزدیک است حتی بدون تماس آتش، شعله‌ور شود و نور این چراغ مضاعف است، چون هم چراغ نورانی و شفاف است و هم شیشه آن صاف و شفاف است و نور چراغ را منعکس می‌کند، ابراز داشت: این آیه در حقیقت به مبین نور هدایت می پرازد و نشان می‌دهد که نور هدایت الهی دارای چنین ویژگی‌هایی است.

 

حجت‌الاسلام جلالی با اشاره به آیات بعدی این سوره مبارکه، ادامه داد: این مشکات درون خانه‌هایی است که وصف آن در این آیه آمده و یا در پایان آیه که با جمله «یهدی اللّه لنوره من یشاء» اشاره به هدایت خاص الهی است، این هدایت در فضا و درون خانه‌هایی با این اوصاف است، این آیه به خانه‌هایی والا و مرکز توجه، اشاره می‌کند که به خواست الهی، رفعت یافته و همواره نام و یاد الهی در آن‌ها جاری است.

 

وی با بیان اینکه ائمه اطهار و انبیا در حقیقت چراغ‌های نور الهی هستند و با تمسک و توجه به این بیوت انسان می‌تواند به مسیر صحیح الهی راه یابند، تأکید کرد: ائمه اطهار و خانه‌های آن‌ها در حقیقت نورانی هستند که انسان با تمسک به ائمه اطهار به مسیر نور الهی هدایت می‌شود./854/202/ب2

ارسال نظرات