۰۳ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۱۷۵۵۷
آیت الله فیاض:

دیگر نمی توان در قبال مصادره حقوق شیعیان سکوت کرد

خبرگزاری رسا ـ یکی از مراجع تقلید نجف تاکید کرد که از پس این پس دیگر نمی توان در قبال مصادره حقوق شیعیان سکوت کرد.
آيت الله اسحاق فياض  از مراجع تقليد شيعه در نجف
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف در پیامی که توسط حجت الاسلام شیخ علی الربیعی، نماینده وی در بیستمین همایش مبلغین در نجف قرائت شد نسبت به لبریز شدن صبر ملت عراق هشدار داد و گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که مبلغان به آن بپردازند هشدار دادن به گروه های سیاسی نسبت به پایان یافتن صبر ملت است، مراجع تقلید در این صورت دیگر نمی توانند مردم را به سکوت دعوت کنند، زیرا شهروندان با وضعیت نامطلوب خدمات و وخامت اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه و گروه های سیاسی و مسوولان دولتی نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.

وی افزود: گروه های سیاسی باید از مصالح حزبی در درمان بحران ها و پرونده های پیچیده کشور دوری جویند و تنها به دنبال کسب پست و مقام نباشند، این گروه ها اگر از ملت جهت کسب پست استفاده کنند در آینده از سوی ملت به حاشیه رانده شده و دیگر نمی توانند آنچه را که خراب کرده اند اصلاح کنند.

آیت الله فیاض مبلغان را به مطالبه حقوق مردم دعوت کرد و اظهار داشت: مبلغان باید خواسته های مردم که به صلاح جامعه است را به گوش مسوولان برسانند و نسبت به نادیده گرفتن حقوق ملت و گسترش فساد سکوت نکنند. این امر کاملا منطبق با قانون اساسی است و دولت نمی تواند مبلغان را بدین منظور مورد بازخواست قرار دهد، تاکید بر همزیستی مسالمت آمیز، مبارزه با طایفه گری و ایستادگی در برابر کسانی که درصدد گسترش فتنه هستند از دیگر وظایف مبلغان است.

این مرجع تقلید در ادامه نصیحت های خود به دولت تصریح کرد: اصلاح حقوق کارمندان برای تحقق عدالت اجتماعی، از بین رفتن فاصله طبقاتی، ریشه کن شدن فقر، مبارزه با تروریسم و تکفیر و خشونت، تلاش برای حفاظت از امنیت و ثبات کشور، اجرای احکام صادره دادگاه علیه جنایت کاران، از بین رفتن فساد اداری و مالی و پاکسازی دستگاه های امنیتی و قضایی از لوث عناصر ناپاک و مجازات مسوولانی که با تروریست ها همکاری می کنند از وظایف اصلی دولت است که باید نسبت به آنها توجه ویژه ای داشته باشد.

وی بر لزوم اجرای اصلاحات در مواد آموزشی مدارس عراق تاکید کرد و ادامه داد: قانون اساسی باید ضامن حقوق مذاهب مختلف باشد و اجرای اصلاحات در آن ضروری است. از این پس دیگر نمی توان نسبت به مصادره حقوق شیعیان که بیش از 60 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند سکوت اختیار کرد. شیعیان عراق با وجود اینکه اکثریت به شمار می آیند، اما همچنان از برخی تبعیض ها رنج می برند و و در برخی از مدارس مجبور هستند که افکار مذاهب دیگر را بپذیرند.

شیخ اسحاق فیاض با اشاره به اینکه عراق در مرحله بسیار حساسی قرار گرفته است بیان داشت: عراق در مرحله بسیار حساسی قرار گرفته و ممکن است در وضعیت به مراتب سخت تری نسبت به سال های گذشته که با حمله گسترده قدرت های شر و تروریسم و تکفیر و فساد مواجه بود، قرار گیرد. ملت عراق هم اکنون از جانب کسانی که خود را به شیطان فروختند و با حمله های مستمر به مصالح و ثروت و حتی آزادی بیان یورش برده اند مورد تعرض قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از پیام خود خطاب به مبلغان گفت: مبلغان خانم و آقا باید در التزام به واجبات شرعی و متمسک شدن به اخلاق، حسن سلوک، تعامل با مردم بر اساس حکمت و موعظه حسنه دیگران الگو باشند، زیرا مبلغان به وظیفه انبیا دست یافته اند و مسوولیت مهم و بزرگ شرعی و ملی دارند. مبلغان با توجه به اینکه تاثیر فراوانی بر روح و روان مردم وجامعه می گذارند باید خود را از در زمینه های علمی پربار سازند تا به ارشاد و آموزش احکام شرعی به مردم بپردازند و خطبه های خود را به گونه ای انتخاب کنند که تاثیر عمیقی بر شنوندگان بگذارد و از وقوع در جدل های عقیم و نشر موضوعات حساسی نظیر طایفه گری و نژادپرستی به شدت پرهیز کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به حملات انجام گرفته علیه علمای دین خاطر نشان ساخت: دست های خبیث و کینه ورز در حال مخدوش ساختن چهره علمای دین در میان مردم هستند و از دروغ های مختلف برای فریب دادن مردم و نشر افکار منحرف و گمراه استفاده می کنند./980/ب901/گ
ارسال نظرات