۳۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۲۶۷۴۳

نهضت مرمت مساجد تاریخی تبریز ادامه دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرمت مساجد تاریخی را از اولویت های اصلی این سازمان خواند و گفت: با اجرای عملیات استحکام بخشی مرمت مسجد تاریخی سید ابراهیم تبریز آغاز شد.
مسجد جامع  طالبيه تبريز


به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از میراث فرهنگی استان، تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، مرمت مساجد تاریخی را یکی از اولویت های اصلی سازمان میراث فرهنگی استان در چند سال اخیر عنوان کرد.

وی گفت: در سه سال گذشته بیش از 200 مسجد و 140 امامزاده در شهرستان های مختلف آذربایجان شرقی مرمت و بازسازی شده اند و نهضت مرمت مساجد تاریخی در سال 91 نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، سید ابراهیم را یکی از مساجد قدیمی و ویژه آذربایجان شرقی دانست و افزود: این مسجد در جوار بارگاه ملکوتی امامزاده سید ابراهیم تبریز قرار گرفته، که به عنوان یکی از مساجد قدیمی محله دوه چی همواره مورد توجه مردم بوده است.

محمدی، یادآور شد: مرمت مسجد تاریخی سید ابراهیم تبریز، با اجرای عملیات استحکام بخشی در قسمت های در حال تخریب، آغاز شد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، ادامه داد: بررسی و کاوش های تاریخی و نقشه برداری در قسمت آب انبار آن واقع در زیر زمین مسجد همزمان با مرمت اثر آغاز شده است.

وی قدمت این مسجد تاریخی را مربوط به دوره قاجاریه دانست و خاطرنشان کرد: آب انبار مسجد سید ابراهیم گنبدی شکل بوده و با توجه به آثار باقی مانده، به نظر می رسد از 12 گنبد تشکیل شده باشد.

محمدی از تلاش این سازمان برای ثبت آب انبار تاریخی مسجد سید ابراهیم در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: مرمت این آب انبار یکی از اولویت های سال 91 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است که این امر پیش از هرچیز نیازمند انجام تحقیقات و بررسی های دقیق است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سید ابراهیم را جزو مساجد چوبی عنوان کرد و گفت: بخش جنوبی این مسجد از خشت خام بوده که متاسفانه قسمت هایی از آن فرو ریخته است.

محمدی تصریح کرد: حداقل اعتبار برای مرمت تمامی بخش های مسجد سید ابراهیم، حدود 2 میلیارد ریال برآورد اولیه شده است، که امیدواریم با اجرای هر چه سریع تر عملیات مرمتی، طی مدت یک سال بازسازی ها به اتمام برسد./935/د103/ع

ارسال نظرات