۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۳۳۲۹۱
تحلیلی بر انتصاب رییس اطلاعات عربستان؛

نفوذ بیشتر آمریکا بر هرم قدرت عربستان

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان مسائل سیاسی تغییر بندر بن سلطان به ریاست اطلاعات عربستان را غیرمنتظره و نفوذ بیشتر آمریکا در این کشور عنوان می‎کنند.
بندر بندر

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان طی حکمی، مقرن بن عبدالعزیز را از سمت رییس اطلاعات عربستان برکنار کرد و وی را به عنوان مشاور و فرستاده ویژه خادم حرمین شریفین منصوب کرد.

 

 

از سوی دیگر شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز به عنوان رییس اطلاعات منصوب شد که این پست علاوه بر پست پیشین وی به عنوان دبیر مجلس امنیت ملی عربستان است.

 

انتصاب شاهزاده بندر با سابقه طولانی 22 سال در سمت سفیر عربستان در آمریکا و برخی رفتار آن، حرف و حدیث های فراوانی در مجامع سیاسی به راه انداخته است. 

 

برخی منابع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس فاش کردند که تعیین بندر بن سلطان به ریاست سازمان اطلاعات عربستان تصمیم آمریکا بود که بر عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی تحمیل شد بویژه که نفوذ بندر بن سلطان که یکی از مهمترین شخصیت های سعودی دارای روابط مستحکم با سازمان اطلاعات آمریکا است، در سالهای اخیر بویژه بعد از برکناری او از سمت سفیر عربستان در ریاض در سال 2005 میلادی، درحال افول بود.

 

این منابع افزودند: شاه سعودی با تعیین بندر بن سلطان به ریاست سازمان اطلاعات مخالفت می کرد بویژه که مقرن بن عبدالعزیز به این سمت چنگ زده بود و راضی به صرف نظر کردن از آن نبود اما آمریکایی ها شاه سعودی را مجبور کردند تا با واگذاری پست ریست سازمان اطلاعات عربستان به بندر بن سلطان موافقت کند.


تعیین بندر بن سلطان به ریاست سازمان اطلاعات عربستان به منزله آغاز مرحله جدیدی در سیاست عربستان درقبال حوادث منطقه از منظر سازمان سیا است و این بدان معناست که این سازمان برای اولین بار پس از چند دهه مدیریت، پرونده امنیتی در عربستان را به طور مستقیم بدست گرفته است. بویژه که عربستان شاهد رشد اختلافات بین اعضای خاندان حاکم خصوصا بین نسل دوم و به طور مشخص بعد از مرگ دو نفر از ارکان رژیم سعودی یعنی سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد اسبق و نایب بن عبدالعزیز ولیعهد سابق در طول هشت ماه اخیر است.


زید العیسی، کارشناس مسائل سیاسی عربستان سعودی در خصوص این تغییرات می گوید: بندر بن سلطان از نفوذ بالایی در ریاض برخوردار بوده و علاوه بر آن روابط بسیار نزدیکی با واشنگتن از جمله خانواده جورج بوش دارد.


العیسی با اشاره به تحولات جاری در عربستان سعودی و قیام فراگیر مردم علیه رژیم ریاض گفت: ریاض معتقد است که شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز عملکرد مناسبی در جلوگیری از قیام مردم نداشته و لذا تصور می‌کنند با انتخاب بندر بن سلطان به ریاست دستگاه اطلاعاتی می‌توانند جلوی گسترش اعتراضات مردم را بگیرند.


رابرت گوردان سفیر آمریکا در ریاض در سالهای 2001 تا 2003 که با بندر بن سلطان در آن زمان از نزدیک کار کرده است می گوید: انتصاب بندر به ریاست سازمان اطلاعات عربستان چه بسا به تقویت ائتلاف بین واشنگتن و نزدیک ترین هم‎پیمان عربش کمک کند.


پایگاه خبری المنار در خصوص جابه جایی مهره‎ها در عربستان نوشت: بندر بن سلطان در ترور عماد مغنیه دست داشت و پس از آن مقامات سعودی با طرف های زیادی تماس تلفنی برقرار می کردند تا بر نقش عربستان و به طور ویژه بر نقش بندر که دست پرورده سرویس های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی است، سرپوش گذارند.

 

به گزارش المنار ، بندر بن سلطان از طریق ائتلاف با دستگاه های جاسوسی متخاصم با ملت سوریه و با حمد بن جاسم جنگ تروریستی علیه ملت سوریه را رهبری می کند و ریاض و دوحه تروریست ها را برای خدمت به اسرائیل و آمریکا تامین مالی می کنند.

 

 المنار در پایان گزارش خود آورده است: باید به صراحت گفت که خون فرزندان سوریه و خون شهید عماد مغنیه بر گردن حاکمان قطر و عربستان است و این حق مردم سوریه است که این حکام را حتی از گوشه خانه شان بیرون کشیده و محاکمه کنند.

 

 

پایگاه اینترنتی نهرین نت نیز دراین باره نوشت: ناظران امور عربستان پیش بینی می کنند که تعیین بندر بن سلطان به ریاست سازمان اطلاعات باعث افزایش نفوذ او شود؛ بویژه که نقش بزرگی در مهندسی سیاست خارجی و امنیتی سعودی – قبل از آنکه خودش را از عرصه داخلی عربستان از سال 2005 میلادی غایب ببند- ایفا می کرد و ماموریت پرونده های منطقه خاورمیانه - به کمک تجربه سالهای طولانی مدیریت پرونده های متعدد امنیتی و روابط قدیمی با سازمان سیا از نیمه دهه هشتاد قرن گذشته – به وی سپرده شده بود تا جاییکه مخالفان رژیم سعودی بندر بن سلطان را مامور سازمان سیا می دانستند.

 

نهرین نت افزود: نام بندر بن سلطان چند سال پیش در جریان تحقیقات درباره میلیاردها دلار متعلق به قرارداد مشهور سلاح به نام الیمامه با انگلیس مطرح شده بود و وی همچنین متهم به دست داشتن در طرح آمریکا برای تغییر نظام در سوریه و حمایت از گروههای وهابی مسلح در لبنان وسوریه است.

 

لذا بندر بن‌سلطان را نمی‌توان از جمله شاهزادگان معمولی سعودی در نظر گرفت؛ وی روابط نزدیک و مستحکمی با واشنگتن دارد. بندر سالها سفیر عربستان در آمریکا بود و در جریان مهم‌ترین رویدادهای تاریخی منطقه با مسؤولان مختلف آمریکایی ارتباط بسیار نزدیکی داشته است.

 

 

این روابط تا حدی نزدیک است که باب وودورد، نویسنده آمریکایی در کتابش تأکید کرده است: جرج بوش، رییس‌جمهور سابق حتی قبل از کالن پاول، وزیر خارجه وقت، بندر بن‌سلطان را از ماجرای حمله به عراق در سال 2003 میلادی مطلع کرده بود./982/ب912/ک
 

ارسال نظرات