۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۴۱۱۱۱
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کرد؛

لزوم بهره‌گیری از زبان تاثیرگذار هنر برای ترویج مبانی دینی

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: رویکرد کلان این مرکز ارائه مفاهیم و ترویج مضامین دینی با بهره‌گیری از زبان تاثیرگذار هنر است.
حجت‌الاسلام علي کمساري مدير مرکز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي قم

حجت‌الاسلام علی کمساری، رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به برگزاری نمایشگاه خوشنویسی«صریر روحانی» گفت: این نمایشگاه هم از نظر محتوایی و هم از نظر هنری یک نمایشگاه منحصر به فرد است.

وی با اشاره به نمایش 120 اثر از 12 خوشنویس روحانی در این نمایشگاه افزود: این نمایشگاه نخستین اقدام رسمی انجمن خوشنویسان روحانی وابسته به مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی است، از این رو این نمایشگاه در نوع خود بی‌نظیر است.

حجت‌الاسلام کمساری با اشاره به حمایت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی از برپایی این نمایشگاه اظهار داشت: مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با هدف ارتقاء توانمندی‌ها و حمایت از توانایی‌های طلاب و هنرمندان حوزه علمیه برنامه‌های متعددی در دست اقدام دارد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد انجمن‌های فرهنگی و هنری به عنوان یک بستر مناسب برای تعامل هنرمندان و زمینه‌سازی برای رشد، ارتقاء و توانمندسازی بیش از پیش جامعه هنری حوزه علمیه بخشی از برنامه‌های این مرکز است.

این فعال عرصه فرهنگی ادامه داد: این انجمن‌ها از سوی خود هنرمندان حوزوی شکل می‌گیرند و مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات نیز از آنها حمایت می‌کند، یکی از این انجمن‌ها انجمن طلاب خوشنویس کشور است و ازجمله اهداف و فعالیت‌های مهمی که انجمن‌های فرهنگی هنری در دست اقدام دارند و امروز شاهد آن هستید برگزاری نمایشگاه‌های هنری است؛ برای اولین بار ما در حوزه علمیه شاهد برپایی یک نمایشگاه تخصصی در این حجم در حوزه هستیم.

وی یادآور شد: این نمایشگاه، نمایشگاهی است که در آن آثار اساتید حوزوی در هنر خوشنویسی به نمایش درآمده و یکی از ویژگی‌های آن مضمون صد در صد قرآنی و دینی این نمایشگاه است و مضامین آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده است از مضامین دینی، قرآنی، اخلاقی و عرفانی است.

 رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان و اساتید حوزوی این است که ما نسبت به ارائه مفاهیم دینی و ترویج مضامین دینی از زبان تأثیرگذار هنر استفاده کنیم؛ این رویکردی است که مبنای هدف‌گذاری و تأسیس و رویکرد کلان مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات است و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند هر اندیشه‌ای که در قالب هنر بگنجد ماندگارتر است.

وی  بیان کرد: در طول تاریخ اسلام نیز اسلام به هنر به ویژه هنر خوشنویسی تأکید بسیار زیادی داشته است، قرآن اولین سرمشق کتابت در عالم اسلام است و قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن از آن امیرالمؤمنین(ع) است همچنین روایات بسیار زیادی از معصومین(ع) درباره تشویق هنر خوش‌نویسی، نحوه کتابت خط و شیوه‌های کتابت خط در متون روایی ما وجود دارد که همه نشانگر جایگاه بالای هنر خوش‌نویسی در دین مبین اسلام است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با این شیوه بیش از پیش به انتقال پیام دین اقدام کنیم تأکید کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از برنامه‌های مستمر مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی استان قم است.

کمساری ادامه داد: ما یک نگارستان دائمی به نام نگارستان اشراق داریم که هر 15 روز یک بار نمایشگاهی با موضوعات مختلف و متنوع نقاشی، خطاطی، خوشنویس، هنرهای تجسمی و گرافیکی و دیگر هنرها برگزار می‌کند؛ این نمایشگاه یا از سوی طلاب و هنرمندان حوزه برگزار می‌شود و یا موضوع برپایی آن دینی و قرآنی است.

شایان ذکر است، نمایشگاه صریر روحانی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز به کار کرده و تا پانزدهم مهرماه در دو نوبت صبح و عصر پذیرای علاقه‌مندان است./919/ت302/ن

ارسال نظرات