۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۵۶۰۶۵
فرج الله سلحشور:

دروغ و انسان محوری شاخصه سینمای مبتذل است

خبرگزاری رسا ـ کارگردان سینما، دروغ و انسان محوری را شاخصه سینمای مبتذل غرب دانست و گفت:سینماگر نظر و قرائت شخصی خود را فیلم می کند و تحلیل خود را ارائه می دهد در حالی که در مکتب ما اینگونه نیست و علمای ما از خود چیزی نمی گویند بلکه همه از قول قرآن و اهل بیت(ع) است.
به رسم حماسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیین اختتامیه جشنواره شعر و سرود انقلاب و جشنواره قاب شیشه ای(اکران فیلم های سینمایی انقلاب) به عنوان «به رسم حماسه» شب گذشته، در محل فرهنگسرای انقلاب مشهد برگزار شد.

فرج الله سلحشور، کارگردان سینما، با بیان این که سینماگران معمولا در پی کسب شهرت هستند، گفت: سینمای مبتذل، نیروهای ارزشی را به دلیل نداشتن تجربه کافی و نیز تعریف دقیق سینمای مذهبی بلعیده است.

وی اظهار داشت: سینمای غیرمذهبی که هالیوود به دنیا ارائه می دهد پنج مشخصه دارد، دروغ، فیلم های چنین سینمایی بافته ذهن سینماگر هستند؛ انسان محوری، چرا که سینماگر نظر و قرائت شخصی خود را فیلم می کند و تحلیل خود را ارائه می دهد در حالی که در مکتب ما اینگونه نیست و علمای ما از خود چیزی نمی گویند بلکه همه از قول قرآن و اهل بیت(ع) است.

این کارگردان سینما ادامه داد: سومین ویژگی سینمای مبتذل، ماتریالیسم است، سینماگر در این سینما تنها در پی شهرت، شهوت و ثروت است، ویژگی دیگر نیز قصه زیبا است که با گنجاندن انواع خشونت ها و ایجاد صحنه های محیرالعقول و روابط نامشروع در پی جذاب سازی قصه فیلم هستند.

وی درام را پنجمین مشخصه سینمای مبتذل خواند و افزود: درام، کششی است که تماشاگر را از ابتدا تا انتها پای فلیم نگاه می دارد اما در غرب این کشش، محدودیتی ندارد، غرب این را به دنیا دیکته کرده در حالی که تماشاچی از اثرات آن غافل است، ما معمولا در برابر مشکلات اقتصادی به دلیل ملموس بودن آن اعتراض می کنیم اما نسبت به آنچه فیلم ها به خوراک فکر ما می دهند بی تفاوت هستیم.

سلحشور در ادامه به تشریح مبانی سینمای اسلامی پرداخت و گفت: در سینمای اسلامی، اصل بر راستگویی و قصه های مبتنی بر واقعیت است، همچنین از آن جا که بالاترین قصه گو، خدا است، قصه فیلم باید انسان ها را به سمت خدا هدایت کند بنابراین مبنا، خدامحوری است.

وی، معناگرایی، عبرت آموزی و قصه زیبا را از دیگر ویژگی های سینمای مذهبی برشمرد و تصریح کرد: زیبایی سینمای موجود، با چشم دیده می شود اما در فرهنگ اسلامی زیبایی آن چیزی است که با چشم سر دیده نمی شود، در سینما باید نادیدنی ها به تماشاگر القا شود و ظاهر، وسیله ای برای هدایت به باطن باشد.

وی در پاسخ این سؤال که در جمهوری اسلامی چنین سینمایی وجود دارد، افزود: متأسفانه مسؤولان فرهنگی هنری جمهوری اسلامی با تلویزیون و سینمای موجود کنار آمده و تسلیم شده اند و حاضر به تغییر نیستند، تنها فردی که خوب می داند این سینما و تلویزیون اسلامی یعنی چه، رهبر معظم انقلاب است که به در دیدار با آقای صفارهرندی می فرمایند «ارشاد، فرش نجس العین است» یعنی با شستن پاک نمی شود بلکه باید ذات و ماهیت آن تغییر کند.

کارگردان فیلم یوسف پیامبر، با تأکید بر این که فرهنگ اهل بیت(ع) توان ایجاد این تغییر را دارد، در تشریح تفاوت خلاقیت و تخیل، ابراز داشت: بزرگان دین می توانند تخیل را درست و برای فهماندن حقایق به خدمت گیرند. ما قصه های تخیلی را هم به شرط القای حقیقت قبول داریم.

در ادامه این مراسم با حضور مسؤول دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا(ع)، حجت الاسلام زکریا اخلاقی، شاعر وپیشکسوت شعر انقلاب و مدیر مرکز آفریش های هنری حوزه هنری فریمان، رییس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی و حجت الاسلام جواد محمدزمانی، مؤسس جلسه شعر آیینی از نخستین نرم افزار جامع انقلاب ویژه کودک ونوجوان با عنوان « روایت رویش» که به معرفی شخصیت های انقلاب اسلامی می پزدازد، رونمایی شد.

همچنین از زهرا جلوتی، مازیار دلخوانی، خانم بنایی، مرضیه دارابی، الهام براتی، فائزه سادات شجاعی، خانم افشاری، مریم طیبی، زینب ساقی، سمیه جنتی، مصطفی حاجی زاده وزهرا کاظم نژاد به عنوان نفرات برتر بخش نقد فیلم های انقلاب تقدیر شد.

در پایان این مراسم از برترین های سرود و شعر با اهدای هدایا ولوح تقدیر تقدیر شد./930/پ202/ن

ارسال نظرات