۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۷۳۰۶۵

آیت الله علی الهامی به فرزند شهیدش پیوست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علی الهامی، از شاگردان امام خمینی(ره)، پدر شهید و عضو حلقه تفسیری فضلای حوزه علمیه قم، صبح امروز پس از تحمل دوره کوتاه بیماری در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهدیش پیوست.
درگذشت/ ارتحال

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی الهامی، از شاگردان امام خمینی (ره)، پدر شهید و عضو حلقه تفسیری فضلای حوزه علمیه قم، صبح امروز پس از تحمل دوره کوتاه بیماری در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهدیش پیوست.

              

آیت الله علی الهامی در سال 1303 هجری شمسی در شهر کلوانق از توابع تبریز بدنیا آمد و در کودکی پدر کشاورز خود را دست داد و و تحت سرپرستی مادر و برادران خویش به زندگی ادامه داد و تا شانزده سالگی کنار کار کشاورزی و در دامداری به آموزش قرآن، معجم، نصاب الصبیان و گلستان سعدی و مقدمات عربی پرداخت.

پس از آن برای ادامه تحصیل تصمیم به هجرت گرفت اما به دلیل مخالفت برادران بزرگ تر، بالاخره دور از چشم ایشان موفق شد خود را به مدرسه  طالبیه  تبریز وارد برساند که این بار نیز برادران و دایی برای عودت وی رهسپار شدند!

 

حکمیّت مجتهد شهر مرحوم حاج میرزا محمود دوزدوزانی پس از شنیدن سخنان آنان مبنی بر اینکه کسی مخارج وی را نخواهد پرداخت و به کار او در مزرعه نیاز است به این جمله رسید که: « پسرم طلبه ی فقیر نمی تواند دین خود را حفظ کند برگرد به وطن»! اما اصرار جوان بر تحصیل و بی نیازی از کمک دیگران و کار در کنار تحصیل، مجتهد را قانع کرد که حکم به طلبگی بدهد و خانواده هم نه تنها پذیرفتند که چنان یاری اش کردند که نیازی به کار هم پیدا نکرد.

 

علی الهامی در22 سالگی به دست آیت الله سید مرتضی خسرو شاهی ملبس به لباس روحانیت شد و تا 24 سالگی در مدرسه طالبیه تبریز دروس عربی، منطق، کلام و سطح فقه و اصول را از محضر اساتیدی همچون  میرزا علی اصغر باغمیشه ای، آیت الله سید مرتضی خسرو شاهی، آیت الله سید ابراهیم دروازه ای و آیت الله سید محمد بادکوبه ای رضوان الله تعالی علیهم تلمّذ کرد در کنار تحصیل به تدریس صرف و نحو و منطق و اصول فقه اشتغال پرداخت.

 

وی سپس برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم هجرت کرد و حدود یکسال در مدرسه فیضیه و پنج سال در مدرسه حجتیه سکونت گزید تا این که متاهل شد و سال ها اجاره نشین بود. پس از مدتی با اتباع زمینی کوچک در محله صفائیه قم، دو اتاق محقر با سرداب که برای آشپزی و استراحت تابستانی استفاده می شد ساخت  و علی رغم این که  دارای 9 فرزند بود تا سال 1368 که منزل مذکور در در طرح توسعه شهری به تصرف شهرداری درآمد در آن زیست و این نشانگر روحیه قناعت و ساده زیستی وی بود سرمشق دیگران و جوانان امروز بوده و هست.

آیت الله العظمی بروجردی(ره) و آیات عظام:حجت، سلطانی، مجاهد، صدر، شاهرودی، میرزا هاشم آملی، شریعتمداری از اساتید وی در حوزه مقدسه قم بودند علاوه بر این که حدود پانزده سال از محضر استاد و مراد خویش حضرت امام خمینی(ره)بهره مند شد.

 

از هم حجره ای های او در قم می توان به آقایان: میرزا کریم ملائی تبریزی و آیت الله حاج محمد فیض سرابی اشاره کرد و هم مباحثه های ایشان آقایان: سید ابوالفضل موسوی تبریزی، آیت الله میرزا حسن اوقی، حاج میرزا محسن دوزدوزانی و حاج محمد فیض سرابی بودند.

 

آیت الله علی الهامی در سن 35 سالگی به درجه استنباط و اجتهاد نائل شد و ضمن انتشار رساله عملیه (توضیح المسائل) و مناسک حج به تألیف حاشیه بر تکملة المنهاج آیت الله خوئی (ره) و کتاب مستحدثه اقدام نمود.

 

آیت الله علی الهامی هم چنین در حلقه تفسیری که هر هفته روزهای پنج شنبه و جمعه در خانه اعضاء برگزار می شد و قدمت چندین ساله داشت شرکت می کرد. برخی اعضای این جلسه، آقایان: آیت الله سید مهدی روحانی، آیت الله علی میانجی،آیت الله آذری قمی، آیت الله سید کاظم میانجی و آیت الله فیض سرابی بودند.

 

وی به پیروی از استاد و مراد خویش حضرت آیت الله العظمی امام خمینی در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی شرکت داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با همکاری جمعی از روحانیون انقلابی آذربایجان، دفتر مرکزی «جامعه روحانیت آذربایجان» در قم را به منظور شناسایی مبلغان انقلابی روحانیت و اعزام آنان به اقصی نقاط کشور تأسیس کرد و پانزده سال در دادگاه عالی انقلاب و دیوان عالی کشور به خدمت اشتغال داشت.

 

آیت الله الهامی با آغاز جنگ تحمیلی با اعزام فرزندان خویش به جبهه ها سرمشق عشق و جهاد شد  تا علم و عمل را توأمان  به جامعه اسلامی بیاموزد و در این راه فرزند ارشدش، صادق الهامی و یکی از دامادهای خویش به نام فیروز ارشادی را  در جنگ تحمیلی تقدیم اسلام و میهن اسلامی کرد.

 

از آیت الله الهامی چند خاطره نیز باقی است؛ می گفت: در سال هایی که ایام محرم و رمضان به تبلیغ می رفتم توکلم به خدا بود وبا وجود نیاز مالی، روزی را از خدا می دانستم و از قلت آن ناراحت نمی شدم و می گفتم حتماخدا از جای دیگر می رساند و همین طور هم می شد.

از امام یاد می کرد و می گفت: روزی حضرت امام خمینی ره در پایان یک دوره درس اصول فقه فرمودند: «این مقدار به عمرمان پف گفتیم رفت!» آیت الله جعفر سبحانی گفتند: «نمی گفتید!» فرمودند:  «اصولیین چنین کردند ما نیز چنین کردیم!»

 

باز از دیگر بزرگی خاطره می گفت که روزی از آیت الله بروجردی استفتاء مکتوب کردم از پذیرش، استنکاف نمود عرض کردم شفاهی جواب دهید. فرمودند: «نمی توانم آقا!» یعنی آمادگی ندارم.

همچنین از مرحوم آیت الله گلپایگانی مسأله ای پرسیدم به دامادشان آیت الله صافی فرمود: «رساله را بیاورید ببینم چه نوشته ام!» اینها درس عملی به طلاب است که با آن همه مقام عملی وقتی چیزی را نمی دانند و یا حاضر الذهن نیستند به صراحت بگویند نمی دانیم! 

 

گفتنی است آیت الله علی الهامی صبح امروز اول تیرماه 1392 دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش فردا 10 صبح بر دوش مردم مؤمن و انقلابی قم از مسجد اعظم به سمت گلزار شهدا  تشییع خواهد شد تا در جوار فرزند شهیدش در قطعه والدین شهدا به خاک سپرده شود. همچنین مجلس فاتحه فردا از ساعت 18 الی 19:30 در مسجد رفعت صفائیه برقرار خواهد بود./903/پ202/ع

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
افتخار شهرمان کلوانق است الله رحمت السین
3
0
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
الله رحمت السين
1
0
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
الله رحمت السین
1
0