۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۷۵۶۳۹
پیشنهاد آیت الله مکارم شیرازی برای حل مشکلات مسلمانان در ماه رمضان:

مذاکره باید جای نبرد و جنگ را بگیرد/ اسلحه‌ها در ماه رمضان کنار گذاشته شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تحولات کشورهای مختلف اسلامی، پیشنهاد آتش بس در ماه مبارک رمضان را مطرح و به کشورهای دچار مشکل شده و گروه های مختلف توصیه کرد در این ماه اسلحه ها را کنار بگذارند و پای میز مذاکره مشکلات خود را حل کنند.
نماز و تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در نخستین روز از ماه مبارک رمضان، در جلسه درس تفسیر خود که در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، حلول ماه ضیافت الهی را تبریک گفت و مردم را به بهره گیری هرچه بیشتر از ایام و لیالی توصیه کرد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که خوشبختانه اول ماه با چشم غیر مسلح نیز ثابت شد به بیان اهمیت روزه در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: احکام اسلام دارای سه بخش است، بخش نخست عبادات است، بخش دوم معاملات به معنای عام است و بخش سوم نیز به مسائل سیاسات اسلام اختصاص دارد و هیچ کم و کاستی در برنامه های اسلام در هر سه عرصه وجود ندارد.

 

وی با اشاره به این که احکام اسلام دارای فلسفه و مصالح خاصی است، تصریح کرد: بخشی از فلسفه احکام همچون ظلم نکردن، غیبت نکردن و پرهیز از دروغگویی مشخص و روشن است، بخشی از فلسفه احکام نیز در متن قرآن و بیانات ائمه معصومین آمده و بخشی نیز به گونه ای است که ما با علم محدود خود قادر به درک فلسفه آن نیستیم.

 

درک فلسفه احکام انگیزه و نشاط انسان را بیشتر می کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: هرچه بتوانیم فلسفه احکام را درک کنیم نشاط و انگیزه ما در انجام آن بیشتر می شود به همین دلیل در کلام ائمه فلسفه احکام برای انسان بیان شده تا با نشاط بیشتر و انگیزه قوی تر فرمان الهی را اطاعت کنیم.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که فلسفه روزه گرفتن در قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مورد اشاره قرار گرفته است، آیات و روایاتی در این باره را مورد اشاره قرار داد وبه تفسیر آن پرداخت.

 

وی تقوا و سلطه بر هوای نفس و وسوسه های شیطان را فلسفه اصلی روزه بر اساس آیات قرآن دانست و یادآورشد: هرچه این حالت درونی در انسان قوی تر باشد درجه انسان بالاتر می رود و ائمه معصومین در بالاترین درجه قرار دارند.

 

روزه سبب تقویت تقوا در وجود انسان می شود

این مرجع تقلید به ارتباط روزه و تقویت تقوا اشاره کرد و گفت: انسان با روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی سبب می شود انسان پا روی خواسته های نفسانی و وسوه های شیطانی بگذارد و تقوا در وجود او زنده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی رابطه بین تقوا و روزه ماه رمضان را رابطه ای نزدیک دانست و تصریح کرد: بر اساس آیات قرآن بهترین زاد و توشه برای انسان تقوا است و کسانی که تقوا دارند به سلامت به مقصد می رسند.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» تقوا را گذرنامه ورود به بهشت دانست و بیان داشت: روزه سبب قرب به درگاه الهی می شود و از سویی دیگر برگه عبور به سوی بهشت را در اختیار انسان می گذارد.

 

فواید مادی روزه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تقوا افزون بر فواید معنوی، فواید مادی نیز برای انسان دارد، به حدیثی از حضرت رسول(ص) در این باره اشاره کرد و گفت: بر اساس روایت پیامبر زکات بدن انسان روزه ماه مبارک رمضان است.

 

وی بیان کرد: زکات عامل نمو و رشد است، افرادی که زکات و خمس پرداخت می کنند خداوند به مال و کسب و کار آنها برکت می دهد؛ روزه نیز چنین حالتی دارد و سبب رشد بدن انسان می شود و قلب و عروق انسان را پاکیزه و بلایا را از وجود روزه دار دور می کند.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که روزه فواید اجتماعی نیز دارد، گفت: بر اساس حدیث امام صادق(ع) روزه و حج سبب آرامش روح و جان انسان می شود؛ خداوند روزه را واجب کرده تا فقیر و غنی مثل هم باشند.

 

این مرجع تقلید با بیان توصیه هایی به مردم و روزه داران، تاکید کرد: در ماه رمضان مردم سعی کنند کمک های آنان به فقرا و محرومان بیشتر شود، ماه رمضان، ماه محبت، عاطفه و احساسات انسانی شود و مردم در این ماه بیش از گذشته به فکر نیازمندان و افراد مستضعف باشند.

 

وی با تاکید بر این که روزه انسان باید در ماه رمضان کامل باشد، باید روزه را به مکتب عالی تربیت تبدیل کنیم به گونه ای که تمام اعضا و جوارح ماه روزه دار باشد.

 

گروه های مسلح اسلحه ها را کنار بگذارند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود به تحولات کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: ای کاش شرایطی پیش بیاید و کشورهای اسلامی که دچار اختلافات و مشکلاتی شده اند، اسلحه ها را کنار بگذارند و سر میز مذاکره مشکلات شان را حل کنند.

 

وی ابراز داشت: بر اساس وسوسه و شیطنت دشمنان کشورهای اسلامی به میدان جنگ علیه یکدیگر تبدیل شده و کشورهای استکباری در آرامش هستند؛ دشمنان با اختلاف افکنی در سوریه، مصر، عراق، بحرین، پاکستان و دیگر کشورها آتش بپا کرده اند.

 

نباید اجازه دهیم کشورهای اسلامی تبدیل به ویرانه شود

این مرجع تقلید افزود: آیا در چنین شرایطی ما نباید بیدار شویم و به خود آییم؛ در ماه رمضان اگر دو برادر به جان هم افتادند باید آنها را اصلاح داد تا کشورشان تبدیل به ویرانه نشود.

 

وی ضمن دعا برای رفع مشکلات و اختلافات امت اسلام تاکید کرد: امیدواریم خداوند گوش شنوایی بدهد؛ امیدواریم در این ماه همه مسلمانان به خود آیند و ان شاءاالله مذاکرات جای نبرد و جنگ را بگیرد و امیدواریم بر خلاف خواست و نیت دشمنان در کشورهای اسلامی صلح و صفا ایجاد شود./924/پ202/ج

ارسال نظرات