۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۰۷۰۹۷

پاپ در خاورمیانه

خبرگزاری رسا ـ اگرچه واتیکان اعلام کرده است که سفر پاپ به خاستگاه ادیان توحیدی، ماهیتی صرفا مذهبی دارد اما به نظر می رسد، ماهیت ویژه منطقه پرتنش خاورمیانه، خواه ناخواه مهر سیاست را بر حضور پاپ فرانسیس خواهد کوبید.
پاپ ژان پل دوم

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از یورونیوز؛ پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان نخستین سفر خود به خاورمیانه را از روز امروز آغاز خواهد کرد.


وی قرار است ابتدا وارد اردن شود و در استادیوم ورزشی شهر امان برای سی هزار نفر از پیروان مسیحیت سخنرانی کند.


پاپ همچنین از اماکن مقدس این کشور از جمله رود اردن که گمان می رود عیسی مسیح در آنجا غسل تعمید داده شده، نیز بازدید خواهد کرد.


یکی از مقامات اردن با بیان اینکه کلیه تدابیر امنیتی در آستانه این سفر اتخاذ شده است می گوید: «تلاش می کنیم تمام اقدامات لازم برای دیدار پاپ را انجام دهیم.»


رهبر کاتولیک های جهان پس از اردن به بیت اللحم در سرزمین فلسطینی سفر خواهد کرد.


وی قصد دارد از کلیسای مهد که گمان می رود محل تولد دقیق عیسی مسیح است دیدار کند.


پاپ فرانسیس در پایان سفر خود همچنین به بیت المقدس می رود. امنیت پاپ در این شهر توسط هشت هزار نیروی امنیتی اسراییل تامین می شود.


روابط واتیکان و اسراییل به ویژه از سال 2012 و زمانی که واتیکان از تشکیل کشور فلسطین حمایت کرد، به سردی گرایید.

همچنین از زمان اعلام تغییر پایتخت اسراییل از تلاویو به بیت المقدس، واتیکان از جمله کشورهایی است که این تغییر را به رسمیت نمی شناسد و حاضر به تغییر محل سفارت خود نشده است.


گفتنی است پاپ فرانچسکو، رهبر کلیسای کاتولیک برای نخستین بار به خاورمیانه سفر می کند.


اگرچه واتیکان اعلام کرده است که سفر پاپ به خاستگاه ادیان توحیدی، ماهیتی صرفا مذهبی دارد اما به نظر می رسد، ماهیت ویژه منطقه پرتنش خاورمیانه، خواه ناخواه مهر سیاست را بر حضور پاپ فرانسیس خواهد کوبید.


شهر بیت لحم زادگاه عیسی مسیح، خود را برای یک پذیرایی باشکوه از پاپ آماده می کند.


اعلام خبر حضور پاپ فرانسیس با ماشین سرباز در میان مردم این شهر، اگرچه مساله جدیدی نیست اما در اراضی فلسطینی، رنگ و بوی سیاست به خود می گیرد.


رولا معایعه، وزیر گردشگری تشکیلات خودگردان فلسطینی می گوید: « حضور پاپ در فلسطین با یک خودروی روباز آن هم بدون شیشه ضد گلوله، قطعا حامل این پیام برای دنیا است که فلسطین کشور امنی است و پاپ در بیت لحم و در میان فلسطینیان احساس امنیت می کند. او با مردم در زمان عشای ربانی رو در رو ملاقات خواهد کرد.»


پاپ در سفر خود به اراضی فلسطینی، قرار است با ساکنان کمپ پناهندگان الدهیشه هم دیدار کند و به این ترتیب توجه خود را به درد و رنج این گروه از فلسطینیان و نیز مساله فرار مسیحیان از این منطقه نشان دهد.



حضور در بیت المقدس، سخت ترین مرحله سفر پاپ خواهد بود. شهری که برای هر سه دین یکتا پرست جهان اهمیتی تاریخی دارد؛ دیوار ندبه برای یهودیان و مسجد الاقصی، نخستین قبله مسلمانان کماکان در این شهر قرا دارند. عیسای ناصری، زندگی خود را تا زمان به صلیب کشیده شدن، در این شهر گذرانده است.


ائامون کلی، کشیش کلیسای بیت المقدس می گوید: « سه دین را در بیت المقدس داریم. ادیانی که ریشه های تاریخی مشترکی دارند. آموختن چگونگی همزیستی ما با یکدیگر چالش بسیار بزرگی است. پاپ فرانچسکو مانند یک پدر به اینجا می آید.»


اما گفتگوی میان ادیان ابراهیمی، تنها هدف پاپ از این سفر مذهبی نیست. پنجاه سال پس از ملاقات پاپ پل ششم با پدر آتاناگوراس در بیت المقدس، فرانچسکو قرار است با اسقف بارتولومه، پیشوای کلیسای ارتودوکس، دیدار و به این ترتیب، اتحاد میان مسیحیان شرق را تقویت کند.


پیش از سفر به اراضی فلسطینی و اسرائیل، پاپ روز شنبه در امان، پایتخت اردن هاشمی حاضر می شود. اردن پذیرای جمع گسترده ای از آورگان مسیحی عراق، سوریه و فلسطین است. /1409/ح

 

ارسال نظرات