۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۲۱۰۱۷۵
گزارش خبرنگار رسا در عراق از آخرین نظرات مراجع برای مبارزه با داعش؛

آیت الله سیستانی: کشته های جنگ با داعش نیازی به غسل و کفن ندارند/ آیت الله فیاض: حمل سلاح تنها از راه سازمان‎های نظامی صورت گیرد/ آیت الله حکیم: اختصاص خمس و زکات به مردم موصل جایز است

خبرگزاری رسا - مراجع تقلید شیعیان عراق با صدور پیام هایی نظرات خود را درباره مسائل عرصه نبرد با گروهک تروریستی داعش اعلام کردند.
مراجع تقليد عراق آيت الله سيستاني آيت الله حکيم آيت الله فياض

 

به گزار خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق؛ مراجع و علمای عراق که از ابتدای فتنه داعش برای مبارزه با این گروهک تروریست فتوای جهاد و حضور در صحنه صادر کرده بودند، در پیام ها و نامه های جداگانه ای نظرات خود را درباره مسائل مبتلا و مورد نیاز رزمندگان اسلام بیان کردند.

 

آیت الله سیستانی: کشته‎های جنگ با داعش نیازی به غسل و کفن ندارند


حضرت آیت الله سید علی سیستانی اعلام کرد: هر که در راه دفاع از وطن کشته شود نیازی به غسل و کفن ندارد و تنها باید به نماز و دفن وی اکتفا کرد.


در فتوای این مرجع تقلید آمده است: شهدایی که در راه دفاع از وطن کشته شوند مطمئنا شهید به شمار آمده و دیگر نیازی به غسل و کفنشان نیست بلکه باید تنها بر پیکر آنان نماز خواند و آنها را دفن کرد.


گفتنی است حضرت آیت الله سیستانی، جمعه گذشته فتوای جهاد کفایی در برابر تروریست های داعش را صادر کرد.


این فتوا با استقبال گسترده و چشمگیر عراقی ها مواجه شده به گونه ای که دولت اعلام کرد آمار داوطلبان به مراتب بیش از حد نیاز است.

 

آیت الله فیاض: حمل سلاح تنها از راه سازمان‎های نظامی صورت گیرد


پیام حضرت آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف در بیست و ششمین همایش مبلغان خانم و آقا که امروز و در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان در این شهر برگزار شد از سوی حجت الاسلام شیخ علی الربیعی، نماینده وی قرائت شد.


در این پیام آمده است: جوامع اسلامی با چالش های بزرگی روبروست و مومنان از سوی طایفه ای طغیانگر مورد آماج حمله قرار می گیرند. این شرایط به همبستگی، همکاری، کنار گذاشتن اختلافات و قرار گرفتن در یک جبهه نیازمند است.


حضرت آیت الله فیاض با اشاره به فتوای جهاد صادر شده از سوی حضرت آیت الله سیستانی افزود: در حالی که از همه مومنان می خواهم به ندای حضرت آیت الله سیستانی برای دفاع از مقدسات و بیرون راندن خودخواهان بپردازند، از آنان می خواهم که تنها از راه سازمان های نظامی اقدام به حمل سلاح کنند.


وی تصریح کرد: فتوای حضرت آیت الله سیستانی برای حمل سلاح در راستای دفاع از عراق صورت گرفته و به هیچ وجه طایفه ای نیست، چرا که تروریست ها همه عراقی ها را در همه مناطق مورد هدف قرار می دهند.


این مرجع تقلید، مسؤولیت ایستادگی در برابر تروریست ها را متوجه همگان خواند و ادامه داد: مسؤولان و سیاستمداران نیز وظیفه دارند به اختلافات و تفکر به مصالح شخصی پایان داده و از فتوای مراجع تقلید در راستای وحدت کلمه و تجدید نظر در سیاست های اشتباهی که کشور را فراگرفته است، تلاش کنند.


آیت الله حکیم: اختصاص خمس و زکات به مردم موصل جایز است


حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف نیز در بیست و ششمین همایش سالانه مبلغان خانم و آقا که امروز و در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان در نجف برگزار شد عراق کنونی را سرشار از زخم و بحران توصیف کرد.


در این پیام که از سوی حجت الاسلام سید علاء الحکیم، فرزند وی قرائت شد آمده است: مسؤولان و سیاستمداران باید قدر فداکاری های بزرگ ملت عراق و ایثار وصف ناپذیر آن برای خروج کشور از بحران را دانسته و وضع کنونی را به دقت مورد بررسی قرار داده و از اشتباهات گذشته درس بگیرند. مسؤولیت آنان در وضع بحرانی و خطرناک بسیار بزرگ است.


وی افزود: عراق زخمدیده امروزه با بحران بزرگی روبروست که آینده را مورد تهدید قرار داده و خطر بزرگ و پرتگاهی را برای این کشور پیش بینی می کند. نمی توان خدمات قشرهای مختلف مردم که با صبر و ثبات و آمادگی فداکاری همراه بود را انکار کرد. عراقی ها با حضور در صحنه های مختلف نظیر برپایی شعائر دینی و مشارکت در انتخابات، اوج فداکاری خود را به نمایش گذاشتند.


حضرت آیت الله حکیم بر لزوم حفظ حرمت ها در ماه مبارک رضمان تأکید کرد و اظهار داشت: بدون شک ما در خطرناک ترین و سخت ترین بحران ممکن قرار داریم و مومنان در مناطق مختلف نظیر موصل و تلعفر با شدیدترین مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. مومنان باید با همکاری به برآورده ساختن نیاز این مردم پرداخته و سختی را از آنان دور سازند.


این مرجع تقلید اعطای حقوق شرعی خمس و زکات و بخشی از سهم امام به مردم مناطق بحران زده عراق به ویژه موصل و تلعفر را بر اساس ضوابط شرعی جایز دانست.902/ت303/ک

ارسال نظرات