۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۱۰۷۴۴
شاعر کودک و نوجوان مطرح کرد؛

نگاه ابزاری به ادبیات دینی منشأ خلق آثار ضعیف

خبرگزاری رسا ـ کارشناس شعر کودک و نوجوان دیدگاه برخی را به ادبیات، نادرست خواند و افزود: اطلاعات ناقص و یا نگاه ابزاری به ادبیات دینی کودک موجب خلق اثرهای ضعیفی در این زمینه شده است که با توجه به قدمت کتابت ادبیات در قم باید به این مهم پرداخته شود.
محمود پوروهاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود پوروهاب، شاعر عرصه کودک و نوجوان، شامگاه دوشنبه در دومین نشست ادبیات کودک و تربیت دینی در قم با اشاره به این که در ادبیات دینی باید قبل از نگاه به فرم به محتوا توجه کرد، گفت: با این نگاه اغلب متون ادبی ذیل ادبیات دینی قرار خواهند گرفت زیرا زیبایی اثر انگشت خدا است.

 

وی زبان دین را جذاب و عاطفی دانست و استفاده از واژگان آیینی و دینی و یا رنگ و بوی دینی دادن به یک موضوع ادبی را مهم دانست و تأکید کرد: در زبان دین باید از بازنویسی خلاقانه استفاده و با نگاه هنری در آن پژوهش کرد.

 

پوروهاب به آثار ضعیف غرب در حوزه ادبیات اشاره کرد که خداوند را از آسمان به زمین کشیده است ولی برعکس در ادبیات دینی کودک را به آسمان می‌برد و ذهن او را برای مفاهیم بزرگتری باورمند می کند.

 

وی دیدگاه برخی را به ادبیات، نادرست خواند و افزود: اطلاعات ناقص و یا نگاه ابزاری به ادبیات دینی کودک موجب خلق اثرهای ضعیفی در این زمینه شده است که با توجه به قدمت کتابت ادبیات در قم باید به این مهم پرداخته شود.

 

پوروهاب با اشاره به متن و زبان‌های مختلف در ادبیات، بهترین متن و زبان را هنری و خلاقانه عنوان کرد که در عین روشنی ابهام دارد و این پوشیدگی و مه آلود بودن باعث جذابیت این زبان است.

 

وی زبان علمی را ارجاعی خواند که درستی آن در بیرون متن است و در آزمایشگاه می توانیم آن را ثابت کنیم ولی زبان ادبیات عاطفی است که ماندگاری و جذابیتش به خاطر برداشت‌های مختلف و  رمز آلود بودن آن است.

 

گفتنی است، دومین نشست ادبیات کودک و تربیت دینی عصر روز گذشته با حضور استادان حوزه و دانشگاه و نویسندگان عرصه کودک و نوجوان از سوی معاونت فرهنگی موسسه دارلحدیث و با همکاری انجمن قلم حوزه در که در ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد./908/پ203/س

ارسال نظرات