۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۱۲۴۰۲

عرضه جامع‌ترین نرم افزارهای موضوعی قرآن در نمایشگاه قرآن قم

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فناوری و فرآوری اطلاعات مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: در عرصه نرم افزار، بزرگ‌ترین و جامع‌ترین نرم افزاهای موضوعی قرآن تولید شده توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه قرآن وعترت قم عرضه می‌شود.
چهارمين نمايشگاه قرآن و عترت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری دومین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم، حجت الاسلام اسدالله موسوی عبادی در حاشیه برپایی نمایشگاه قرآن و عترت قم با بیان اینکه مرکز فرهنگ و معارف قرآن بزرگ‌ترین مرکز قرآن پژوهی در کشور است گفت: این مرکز بیش از 25 سال سابقه پژوهش‌های قرآنی دارد و ده‌ها پژوهشگر قرآنی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.


وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 60 اثر در این مرکز تحقیق و پژوهش شده است عنوان کرد: 13 اثر از این آثار تاکنون برنده بیش از 30 جشنواره کتاب سال، پژوهش برتر و... شده‌اند.


رییس اداره فناوری و فرآوری اطلاعات مرکز فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد: اساس کار مرکز فرهنگ و معارف قرآن بر تحقیق و پژوهش موضوعی استوار است و تاکنون بزرگ‌ترین دانشنامه‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها و دائرة‌المعارف‌های قرآنی را عرضه کرده است.


وی بیان کرد: در فرهنگ قرآن که در 33 جلد منتشر شده، بیش از 47 هزار موضوع قرآنی بررسی شده و ذیل هر موضع تمام آیات مربوط در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.


حجت الاسلام موسوی عبادی افزود: تفسیر راهنما کلان پروژه دیگر این مرکز است که شامل 3 هزار عنوان اصلی و 130 هزار عنوان فرعی بوده و در 20 جلد تهیه شده است.


وی به دائره‌المعارف قرآن اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود که این دائره‌المعارف در 25 جلد تهیه شود و تا کنون 11 جلد آن منتشر شده است، در این پروژه 3 هزار موضوع مهم قرآن انتخاب شده و برای هر موضوع یک مقاله علمی نوشته شده است.


رییس اداره فناوری و فرآوری اطلاعات مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به فرهنگ موضوعی تفاسیر بیان کرد: در این پروژه 20 دوره تفسیر از تفاسیر مذاهب اسلامی از سده‌های چهارم تا چهاردهم گردآوری شده است و بیش از 37 هزار موضوع از این تفاسیر استخراج شده است.


وی تصریح کرد: در عرصه نرم افزار نیز بزرگ‌ترین و جامع‌ترین نرم افزاهای موضوعی قرآن تولید شده و در این نمایشگاه عرضه می‌شود.


حجت الاسلام موسوی عبادی به نرم افزار شجره طوبی اشاره کرد و گفت: تمام آثار این مرکز در این نرم افزار عرضه شده است.

وی با اشاره به نرم افزار فرهنگ موضوعی تفاسیر مطرح کرد: این نرم افزار شامل 37 هزار موضوع از 20 دوره تفسیر است که متن تمام این تفسیرها که شامل 305 جلد است در این نرم افزار عرضه شده و پژوهشگران می‌توانند هر موضوعی را که بخواهند در اختیار داشته باشند.


دومین نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت قم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و با همکاری شهرداری، مجتمع ناشران، تعاونی و اتحادیه ناشران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادهای استان و با حضور ناشران، هنرمندان و موسسات مختلف، از 12 تیرماه در مجتمع ناشران قم آغاز به کار کرده و تا 22 تیر هر شب از ساعت 21:30 تا 2 بامداد میزبان علاقمندان خواهد بود./993/د102/س

 

ارسال نظرات