۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۱۵۰۹۵

ارسال 385 مقاله به همایش مشروطیت تبریز

خبرگزاری رسا ـ 385 مقاله از اساتید حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور به دبیرخانه همایش بین المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی» رسیده است.
همايش مشروطيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، میکاییل جمال پور، رییس کمیته علمی و داوران نخستین همایش بین المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی» امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، اظهار داشت: 385 مقاله از اساتید حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور به دبیرخانه همایش رسیده است.

 


وی با بیان این‌که از این تعداد 15 مقاله از کشورهای فلسطین، لبنان، سوریه، مصر، عراق و اردن بوده است، خاطرنشان کرد: اساتید کشور ژاپن نیز برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده اند که در روز همایش 20 مقاله به صورت سخنرانی در دو نوبت صبح و بعدازظهر ارایه خواهد شد.

 


جمال‌پور با اشاره به این‌که 102 مقاله برگزیده از سوی هیأت داوران انتخاب و در چکیده این تعداد اثر در کتابی چاپ و در اختیار مدعوین همایش قرار می گیرد، گفت: مشروطیت جدا از نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام 15 خرداد، قیام 29 بهمن تبریز و انقلاب اسلامی ایران نیست، این همایش به دنبال تبیین نقش مردم و علمای تبریز دراین جریانات بزرگ تاریخ معاصر است.

 


رییس کمیته علمی و داوران نخستین همایش بین المللی مشروطیت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نهضت مشروطه نقطه عطف تاریخ کشور و آذربایجان محسوب می شود، اظهار داشت: آثار نهضت مشروطیت با گذشت زمان و با افزایش تجارب و انگیزه های مردمی، جرقه اصلی قیام های نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام 29 بهمن تبریز و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم آورد.

 


وی با اشاره به انحراف نهضت مشروطه از سوی برخی روشنفکرهای غربزده تصریح کرد: با تسلط روشنفکرهای غربزده ای از قبیل تقی زاده و میرزا ملکم خان بر موضوع مشروطیت، این حرکت تاریخی، منحرف شد و به طور دقیق از این زمان بود که موضوع مشروطیت اسلامی یا مشروطیت مشروعه مطرح شد.

 


جمال پور با اشاره به این‌که علمای تشیع از جمله شیخ فضل الله نوری به دنبال مشروطیت دینی بودند، خاطرنشان کرد: این گونه نیست که بگوییم طرفداران مشروطیت صِرف، گرایش های دینی و مذهبی ندارند بلکه این طیف معتقد بودند هر جا قانون باشد، شرع هم وجود دارد و از نظر این طیف احتیاجی به قید مشروعه برای مشروطیت نبود.

 


وی هویت شاخص قیام مشروطیت را یک هویت دینی دانست و افزود: نقش علما، روحانیان و حوزه های علمیه آذربایجان در اعتلای این نهضت اساسی و تعیین کننده بود، علمایی مثل شیخ محمد خیابانی، ثقه الاسلام و بزرگان دیگر بودند که در کنار رسیدگی به موضوعات دینی و شرعی مردم و تحقیقات حوزوی، به مسایل فرهنگی و سیاسی جامعه نیز توجه داشتند.

 


گفتنی است، نخستین همایش بین المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی» 14 مرداد به همت شهرداری تبریز، بسیج اساتید و دانشگاه تبریز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات