۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۲۳۱۵۵۷
حجت الاسلام مؤمنی:

طریق اهل‌بیت مطمئن ترین راه در سیر الی الله است/ محبت بدون معرفت تداوم ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان به واسطه محبت اهل بیت(ع)، می تواند به ثبات قدم و مقام محمود برسد، ابراز داشت: محبت اهل بیت(ع) باید از رهگذر معرفت در دل قرار بگیرد.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم در نخسین شب مراسم عزاداری در حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی، درباره سلوک در مسیر اهل بیت(ع) اظهار داشت: بر اساس آیه قرآن، بیان معصوم(ع) و سیری که در زیارت جامعه کبیره و زیارت عاشورا بیان می شود، برای سلوک در مسیر اهل بیت(ع) سه مرحله لازم است و از رهگذر این سه مرحله، دو نشانه در انسان ظاهر می شود که با عبور و گذشت از این منازل و مراحل، انسان متمسک به اهل بیت (ع) می شود.

 

وی با اشاره به خطبه ای از امام سجاد(ع) خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در خطبه ای نورانی فرمودند که قراردادن محبت ائمه اطهار(ع) در قلوب مؤمنان از ویژگی های اهل بیت(ع) می باشد که خداوند به آنها عنایت کرده است؛ بر اساس سیری که زیارات جامعه کبیره و عاشورا بیان می دارند، برای تمسک ابتدا انسان باید معرفت پیدا کند.

 

حجت الاسلام مؤمنی با بیان فرمایشی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در خطبه غدیر درباره صراط مستقیم بودن اهل بیت(ع)، ابراز داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در خطبه غدیر فرمودند که من صراط مستقیم هستم و پس از من علی بن ابی طالب(ع) است و بعد از علی(ع)، اولاد من که از سلب علی بن ابی طالب(ع) می باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: صراط مستقیم اهل بیت(ع) هستند که نور الله می باشند؛ سالک طریق اهل بیت(ع)، سالک صراط مستقیم است و اگر کسی از این طریق فاصله بگیرد، به ظلمت رفته است.

 

وی به عبارت های ظلم و جور که در زیارت عاشورا به کار رفته است، اشاره کرد و بیان داشت: قرار بود که خلافت بر دستان حضرت علی(ع) قرار بگیرد که آن را برداشتند و بر غیر مقام خود قرار دادند و جور به معنای عدول از طریق حق است؛ صراط مستقیم، صراط پیامبر گرامی اسلام(ص) و صراط امیر مؤمنان(ع) و صراط ائمه اطهار(ع) است، در طریق اهل بیت(ع) باید ثبات قدم داشت که از رهگذر این معرفت می توان به این جایگاه رسید.

 

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به فرمایشی از پیامبر(ص)، عدول از طریق اهل بیت(ع) را ورود به بیراهه و ضلالت دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) به اباذر(ع) فرمود، مَثَل اهل بیت(ع) در میان امتم، مثل کشتی نوح است، هر کسی سوار بر این کشتی شود، نجات پیدا خواهد کرد و کسی که بر این کشتی سوار نشود، به هلاکت می رسد؛ بدون شک طریق اهل بیت(ع)، صراط مستقیم است.

 

استاد حوزه علمیه قم طریق اهل بیت(ع) را مطمئن ترین و پرسودترین راه برای قرار گرفتن در سیر الی الله دانست و خاطرنشان کرد: بکاء بر امام حسین(ع) و زیارت حضرت، از دستورالعمل های پنجگانه امام رضا(ع) به ریّان بن شبیب می باشد؛ این زیارت دارای آثار و برکاتی است که به تعبیری قرار دادن خود در محضر و معرض ائمه اطهار(ع) می باشد، چرا که در تعریف زیارت گفته شده است که تمام همّ و غمّ انسان، بواسطه گریه و زیارت سید الشهدا(ع)، متوجه آن مزور باشد و از اغیار کاملا انقطاع پیدا کند، مطمئن ترین و پرسودترین راه برای قرار گرفتن در سیر الی الله، طریق اهل بیت است.

 

وی با بیان این که تحقق عبودیت و بندگی، بواسطه اهل بیت(ع) است، گفت: بر اساس زیارت جامعه کبیره ائمه اطهار(ع) واسطه در قوس نزولی و صعودی هستند، به طور یقین امضای معصوم(ع)، شرط سیر الی الله است و بدون امام معصوم(ع) امکان این سیر برای انسان وجود ندارد.

 

حجت الاسلام مؤمنی اظهار داشت: هنگامی که انسان به معرفت نسبت به امام معصوم(ع) برسد، به هیچ قیمتی امام معصوم را رها خواهد کرد؛ آن خیری که قرار است به عباد برسد، از رهگذر امام معصوم(ع) است که همان معرفت می باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم درباره معرفت نسبت به امام معصوم(ع) ابراز داشت: زهیر به حضرت سیدالشهدا(ع) عرض کرد اگر صدبار در راه تو بمیریم و زنده شویم و ما را بسوزاند، تو را رها نخواهیم کرد؛ یاران امام حسین(ع) به این جایگاه و مقام رسیدند که هر خیری، در خانه امام معصوم(ع) یافت می شود؛ عده ای نیز به دلیل عدم معرفت نسبت به امام معصوم(ع) به این جایگاه نرسیدند و عاقبت به شر شدند و مورد لعن خداوند، ملک، انس و جن قرار گرفتند.

 

وی با بیان اینکه انسان از رهگذر معرفت نسبت به ائمه اطهار(ع)، به جایگاه محبت خواهد رسید، گفت: محبت، جایگاهی بس رفیع است؛ تمام دین بر پایه محبت و همچنین تمام دین بر عداوت نسبت به اغیار و خروج از ولایت ابلیس و ورود به ولایت خدا پایه گذاری شده است؛ انسان به واسطه محبت اهل بیت(ع)، می تواند به ثبات قدم و مقام محمود برسد که اینها یعنی به مقام عبودیت و بندگی رسیدن.

 

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه محبت اهل بیت(ع) باید از رهگذر معرفت در دل قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر محبتی بدون معرفت در دل به وجود بیاید، جایگزین پیدا خواهد کرد؛ انسان در محبت خود نسبت به اهل بیت(ع) محاسبه گر و تحلیل گر خواهد شد و تا جایی که منفعت داشته باشد، خواهد بود و در غیر این صورت، دیگر محبت نخواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در صورتی که پیش نیاز محبت، معرفت نباشد، در مواقع حساس نمی توانند در این سیر استوار بمانند؛ اگر معرفت افراد استوار شود، دیگر به هیچ قیمتی ولایت اهل بیت(ع) را رها نخواهند کرد و فاصله نخواهند گرفت و استواری و ثبات در محبت به اهل بیت، انسان را به ولایت می رساند.

 

وی با اشاره به مقام ولایت اظهار داشت: انسان باید تمام امور خود را به ائمه اطهار(ع) واگذار کند و هر کس آنچه دارد را متعلق به مولای خود بداند؛ مقام ولایت، مقام تسلیم است یعنی این که در برابر امر ولی، مطیع صد در صد باشد؛ اگر کسی به وادی ولایت ورود پیدا کند، لحظه ای شک نسبت به فعل ولی خدا در دل فرد به وجود نمی آید؛ استواری در محبت، انسان را به ولایت می رساند.

 

حجت الاسلام مؤمنی گفت: اگر کسی می خواهد بداند که به معرفت، محبت و ولایت دست پیدا کرده است، باید موالات نسبت به ایشان و برائت از اعداء در زندگی او متجلی و ظاهر شود؛ توجه به موالات و برائت از اعداء انسان را به مقامات بعدی می رساند.

 

استاد حوزه علمیه قم درباره بیگانه نبودن نسبت به مواردی که امام حسین(ع) نسبت به آنها عشق می ورزید، خاطرنشان کرد: از جمله نشانه هایی که ائمه اطهار(ع) برای محب برشمرده اند این است که انسان خود را به اموری که او را موظف کرده اند، مقید بداند؛ آیا می شود کسی ادعای محبت سید الشهدا(ع) را بکند و نسبت به مواردی از جمله نماز های واجب و نوافل و نماز شب، انس با قرآن، دعا و استغفار که امام حسین(ع) نسبت به آنها عشق می ورزید، بیگانه باشد؟/822/پ202/ف

ارسال نظرات