۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۳۷۴۸۱
حاشیه‌های نماز جمعه قم،

از حضور چهار امام جمعه تا تبیین ماهیت فتنه و ابعاد حماسه 9دی

خبرگزاری رسا ـ نماز جمعه این هفته قم با حضور مراجع تقلید، علما، شخصیت‌های برجسته کشور با ایراد خطبه‌ها از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی برگزار شد که دارای حاشیه‌های خاصی نیز بود.
نماز جمعه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نماز جمعه عبادی سیاسی قم از جمله نماز جمعه های‌‌ مهم کشور به سبب استقبال گسترده مردم و حضور علما و شخصیت‌های برجسته کشور محسوب می‌شود.

 

نماز جمعه این شهر مقدس هر هفته با حضور گسترده مردم خداجو و انقلابی قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود و استقبال مردم به گونه‌ای چشمگیر است که افزون‌بر شبستان امام خمینی(ره) در دو طبقه و صحن صاحب الزمان(عج)، مردم در خیابان ارم نیز به اقامه نماز می‌پردازند.

 

این نماز جمعه هر هفته میزبان مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های برجسته کشور بوده و بسیاری از سخنرانان پیش از خطبه‌های آن با توجه به مناسبت‌های مختلف شخصیت‌های کشوری هستند.

 

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم و امام جمعه سابق قم، حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی از مراجع تقلید، آیت‌الله ابراهیم امینی امام جمعه سابق قم، آیت‌الله سید محسن خرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و آیت‌الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری میهمانان نماز جمعه این هفته قم،‌ پنجم دی ماه سال 93 بودند.

 

البته تأکید می‌شود این بزرگواران همواره و در صورت نبود گرفتاری‌های علمی،‌ تبلیغی و دیگر مسائل در نماز جمعه قم شرکت می‌کنند؛ بعضا نیز در این نماز جمعه شاهد حضور امام جمعه‌های موقت تهران همانند آیت‌الله احمد جنتی و دیگر شهرهای کشور هستیم.

 

به طور کلی در نماز جمعه قم شاهد بیان احکام (پیش از سخنرانی پیش از خطبه‌ها)، سخنرانی پیش از خطبه‌ها و ایراد خطبه‌ها از سوی امام جمعه هستیم که در بسیاری از مناسبت‌ها پس از پایان نماز نیز شاهد راهپیمایی مردم از حرم مطهر به سمت چهار راه شهدا هستیم.

 

از دیرباز انس و الفت مردم قم با نماز جمعه‌ به قدری فراگیر و محسوس بوده که هر کدام از شرکت کنندگان به خوبی می‌دانند که در چه زمانی باید چه شعاری را سر بدهند و اصولا این شعارها در هنگام استقرار امام جمعه در جایگاه و بیان مسائل روز ملی و بین المللی در خطبه دوم سر داده می‌شود.

 

نماز جمعه عبادی سیاسی این هفته قم، پنجم دی ماه سال 93 نیز طبق روال گذشته با حضور حداکثری مردم در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار و مردم با سر دادن شعارهای مختلفی به استقبال خطبه‌های آن رفتند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستان مقدس حرم کریمه اهل‌بیت(ع) به عنوان امام جمعه، حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیر کل تبلیغات اسلامی قم به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها و حجت‌الاسلام وحید پور به عنوان کارشناس دین(بیان احکام) به ایراد سخن پرداختند.

 

نماز جمعه عبادی سیاسی این هفته قم از حال و هوای خاصی نیز برخوردار بود و گویی بار دیگر حوادث تلخ و شیرین سال 88 در ذهن مردم نمایان می‌شد، این موضوع را فرد می‌توانست از اشک‌های که از چشم برخی از نمازگزاران جاری می‌شد مشاهده کرد.

 

وقتی امام جمعه قم به حوادث تلخ سال 88 همانند توهین به ساحت مقدس امام حسین(ع)، ایجاد آشوب، به آتش کشیدن اماکن مقدس، زیر پا گذاشتن فرمان رهبر معظم انقلاب از سوی سران فتنه اشاره می‌کرد برخی از نمازگزاران بغض کرده و اشک از چشمان آنها جاری می‌شد که این اشک مسلم از روی حسرت به سبب رخ دادن چنین حوادثی در یک کشور اسلامی و علوی ریخته می‌شد.

 

محور دیگر سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی درباره درایت و مدیریت رهبر معظم انقلاب، حضور حداکثری مردم در انتخابات سال 88، رقم زدن واقعه ماندگار و تاریخی 9 دی از سوی مردم بود که برخی از نمازگزاران در این لحظه اشک شوق به سبب این همه اقتدار نظام اسلامی می‌ریختند.

 

در هنگام خطبه‌ دوم نیز بارها شاهد تکبیر مردم پس از پایان فرازهای از سخنان امام جمعه بودیم؛ نخست تکبیر پس پایان سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی نسبت به موضوع ارسال نامه ظریف به وزرای امور خارجه کشورهای مذاکره کننده و تأکید امام جمعه قم بر دفاع از حقوق حقه ملت با اقتدار بود.

 

تکبیر دوم و سوم مردم نیز پس از بیان مطالبی درباره حضور گسترده مردم در 9 دی سال 88 که تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) از آن به عنوان زدن سیلی محکمی بر صورت آمریکای متجاوزگر، انگلیس مکار و اسرائیل غاصب یاد کرد، بلند شد.

 

شایان ذکر است؛ براساس برنامه، این هفته باید آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به ایراد خطبه‌ها می‌پرداخت، ولی به دلیل کسالت وی حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی خطبه های را ایراد و نماز را اقامه کرد، امام جمعه قم در پایان سخنان خود برای بهبودی و سلامتی کامل ایشان دعا کرد.

 

امام جمعه قم در خطبه نخست با تأکید بر حفظ تقوا از سوی نمازگزاران، به بیان آثار شوم غیبت در زندگی افراد پرداخت؛ ارسال نامه از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به وزرای خارجه دیگر کشورها طرف مذاکره، سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)، حضرت محسن بن علی(ع)، وفات حضرت سکینه(س)، رحلت آیت‌الله غفاری، کشتار وحشیانه مردم قزوین از سوی رژیم پهلوی، تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام راحل و آغاز امامت امام زمان(عج) از دیگر مسائل بود که امام جمعه قم در خطبه دوم به آنها اشاره کرد.

 

واقعه تاریخی و ماندگار 9 دی سال 88 محور سخنان امام جمعه قم در خطبه دوم بود که وی با اشاره به ادعای تقلب سران فتنه نسبت به انتخابات این سال و ایجاد آشوب هشت ماهه در کشور از سوی این افراد بیان داشت: دست نشاندگان دشمنان در روز عزای امام حسین(ع) فجایعی را آفریدند که زبان و قلم از بیان آنها عاجز است.

 

تولیت آستان مقدس حرم کریمه اهل‌بیت(ع) یادآور شد: مردم با حماسه 9 دی حاصل 20 سال برنامه ریزی و توطئه‌ چینی دشمنان که با هزینه‌های هنگفت صورت گرفته بود را بر باد دادند؛ مردم با آفرینش 9 دی ثابت کردند در عرصه جنگ نرم نیز مقتدرانه دشمن را به خاک ذلت می‌کشانند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه با اشاره به تلاش برخی از شخصیت‌های برجسته نظام برای تطهیر سران فتنه نیز تأکید کرد: مادامی که این صحنه گردانان از خطای بزرگی که مرتکب شده‌اند اظهار پشیمانی نکنند لیاقت این دلسوزی‌ها را نداشته و مردم نیز هرگز خیانت آنها را فراموش نخواهند کرد.

 

حجت‌الاسلام اسکندری، مدیر کل تبلیغات اسلامی قم نیز در سخنانی ضمن تقدیر از برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسمات عزاداری ماه محرم و صفر از سوی مردم اظهار داشت: امروز توجه عالم به امام حسین(ع) جمع شده و ایشان یک پیشوای جهانی هستند.

 

وی ادامه داد: انتظار این است که حسین بن علی(ع) را آنگونه که است معرفی کنیم، نه به وسیله برخی مسائل دون شأن و یا وهن به ساحت قدسی ایشان معرفی کنیم.

 

حجت‌الاسلام وحید پور نیز در نماز جمعه این هفته قم به بیان احکام مربوط به پرداخت نفقه از سوی والدین و فرزندان در قبال یکدیگر پرداخت./993/پ201/ج

ارسال نظرات