۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۲۴۷۷۳۶
استاد حوزه علمیه:

رشد و کمال واقعی جز در بستر حیات دینی امکان پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: رشد و کمال واقعی در زندگی دنیا و آخرت، جز در بستر احکام و مقررات اسلامی امکان پذیر نیست.
حجت الاسلام سويدانلويي - گفتمان ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی سویدانلویی، مدیر حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) شهرستان مانه و سملقان واقع در استان خراسان شمالی امروز در گفتمان دینی که با موضوع «خودباوری دینی» در محل هنرستان فارابی آشخانه، مرکز این شهرستان برگزار شد، خودباوری را یکی از ویژگی های بارز جوانان دانست و افزود: دوره جوانی بهترین فرصت برای بروز خودباوری و تلاش برای شکوفایی استعدادها و توانایی های بالقوه هر فرد محسوب می شود.

 

وی با بیان این که خودباوری اصطلاحی رایج در زمینه های جامعه شناسی، روان شناسی و علوم تربیتی است، اضافه کرد: خودباوری حالت مثبت روحی و روانی در فرد است که در نتیجه آن احساس ارزشمندی در نفس فرد پدید می آید و سبب می شود تا فرد با بهره گیری از توانمندی ها و لیاقت های خود برای انجام وظایف محوله اقدام کند.

 

حجت الاسلام سویدانلویی با بیان این که بهترین دوره زندگی برای خودباوری و رشد در زمینه های مختلف ایام جوانی است، خاطرنشان کرد: جوان با داشتن خودباوری در مسیر خود از مشکلات و موانع نمی هراسد و هیچ گاه دست از تلاش بر نمی دارد.

 

این کارشناس مذهبی افزود: حالت خودباوری در آموزه های اسلامی با تعابیری از جمله علو همت، مناعت طبع، اعتماد به نفس، عزت نفس و... یاد شده است که در نتیجه این خصلت فرد با استفاده از لیاقت های خود برای انجام وظایف و رسالت خویش قیام می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: خودباوری، باور داشتن به استعدادها و نیروهای نهفته فطری و درونی در انسان است که با اتکا به آن می توان به اهداف والای مادی و معنوی در زندگی رسید و به آرزوهای خود جامه عمل پوشاند.

 

حجت الاسلام سویدانلویی با اشاره به این که شکوفایی همه استعدادهای بالقوه فرد مرحله عالی خودباوری محسوب می شود، افزود: خودباوری به چند قسمت تقسیم می شود که خودباوری اعتقادی یکی از این بخش ها به شمار می رود.

 

به گفته وی هر فرد در زندگی خود با مجموعه ای از اعتقادات قلبی و ایمانی همنشین می شود که این اعتقادات هویت فکری و فرهنگی او را شکل داده و سرنوشت کلی او را رقم می زنند.

 

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در همین راستا در سبک زندگی اسلامی، نظام زندگی هر فرد مسلمان در چهارچوب آموزه های دین مبین اسلام معنی و مفهوم می یابد چرا که ما اعتقاد داریم دین اسلام کاملترین برنامه ای است که از طریق به کار بستن آن، انسان به سعادت دنیوی و اخروی دست خواهد یافت.

 

حجت الاسلام سویدانلویی تصریح کرد: بر این اساس هر جوان مسلمان وظیفه دارد پس از کسب آگاهی های لازم در مورد کم و کیف برنامه انسان ساز دین اسلام و نیز یقین پیدا کردن به حقانیت آن زندگی خود را به گونه ای تنظیم کند که تمام تلاش های او در بستر دین سامان پیدا کند.

 

وی تأکید کرد: کسب آگاهی در مورد دین اسلام و تحقیق در این زمینه نشان می دهد که در حقیقت رشد و کمال واقعی در زندگی و رسیدن به سعادت واقعی در دنیا و آخرت جز در بستر احکام و مقررات اسلامی امکان پذیر نیست.

 

گفتنی است، در پایان این گفتمان دینی حجت الاسلام سویدانلویی به سؤالات و شبهات جوانان شرکت کننده در این برنامه پاسخ داد./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات