۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۴۷۸۱۱
آیت الله حائری شیرازی:

اخلاص افراد را با میزان عدم توجه آنها به جاذبه‌های پست و مقام می‌توان سنجید

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اخلاص در اعمال و رفتار سبب می‌شود انسان‌ها به مقام والایی برسند، گفت: علامت اخلاص این است که فرد نسبت به جاذبه‌های پست و مقام دنیا توجهی نکند.
آيت الله حائري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، امروز در جلسه اخلاق که در مدرسه فیضیه برگزار شد به آیه «ما خَلقَتِ الجِنَّ و الانسانَ اِلّا لِیَعبُدون» گفت: خداوند تمام موجودات و انسان‌ها را برای عبادت خویش آفریده است، اما بسیاری از افراد از شکرگزاری خدا سرباز زده‌اند و جاذبه‌ها، پست‌ها و مقام‌های دنیا آن‌ها را فریب داده است.

 

آیت الله حائری شیرازی بیان کرد: عبادت حقیقی دارای شأن و مقام والایی است و عده‌ای کمی خداوند را مخلصانه می‌کند و خداوند به کیفیت عبادات افراد توجه دارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز کرد: اخلاص در اعمال و رفتار سبب می‌شود انسان‌ها به مقام والایی برسند و علامت اخلاص این است که نسبت به جاذبه‌های پست و مقام دنیا توجهی نکند.

 

آیت الله حائری شیرازی در ادامه سخنانش به تفسیر و معنای «بسم الله الرحمن الرحیم» گفت: خداوند به سبب رحمان بودنش، حق استفاده از نعمت‌های دنیوی را اختیار همه افراد قرار داده است اما کسانی که به جاذبه‌های دنیوی دل نبندند، خداوند آن‌ها در مسیر مقام‌های معنوی قرار می‌دهد.

 

وی با بیان که نباید هدف از تحصیلات و کار رسیدن به پست و مقام دنیوی باشد، گفت: روحانیان و طلاب نباید برای هوای نفس و رسیدن عزت و سربلندی و مطرح شدن در جامعه تحصیلات حوزوی روی بیاورند بلکه به سبب این جامعه نیاز به عالم و مبلغ دارند، تحصیلات حوزوی به گونه مخلصانه ادامه دهند.

 

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: هر فردی در فعالیت‌های روزانه‌اش به خدا بیشتر توجه داشته باشد گرایش به جاذبه‌های دنیوی پیدا نمی‌کند و کسانی که به خدا توجه ندارد فریب پست و مقام‌ها دنیوی را می‌خورند.

 

آیت الله حائری شیرازی به آیه «رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیعٌ عَن ذِکرِ اللَّهِ» اشاره کرد و گفت: خرید و فروش و معامله در دنیا برای انسان‌ها جاذبه دارد اما افرادی که به مقام والای الهی رسیدند به این جاذبه‌ها دنیوی توجه نمی‌کنند و تجارت و فعالیت‌های آن‌ها در دنیا سبب نمی‌شود که آن‌ها از یاد و ذکر خداوند غافل شوند./998/پ202/ف

 

ارسال نظرات