۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۲۵۵۲۹۵
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه:

حمله عربستان به یمن توطئه ای آمریکایی ـ صهیونیستی است/ طرح ویژه ایران برای حل بحران یمن

خبرگزاری رسا ـ معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه حمله عربستان به کشور یمن را توطئه آمریکایی و صهیونیستی دانست و گفت: دستگاه دیپلماسی ایران از تمامیت ارضی کشور یمن حمایت می‌کند و معتقد است که این سرزمین به تمام احزاب و گروه‌های سیاسی و مردم این کشور تعلق دارد.
امير عبداللهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، بعد از ظهر امروز در نشست خبری که دفتر وزارت امور خارجه در قم برگزار شد، به محتوای دیدارهایش با آیات عظام در سفر قم اشاره کرد و گفت: در دیدارهای جداگانه با حضرات آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و صافی گلپایگانی، گزارشی از آخرین وضعیت سیاسی عراق، سوریه و بحرین و تجاوز عربستان سعود به یمن ارائه شد.


امیر عبداللهیان بیان کرد: در این دیدارها حضرات آیات عظام بر ضرورت تأمین امنیت کامل زائران ایرانی در حرمین شریفین، توجه کامل به وضعیت بحرین از سوی دستگاه دیپلماسی ایران و ضرورت راهکارهای برون‌رفت جنگ در یمن تأکید کرده‌اند.



معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ابراز کرد: ابتکار حضرت آیت الله مکارم شیرازی در راه اندازی کنگره جریان شناسی تکفیری‌ها در منطقه، رسیدگی به مصوبات و قطعنامه پایانی این کنگره و لزوم مبارزه تروریسم در دیدار با ایشان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

وی در ادامه سخنانش به حملات نظامی عربستان سعودی به کشور یمن اشاره کرد و گفت: مـتأسفانه عربستان سعودی بدون توجیه سیاسی و حقوقی و به بهانه حفظ امنیت حرمین شریفین حملات نظامی، هوایی و دریایی به کشور یمن انجام می‌دهد.

 

امیر عبداللهیان افزود: کشور یمن از طریق کشور عربستان محاصره نظامی شده است و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه از سوی ایران، صلیب سرخ و هلال احمر کشورهای اسلامی وجود ندارد به گونه‌ای که کشور عربستان حاضر نشده است که برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم یمن حملات به این کشور چند ساعت را متوقف سازد.

 

وی در ادامه سخنانش با اشاره به حادثه فرودگاه جده گفت: به دلیل رفتار ناشایست دو مأمور فرودگاهی عربستان و توهین به اتباع ایرانی، از سوی دستگاه دیپلماسی ایران تصمیم گرفته شد که عمره تا محاکمه عاملان این جرم متوقف شود.

 

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه عنوان کرد: وزیر امور خارجه عربستان به سفیر ایران در این کشور از دستگیری عاملان این حادثه و انتقال پرونده آن‌ها به دستگاه قضایی عربستان خبر داده است و به زودی مأموران خاطی به محاکمه می‌شوند.

 

وی با بیان این که برقراری امنیت در منطقه را امنیت ایران را در پی دارد، گفت: دستگاه دیپلماسی ایران تمام سعی و تلاشش را برای صلح در منطقه انجام می‌دهد، اما بدون حضور و همکاری کشورهای منطقه، ایران به تنهایی نمی‌تواند امنیت کامل ایجاد کند.

 

امیر عبداللهیان گفت: کشور ایران هیچ دخالتی سیاسی و نظامی در مسائل داخلی یمن نداشته است و نیرو و مستشار نظامی به این کشور نفرستاده است.

 

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه اظهار داشت: حمله عربستان به یمن یک خطای استراتژیک از سوی کشور بوده و مـتأسفانه در قطعنامه شورای امینت هیچ اشاره‌ای به این تجاوز نشده است.

 

امیر عبداللهیان با بیان این که اقدامات حزب انصار الله مورد توجه و حمایت دستگاه دیپلماسی ایران است، گفت: دستگاه دیپلماسی ایران از تمامیت ارضی کشور یمن حمایت می‌کند و معتقد است که این سرزمین به تمام احزاب و گروه‌های سیاسی و مردم این کشور تعلق دارد.

 

وی حمله عربستان به کشور یمن را یک توطئه آمریکایی و صهیونیستی دانست و گفت: در این حمله آمریکا همکاری اطلاعاتی با کشور عربستان داشته است و این حمله توطئه رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام قلمداد می‌شود.

 

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در پایان سخنانش ابراز کرد: ایران به مقامات عربستان هشدار می‌دهد تمام حملات علیه کشور یمن را متوقف کند و با طرح ارائه شده ایران به سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن موافقت کند./998/پ202/ج

ارسال نظرات