۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۵۸۲۸۳
با شرکت 1200 قرآن آموز؛

سیزدهمین دوره آزمون قرآن و عترت در خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: سیزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در این استان با شرکت نزدیک به 1200 قرآن آموز برگزار شد.
حجت الاسلام هدايتي - معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي

حجت الاسلام ناصر هدایتی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تبریک به مناسبت سالروز میلاد امام علی(ع) و روز پدر، اظهار کرد: سیزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز جمعه به صورت همزمان در مرکز و 9 حوزه شهرستان های استان خراسان شمالی برگزار شد.

 

وی با اشاره به شرکت هزار و 180 قرآن آموز در این دوره از آزمون، اضافه کرد: در آزمون مزبور قرآن آموزانی از مؤسسات قرآنی مناطق مختلف استان در چهار بخش ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن، حفظ قرآن و ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه در 17 کد رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 

حجت الاسلام هدایتی با بیان این که شرکت کنندگان در سیزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت به دو صورت کتبی و شفاهی رقابت کردند، ادامه داد: آزمون شفاهی برای افراد زیر 12 سال و آزمون کتبی برای افراد بالای 12 سال برگزار شد.

 

این مسؤول ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، شناسایی کشف استعدادهای نخبگان قرآنی، ایجاد فضای مناسب جهت پرورش و رشد قرآن آموزان در سطح ملی، حمایت و پشتیبانی از مؤسسات و مراکز قرآنی در راستای اجرای دوره های آموزشی قرآن کریم و بسترسازی مناسب برای اشاعه آموزش عمومی قرآن را از جمله اهداف برگزاری این آزمون ذکر کرد.

 

وی با اشاره به این که مفاهیم سطح مقدماتی یک و دو، مفاهیم سطح تکمیلی، تدبر در قرآن و مفاهیم نهج البلاغه از جمله رشته های این آزمون در بخش مفاهیم قرآن و نهج البلاغه محسوب می شدند، افزود: همچنین در بخش حفظ قرآن نیز رشته های حفظ جزء 30، حفظ جزء اول، حفظ سه جزء اول، حفظ موضوعی قرآن کریم، حفظ پنج جزء اول، 10جزء اول، 15 جزء اول، 20 جزء اول و حفظ کل قرآن کریم از جمله رشته های سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت بودند.

 

حجت الاسلام هدایتی اظهار کرد: در رشته های مفاهیم قرآن و نهج البلاغه منبع سؤالات کتاب آموزش مفاهیم تألیف مسعود وکیل بود که جلدهای اول تا سوم آن ویژه مقدماتی یک و جلدهای چهارم تا ششم برای مقدماتی دو در نظر گرفته شده بود.

 

به گفته وی منبع سؤالات در مفاهیم سطح تکمیلی جلدهای هفت تا 9 کتاب آموزش مفاهیم تألیف مسعود وکیل، در آزمون مفاهیم سطح مقدماتی کتاب آموزش مفاهیم (جلدهای اول تا سوم) تألیف اساتید محدث، علامی و صفارهرندی و منابع سؤالات در آزمون مفاهیم سطح تکمیلی نیز مصحف ویژه آموزش ترجمه و مفاهیم با توضیح اساتید محدث،علامی و صفارهرندی بود.

 

حجت الاسلام هدایتی افزود: همچنین منابع آزمون مفاهیم سطح مقدماتی شامل جلدهای اول تا سوم کتاب فهم زبان قرآن، منابع آزمون تدبر در قرآن کتاب آموزش تدبر در قرآن تألیف علی صبوحی و منابع آزمون در بخش مفاهیم نهج البلاغه نیز جلدهای اول و دوم درسنامه نهج البلاغه بود.

 

وی اظهار کرد: در آزمون های حفظ جزء یک و30 قرآن کریم و همچنین حفظ سه، پنج، 10، 15 و 20 جزء اول قرآن و کل قرآن کریم مصحف شریف با شرح واژگان ابوالفضل بهرامپور و در آزمون حفظ موضوعی قرآن کریم هم درسنامه حفظ موضوعی به عنوان منبع آزمون در نظر گرفته شده بود.

 

حجت الاسلام هدایتی با اشاره به محل و مجریان برگزاری سیزدهمین دوره آزمون سراسری ترجمه و مفاهیم و حفظ قرآن کریم در استان خراسان شمالی، اظهار داشت: مؤسسه قرآن و عترت نور ولایت در شهرستان بجنورد بجنورد، حضرت رسول(ص) در شیروان، شمیم ولایت فاروج، الزهرا(س) اسفراین، ابن الرضا(ع) مانه و سملقان، فاطمة الزهرا(س) جاجرم، عصمتیه شوقان، مؤسسه بصریت راز و طهورا در روستای بک پولاد شهرستان راز و جرگلان مجریان برگزاری این آزمون در استان بودند.

 

وی زمان اعلام نتایج آزمون را پایان خرداد امسال عنوان کرد و گفت: به افرادی که حد نصاب نمره لازم را کسب کنند گواهی پایان دوره از سوی معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا می شود.

 

حجت الاسلام هدایتی با اشاره به این که افزون بر گواهینامه قرآنی، جوایز نفیسی نیز برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است، افزود: اهدای 17 کمک هزینه سفر عمره مفرده هر یک به مبلغ 10 میلیون ریال، اهدای 50 کمک هزینه عتبات عالیات هر یک به مبلغ پنج میلیون ریال، اهدای 100کمک هزینه سفر به مشهد مقدس هر یک به مبلغ دو میلیون ریال و اهدای دویست کمک هزینه یک میلیون ریالی از جمله جوایز در نظر گرفته شده برای این آزمون در سطح کشور هستند./9314/ت302/ح

ارسال نظرات