۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۶۱۴۰۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

علما و روحانیان پرچم داران دین در عصر غیبت هستند

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که علما، روحانیان و طلاب پرچم داران دین در عصر غیبت هستند، گفت: کسی که لباس روحانیت بر تن می کند باید به صورت ویژه دارای تقوا، بردباری و رأفت مردمی باشد.
حجت الاسلام يعقوبي - ديدار با اساتيد و طلاب حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی امروز در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به اهمیت فراگیری و آموزش علوم دینی، ضمن قرائت حدیثی از امام موسی کاظم(ع)، اظهار کرد: امام هفتم شیعیان می فرماید: «فَقِیهٌ وَاحِدٌ یُنْقِذُ یَتِیماً مِنْ أَیْتَامِنَا الْمُنْقَطِعِینَ عَنَّا وَ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا بِتَعْلِیمِ مَا هُوَ مُحْتَاجٌ إِلَیْهِ أَشَدُّ عَلَى إِبْلِیسَ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ؛ یک فقیه دانشمند که یتیمى از ایتام ما و خاندان پیامبر(ص) که از ما بریده و منقطع شده را از گمراهى نجات می دهد و آن چه را که وى بدان نیازمند است به او می آموزد، براى شیطان سخت تـر و دردنـاکـتـر از هـزار عابد است».

 

وی با بیان این که بر این اساس معلوم می شود نقش یک عالم دینی و یک استاد فرهیخته و اثر کاری که انجام می دهد برای جامعه از هزار عابد بیشتر است، افزود:یتیم کسی نیست که پدرش را از دست داده بلکه یتیم کسی است که از نعمت ادب و علم محروم است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با تأکید بر این که عالمان دینی باید هم علم و هم ادب را به جامعه برسانند تا جامعه، یک جامعه علمی و اخلاقی و ادبی شود، خاطرنشان کرد: جایگاه عالمان و اساتید از نگاه اهل بیت(ع) کاملا رفیع بوده و باید قدر آن را دانست.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که علما و روحانیان لباس ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی را پوشیده و راه آنها را ادامه می دهند، افزود: خصوصا در عصر غیبت که بین حضور ائمه اطهار(ع) انقطاعی صورت گرفته و دوران سختی و محنت و امتحان است، اهل بیت(ع) پرچم دین را به دست علماء و روحانیان داده اند.

 

وی با اشاره به این که پرچمداران و ادامه دهندگان راه ائمه اطهار(ع) و امامان جامعه می بایست ویژگی های خاصی داشته باشند، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده اند: «لا تصلح الإمامة إلّا لرجل فیه ثلاث خصال: وَرَعٌ یحجزه عن معاصی الله، وحِلمٌ یملک به غضبه، وحُسْنُ الولایة على من یلی حتّى یکون لهم کالوالد الرحیم».

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: بنا به فرموده رسول گرامی اسلام، امام صالح فردی است که سه خصلت باتقوایی، حلم و بردباری و محبت و رأفت با مردم را به صورت ویژه داشته باشد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: بر این اساس علما و روحانیان می بایست تقوایی داشته باشند که معاصی الهی به وجودشان راه پیدا نکند و مانند راننده ای که آن قدر مسلط است که در حین رانندگی هم صحبت می کند و هم دنده و ترمز را به موقع عوض می کند، روحانیان نیز به اندازه ای تقوا داشته باشند که به ورع برسند.

 

وی با اشاره به این که همچنین علما، روحانیان و طلاب می بایست حلم و بردباری بالایی داشته باشند تا بتوانند غضب خود را کنترل کنند، اضافه کرد: افزون بر این روحانیان می بایست با مردم چنان محبت و رأفت داشته باشد که گویی پدر آنها هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که پدری کردن در حق مردم و جامعه کار بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: پدر روحانی مردم باید رأفت و رحمت داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند خود را پدر روحانی مردم و جامعه بداند.

 

وی در ادامه خطاب به روحانیان، اظهار کرد: روحانیان باید دو سفارش اهتمام و توجه به تولید نسل و تربیت فرزند صالح و نیز احترام به لباس روحانیت را جدی بگیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که روحانیان باید لباس ویژه خود را به قصد قربت الهی بپوشند، خطاب به آنها، افزود: این لباس باید همه جا با شما باشد چرا که دوگانگی در لباس پوشیدن، سبب دوگانگی شخصیتی می شود.

 

وی ادامه داد: با این لباس به فکر معامله دنیا و سود و ضرر دنیوی و صرفیدن و نصرفیدن راه و کار نباشید چرا که کار ما هدایت است هر چند در یک روستای دورافتاده باشیم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه استان خراسان شمالی اضافه کرد: تعبیر «و مما رزقناهم ینفقون» بر ما به گونه ای دیگر هم صادق بوده و آن اشاعه و گسترش علمی است که به دست آورده ایم و به ما داده شده است.

 

وی با قرائت این روایت که «من طلب العلم تکفل الله بالرزقه»، اظهار کرد: خداوند رزق و روزی کسی که در طلب علم است را به عهده گرفته بنابراین نباید گرفتار تشریفات شویم.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر ساده زیستی روحانیان، خاطرنشان کرد: زندگی ما باید با دیگران فرق داشته باشد، حتی اگر توانایی خرید و هزینه در بعضی امور را هم داشته باشیم نمی توانیم هزینه کنیم چرا که شأن و موقعیت و شرایط اجتماعی ما این اقتضا را ندارد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات