۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۶۲۲۰۵
با حضور معاون رییس جمهور؛

یادمان شهدای گمنام مراغه افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ فاز نخست یادمان شهدای گمنام شهرستان مراغه متشکل از مجموعه ای به هم پیوسته و دارای امکانات رفاهی و فرهنگی با زیر بنای یک هزار متر مربع احداث شده است.
يادمان شهداي گمنام مراغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور شب گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان مراغه با اشاره به افتتاح یادمان شهدای این شهرستان اظهار داشت: افتتاح این یادمان کمتر کاری است که باید برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی صورت گیرد.


وی با تأکید بر این‌که نباید از حماسه هشت سال دفاع مقدس به سادگی عبور کرد، افزود: کشورهایی که جنگ و حماسه ای تاریخی دارند، حماسه های جنگ خود را با ایجاد موزه جنگ و یادمان های مختلف به نسل آینده انتقال می دهند و ما نیز باید این حماسه را به نسل های آینده انتقال دهیم.


معاون رییس جمهور ادامه داد: در پی دو جنگ در دو قرن گذشته در ایران، 40 درصد از خاک کشور از این سرزمین جدا شد، ولی در هشت سال دفاع مقدس با جانفشانی و فداکاری شهیدان، نیروهای نظامی، مردم، امام راحل و فرماندهان نظامی، یک وجب از خاک جمهوری اسلامی در دست دشمن نماند.


بنابر این گزارش، یادمان شهدای گمنام مراغه با عنوان «از خاک تا ملکوت» با شش ویژگی بارز احداث شده است، که پنج خط متفاوت این یادمان که از روی زمین شروع شده و به آسمان رفته، نشان از متفاوت بودن زندگی شهدا بود که با رسیدن این خطوط در ارتفاع یکسان به همدیگر نشان از مقام شامخ شهادت است.


فضاهای خالی بر روی این یادمان، جایگاه و مسؤولیت های متفاوت شهیدان را نسبت به هم نشان می دهد و نوشته «بسم رب الشهدا» به صورت گرافیکی روی یادمان و پنچ خطه بودن (ستون) نشان از پنج شهید در این محل است. یادمان شهدای مراغه در زمینی به مساحت 15 هزار و 500 متر مربع در ضلع جنوب شرقی میدان بسیج این شهرستان واقع شده است.


ارتفاع این یادمان 14 متری به نشانه 14 معصوم است، این طرح از بین 62 طرح ارسال شده به دبیرخانه انتخاب شده و در انتخاب آن به هویت ایرانی – اسلامی، معناگرایانه، مفهومی بودن، خلاقیت و نوآوری، ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و عروج توجه ویژه شده است.


گفتنی است، مرحله اول یادمان شهدای گمنام این شهرستان متشکل از مجموعه ای به هم پیوسته و دارای امکانات رفاهی و فرهنگی با زیر بنای یک هزار متر مربع احداث شده است که در مرحله دوم یادمان، امکاناتی شامل حسینیه، محل برگزاری مراسم های مذهبی، موزه شهدا و ساختمان های خدماتی احداث می شود.


لازم به ذکر است، مراغه در طول هشت سال دفاع مقدس یک هزار و 400 شهید را به انقلاب اسلامی ایران تقدیم کرده است که این شهرستان مراغه در 27 خرداد 1391 معطر به عطر پنج شهید گمنام شد که چهار تن از این لاله های گمنام در سال 62 در عملیات خیبر و یک شهید در عملیات والفجر هشت به دفیض عظیم شهادت نائل شده اند./935/د101/ب4

ارسال نظرات