۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۶۵۸۲۱
مروری بر زندگینامه آیت الله آصفی؛

از تدریس فلسفه در دانشگاه بغداد تا نمایندگی رهبری در عراق

خبرگزاری رسا ـ آیت الله آصفی تحصیلات حوزوی را در نجف اشرف آغاز کرد و سپس به فعالیت علمی و جهادی در عراق، ایران و کویت ادامه داد تا در قبای نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی دارفانی را وداع بگوید.
آيت الله آصفي نماينده رهبري در عراق

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق، آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق که صبح پنجشنبه به دلیل بیماری سرطان کبد دارفانی را وداع گفت، روز گذشته(شنبه) در قبرستان وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.

 

این عالم فقید در سال 1939 میلادی در یک خانواده دینی و علمی متولد شد. پدر وی آیت الله علی محمد بروجردی آصفی از علمای برجسته حوزه علمیه نجف و مادرش نیز دختر آیت الله محمد تقی بروجردی بود.

 

تحصیلات حوزوی خود را در نجف آغاز کرد تا از سوی آیت الله میرزا هاشم آملی و شیخ مرتضی آل یاسین به درجه اجتهاد رسید. وی در کنار تحصیلات حوزوی به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت و کارشناسی خود را از دانشگاه فقه نجف اشرف و کارشناسی ارشد را از دانشگاه بغداد دریافت کرد.

 

آیت الله آصفی تحصیلات ابتدایی حوزه را نزد علمایی نظیر شیخ محمدرضا مظفر، شیخ منعم الفرطوسی و شیخ مجتبی لنکرانی گذراند و تحصیلات عالی حوزه را نزد مراجع تقلیدی نظیر امام خمینی، سید محسن حکیم، شیخ مرتضی آل یاسین، سید ابوالقاسم خوئی و شیخ حسن حلی فراگرفت.

 

وی در سنین جوانی به درجه اجتهاد رسید و یکی از مهمترین نمایندگان حضرت آیت الله خوئی در عراق و کویت و ایران به شار می آمد. این عالم فقید به مدت 15 سال به تدریس فلسفه در دانشگاه اصول دین بغداد و دانشگاه فقه نجف پرداخت و از تدریس فقه و اصول و فلسفه در حوزه نجف نیز غافل نماند.

 

فعالیت سیاسی

 

آیت الله آصفی در سال 1962 میلادی به حزب الدعوه پیوست و به عنوان مسؤول این حزب در نجف اشرف انتخاب شد و با جماعت علمای این شهر نیز همکاری کرد. وی از سال 1971 به دلیل مبارزه با حزب بعث تحت پیگرد قرار گرفت و در سال 1974 مجبور به مهاجرت به کویت شد.

 

این عالم فقید به دلیل علاقه به جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر کرد. به دلیل ارتباط و همکاری مستمر با امام خمینی از سوی ساواک دستگیر و پاسپورتش ضبط شد اما د رسال 1975 به صورت مخفیانه به کویت بازگشت و به فعالیت های دینی پرداخت.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عشو شورای رهبری حزب الدعوه انتخاب شد و تلاش فراوانی برای بازسازی این حزب که از سوی نظام دیکتاتوری ضربات شدیدی دریافت کرده بود، انجام داد. وی پس از انتخاب به عنوان سخنگوی این حزب، در تأسیس مجلس علمای رهبری انقلاب اسلامی در عراق نقش مهمی ایفا کرد.

 

آیت الله آصفی در سال 1982 به عنوان عضو شورای اداری جماعت علمای مجاهد عراق انتخاب و برای دو سال برای پست نایب رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق برگزیده شد ولی مدتی بعد از این پست استعفا داد.

 

نماینده فقید رهبر معظم انقلاب اسلامی تا سال 1999 در جمع رهبران حزب الدعوه حضور داشت تا اینکه کناره گیری خود را از این حزب اعلام کرد اما ارتباط خود را با حزب قطع نکرد و به عنوان یکی از حکیمان حزب به حل مشکلات داخلی این حزب پرداخت.

 

فعالیت خیریه

 

آیت الله آصفی در سال 2000 میلادی از سوی حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) انتخاب شد که سه سال بعد با هدف پرداختن به فعالیت های علمی و خیریه استعفا کرد.

 

وی که از استادان برجسته فقه و اصول و اخلاق و عقاید حوزه علمیه قم به شمار می رفت، موسسه های خیریه را در ایران، عراق و افغانستان تأسیس کرد و به ارائه خدمات به محرومان و مستمندان کشورهای مختلف پرداخت.

 

موسسه امام باقر(ع) در قم از مهمترین موسسه های خدماتی آیت الله آصفی است که خدماتی نظیر پرداخت حقوق ماهیانه به 5 هزار خانواده، ارائه خدمات مالی برای انجام عملیات جراحی، پرداخت وام طولانی مدت و بدون سود، تقدیم هدایایی به زوج های جوان، ارسال کمک های انسان دوستانه به افغانستان، تأسیس مجتمع های مسکونی برای خانواده های بی سرپرست، کفالت ایتام و خانواده های کم درآمد و بنای مدارس و حوزه را در این سال ها ارائه کرده است.

 

فعالیت های فکری

 

آیت الله آصفی پس از سرنگونی نظام دیکتاتوری صدام حسین به نجف اشرف بازگشت و به تدریس فقه و اصول در حوزه پرداخت. وی از شخصیت های مورد احترام نزد حضرت آیت الله سیستانی بود و به عنوان نماینده حضرت آیت الله خامنه ای در نجف مشغول به فعالیت شد.

 

این عالم فقید به دلیل شخصیت و جایگاه علمی که داشت مورد احترام همه احزاب و جریان های شیعه بود و با پیام و رهنمودهای خود نقش مهمی را در تأسیس نظام سیاسی جدید و مبارزه با تروریسم ایفا کرد.

 

وی که از بارزترین اندیشمندان اسلامی معاصر محسوب می شد، بیش از 300 تألیف را در زمینه های مختلف علمی به ویژه فقه و فلسفه و فکر و تفسیر و اقتصاد به یادگار گذاشت که مهمترین آنها عبارتند از: الإمامة فی التشریع الإسلامی، المدخل إلى دراسة التشریع الإسلامی، دور الدین فی حیاة الإنسان، ملکیة الأرض – پایان نامه کارشناسی ارشد، تداول الثروة، ولایة الأمر، تاریخ الفقه الإسلامی، آیة التطهیر، نظریة الإمام الخمینی فی دور الزمان والمکان فی الإجتهاد، أثر العلوم التجریبیة فی الإیمان بالله، الدعاء و بحوث فی الحضارة الإسلامیة.

 

پیام های آیت الله آصفی

 

وی پس از سرنگونی نظام سیاسی عراق پیام های مختلفی صادر کرد.

 

نماینده ولی فقیه به توطئه تجزیه عراق از سوی کنکره آمریکا به شدت واکنش نشان داد و هوشیاری همگانی را در برابر این توطئه خواستار شد.

 

آیت الله آصفی در زمینه حمایت از بسیج مردمی نیز پویا بود و در پیامی از این نیروها به عنوان جوانان غیور یاد کرد و هجمه علیه این نیروها را توطئه ای آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و قطری دانست.

 

وی در زمان انتخابات پارلمانی نیز بیانیه ای صادر کرد و با سرنوشت ساز دانستن این انتخابات از واجدان شرایط خواست مشارکت گسترده ای داشته باشند و انتخاب افراد کارآمد، متدین و باتجریه را خواستار شد.

 

ویژگی اخلاقی

 

وی میان علما و سایر مردم به تواضع و اخلاق عالی شهرت داشت و گفته و سخنان وی کاملا در زندگی او نمایان بود.

 

آیت الله آصفی زهد را در پیش گرفته بود و با وجود جایگاه دینی و علمی و سیاسی و اجتماعی، زندگی بسیار ساده ای داشت.

 

وی علاقه فراوانی به فقیران داشت و سعی می کرد همانند آنان زندگی کند./980/ب503/د

ارسال نظرات