۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۲۶۶۰۲۷
مشروح نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا؛

از بازداشت معاون دولت سابق تا واکنش به حادثه مسمومیت چند تبعه عربستان

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه قضا گفت: امروز بر اساس دستور بازپرس ویژه پرونده، بقایی معاون اجرایی ریاست جمهوری سابق احضار و برای او حکم بازداشت موقت صادر شد.
حجت الاسلام محسني اژه اي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه، عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دفتر سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد، با اشاره به اتفاق مشهد، گفت: خبر هتل مشهد که سبب تاثر همه شد را به سهم خود از طرف قوه قضائیه برای مصدومان آرزوی سلامتی کامل دارم.
 
وی افزود:بر اساس تحقیق دادستانی مشهد نشانه ای دال بر عمدی بودن قضیه نبوده است؛ در همین راستا پرونده تشکیل و بازپرس ویژه قتل مشغول شده که 5 نفر بازداشت شدند بر اساس تحقیقات انجام شده 24 نفر مسموم و 4 نفر فوت شدند.
 
سخنگوی دستگاه قضا، با اشاره به اقدامات ضدامنیتی اخیر، بیان داشت: 5 یا 6 نفر از کسانی که در شبکه‌های مجازی و اجتماعی اقدامات ضدامنیتی داشتند شناسایی و توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شدند که انگیزه‌های آنها در حال بررسی است.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه گفت: 5 نفر از افراد در تهران و کرمان که از طریق شبکه‌های مجازی و اجتماعی اقدام به ترویج فساد و فحشا کردند نیز شاسایی و بازداشت شدند که ممکن است کم یا زیاد شوند.
 
وی با اشاره به بازداشت متهمی که با استفاده از مدارک جعلی و فتاوای موجود در زمینه عقد موقت اقدام به کلاهبرداری 170 میلیون تومانی از شهروندان تهرانی کرده بود، گفت: این شخص با سواستفاده از فتوای عقد موقت تلاش داشته تا پول افراد را به صورت غیرصحیح تحصیل کند دستگیر و بازداشت شده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا، با اشاره به متصرفین زمین‌ها و منابع طبیعی، اظهار داشت: از 3 ماه گذشته تا امروز 23 هکتار از اراضی که به صورت غیر قانونی در البرز و کرج تصرف شده بود رفع تصرف گشته و در اختیار دولت قرار گرفت 8 هکتار زمین هایی که تغیر کاربری داده شده بود به دستور قوه قضا به وضع اول بازگشت.
 
 بقایی معاون رییس جمهور سابق در بازداشت موقت است
حجت‌الاسلام اژه‌ای با اشاره به دستگیری بقایی معاون رییس جمهور سابق ابراز کرد: امروز بر اساس دستور بازپرس ویژه پرونده، بقایی معاون ریاست جمهوری سابق احضار و برای او حکم بازداشت موقت صادر شد.
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری، در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا احمدی مقدم بازداشت شده یا نه گفت: بازداشت احمدی مقدم و فرزند ایشان کذب است، در واقع در بنیاد تعاون ناجا به دلیل مفاسد مالی با شکایت فرمانده ناجا تشکیل شد 6 نفر بازداشت شده و پرونده در حال رسیدگی است.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که اخبار دادگاه رضائیان از سوی برخی خبرگزاری ها منتشر شده است، گفت: این اقدام بر خلاف قانون بوده و در و تحت تعقیب قانونی قرار دارد.
 
وی با اشاره به پرونده میلیاردی نفتی که در دادگاه انقلاب مطرح است، بیان داشت: در این پرونده اگر معلوم شود که فرد قصد ضربه زدن به نظام را نداشته آنجا 5 تا 20 سال زندان شامل حال او می‌شود این که متهمان این پرونده مفسد فی‌الارض بوده یا نه در حال رسیدگی است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برج‌های دوقلو در کیش عنوان کرد: خبر اختلاس آن خلاف واقع است این پرونده دو شاکی خصوصی داشته و فرد متهم به دلیل کلاهبرداری و حکم قطعی دادگاه به 35 میلیارد تومان محکومیت به نفع شاکی هم اکنون در زندان است.
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤال دیگری درباره فرار مالیاتی اظهار داشت: امروز با گذشت زمان و وجود فن‌آوری‌های نوین کنترل افراد کار سختی نیست که ما شاهد اینگونه فرار مالیاتی نباشیم امید که با ایجاد اقدامات بانکی کسانی که مالیات‌های بالا دارند مالیات خود را بدهند قانون و ملت توقع دارد که کسانی که قانون مالیات بر آنها تعلق می‌گیرد نتوانند فرار مالیاتی داشته باشند.
 
وی افزود: فرار مالیاتی برخی با فاکتورهای صوری و برخی با ندادن مالیات بر اساس اختیارات سازمان مالیات با آنها صحبت می‌شود برخی تخلف قانون مرتکب نشدند بلکه تاخیر در پرداخت مالیات داشتند.
 
نمی‌توانیم بالاتر از قانون با اخلال‌گران در حرم امام برخورد کنیم
حجت‌الاسلام اژه‌ای با اشاره به برخورد با اخلال‌گران در سخنرانی رییس جمهور در حرم امام راحل، بیان داشت: دستگاه‌های انتظامی در برخورد با اختلال در نظام اجتماعی و اجتماعات به عنوان مسؤول عمل می‌کنند همه مساله به عهده قوه قضائیه نیست بسیاری به عهده وزارت کشور، دولت و نیروی انتظامی است که براساس قانون با آنها برخورد می‌شود اما بالاتر یا شدیدتر از قانون با آنها رفتار نمی‌شود.
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این‌ که 500 بانک بدون مجوز مشغول فعالیت هستند، ابراز کرد: این موارد در بانک مرکزی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که قوه قضائیه هم در آنجا شرکت دارد در حال رسیدگی است برخی از این موسسات ممکن است به همین زودی منحل شوند.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره وکلای میلیاردی عنوان کرد: افراد باید از وکیل خود در دعاوی استفاده کنند و این در قانون است که باید دسترسی به وکیل سهل و توان پرداخت حق وکاله وجود داشته باشد وکیل نیز باید بر اساس قانون درباره موکل خود رفتار کند و نباید با بیان موارد خلاف طرف خود را برنده کند ولو اینکه به طرف مقابل ضرر وارد کند.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: قوه قضائیه در مورد وکالت احساس وظیفه کرده که یک لایحه جامع وکالت تقدیم مجلس کند تا برخی از امورات سروسامان یابد در دولت قبل مدتها در مجلس ماند در دولت فعلی هم آنقدر معطل کرده و تغییرات فراوان دادند که لایحه مورد نظر قوه قضا نیست این در مجلس مطرح است که امیدواریم یک قانون معقول تدوین شود.
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال خبرنگاری که برخی طرح اصلاح بانکداری بدون ربا نوعی را فعالیت موسسات غیرمجاز و تصرف در مال مردم است چرا قوه قضائیه رسما وارد فعالیت این موسسات نمی‌شود آیا خلا قانونی وجود دارد، گفت: در حال حاضر گروهی از هر سه قوه مخصوص این کار تدارک دیده شده که در این موارد چگونه برخورد شود زیرا این موارد یک دست نیستند شرکتهای وزارت تعاون و برخی موسسات از بانک مرکزی اندک مجوزی دارند برخی فراتر از قانون پولی و بانکی عمل کردند این موارد یک دست نیستند قرار است دسته‌بندی شده و با هر کدام برخورد مناسب شود.
 
وی در خصوص اختلال در حرم امام خاطرنشان کرد: در خصوص این موضوع از دادستان تهران و شهر ری پیگیری صورت گرفته است تا امروز از دستگاه انتظامی یا قضایی پرونده‌ای به ما واصل نشده است، ممکن است در گوشه و کنار اتفاقی افتاده باشد اما این به معنای دستگیری و بازداشت نیست. اگر کسی هم دستگیر شده باشد هنوز پروند آن واصل نشده است اما بعید نیست آن زمان برای پیشگیری از اختلال افرادی را برای دو یا سه ساعت دستگیر و نگه داشته باشند./807/پ202/ج
 
ارسال نظرات