۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۲۶۷۳۳۱
رییس موسسه فرهنگی اکو:

آثار علامه اقبال لاهوری بر بیداری سیاسی و معنوی مسلمانان تاثیر داشت

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه فرهنگی اکو، گفت: افکار علامه اقبال لاهوری به عنوان یک شاعر فراتر از زمان و مکان است، از او به عنوان شاعر فردا یاد می‌شود آثار او بر بیداری سیاسی و معنوی مسلمانان تاثیر داشت.
عارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، افتخار حسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو، امروز در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری که با حضور اقبال‌شناسان بین‌المللی ایرانی و خارجی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد، گفت: چنین رویدادهایی سبب تحکیم روابط فرهنگی ایران و پاکستان می‌شود.

 

وی افزود: اقبال لاهوری، فیلسوف، دانشمند و شاعری است که افکارش در شعرهای او پدیدار است  و هوادار کسانی است که با استعمار سرکوب شدند.

 

رییس موسسه فرهنگی اکو، در ادامه عنوان کرد: او در آثار خود آزادی بشریت را به عنوان میراث بشری دموکراسی به ملت ایران هدیه کرده است، از 12 هزار بیت شعر این شاعر بزرگ 7 هزار بیت به زبان فارسی است، او پیش از این می دانست که شعر او در میان ایرانیان نفوذ خواهند کرد.

 

عارف، با اشاره به این‌که در مورد مبانی نظری علامه اقبال لاهوری بسیار نوشته شده است، اظهار داشت: امام راحل، علامه را فیلسوف بی‌بدیل نامیدند، رهبر معظم انقلاب او را ستاره شرق نامیده و از آثار او به عنوان اساس انقلاب‌ها و جنبش‌ها یاد کردند و فرمودند ایرانیان در مسیری گام برداشتند که علامه اقبال به آنها داده بود.

 

وی ابراز کرد: اگر از هر آثار ادبی قرن 20 ملت ایران توحیدی یاد شده باشد به علامه اقبال تعلق دارد.

 

رییس موسسه فرهنگی اکو، بیان داشت: میراث معنوی دموکراسی که او به ملت ایران ارائه کرده است به یک جامعه  محدود نمی‌شود بلکه به کل بشریت تعلق دارد.

 

عارف، با اشاره به افکار علامه اقبال، گفت: افکار علامه اقبال لاهوری به عنوان یک شاعر فراتر از زمان و مکان است، از او به عنوان شاعر فردا یاد می‌شود آثار او بر بیداری سیاسی و معنوی مسلمانان تاثیر داشت.

 

وی در پایان سخنان خود از همه برگزار کنندگان این همایش تشکر و قدردانی کرده و خاطرنشان کرد: علامه اقبال لاهوری شاعر دیروز، امروز و فردا است./807/ب202/د

ارسال نظرات