۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۲۶۸۷۲۹
استاد حوزه علمیه قم:

اسلام در بقا و گسترش خود قائم به مکتب است نه فرد

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان این‌که امام خمینی (ره) می‌فرمایند «از ملت امید دارم که عذرم را در کوتاهی‌ها بپذیرند و بدانند که با رفتن یک خدمت گذار در سد آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد»، گفت: این جمله امام راحل نشان‌دهنده این است که در فرهنگ دینی اسلام قائم به شخص نیست بلکه قائم بر مکتب است.
حاج ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، سخنران آستان مطهر حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) عصر امروز در محل شبستان بزرگ امام خمینی (ره) بابیان این‌که 10 درس از سبک زندگی قرآنی از آیات جزء چهارم قرآن می‌توان استنباط کرد که برای تقویت یک جامعه قرآنی لازم است، اظهار کرد: اولین درسی که از آیات این جزء می‌توان گرفت این است که نسبت به ناهنجاری‌های یک جامعه نباید بی‌تفاوت بود.

 

وی افزود: در جامعه قرآنی بی‌تفاوتی جایگاه ندارد به طوری که در سوره مبارک آل‌عمران از آیه 104 تا 110 خداوند متعال پیرامون امربه‌معروف و نهی از منکر سخن می‌گوید.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که در آیه 104 سوره آل‌عمران خداوند می‌فرماید «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، عنوان کرد: در این آیه خداوند متعال می‌فرماید «و باید در میان شما گروهى باشند که به نیکى فرمان دهند و از کار ناشایسته بازدارند و هم آنان رستگارانند».

 

وی ادامه داد: امام باقر (علیه‌السلام) در روایت می‌فرمایند که در آخرالزمان کسانی در جامعه اسلامی پیدا می‌شوند که امربه‌معروف و نهی از منکر نمی‌کنند مگر آنکه برای آنها موجب زحمت نشود و پیوسته به دنبال عذر و بهانه هستند.

 

سخنران آستان مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) بابیان این‌که امام باقر (علیه‌السلام) در ادامه این حدیث می‌فرمایند که آنان نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند اما تا مادامی‌که برایشان ضرری نداشته باشد، گفت: امام باقر (علیه‌السلام) در ادامه می‌فرمایند که حتی اگر نماز هم برایشان مشکلی ایجاد کند یا ضرری برایشان داشته باشد حتی آن را هم کنار می‌گذارند.

 

وی افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر رویه انبیای الهی و منهاج صلحا است؛ این پیامی از حدیث امام باقر (علیه‌السلام) به مسلمانان آخرالزمان است.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که امربه‌معروف و نهی از منکر فریضه‌هایی است که به‌وسیله آن مذهب امنیت پیدا می‌کند، عنوان کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است که به‌وسیله آن کسب‌وکار در جامعه حلال می‌شود و زمین آباد می‌شود.

 

وی ادامه داد: امام باقر (علیه‌السلام) در ادامه می‌فرمایند هرگاه منکری را در جامعه مشاهده کردید با قلب خود از منکر اعلام انزجار کنید و با زبان خود به فاعل منکر تذکر دهید.

 

سخنران آستان مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) بابیان این‌که درس دوم از آیات این جزء اطمینان از عدم قدرت دشمن در پیکار با مؤمنین است، گفت: در سوره آل‌عمران در آیه 111 می‌خوانیم «لَن یَضُرُّوکُمْ إِلاَّ أَذًى وَإِن یُقَاتِلُوکُمْ یُوَلُّوکُمُ الأَدُبَارَ ثُمَّ لاَ یُنصَرُون».

 

وی افزود: در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: «هرگز به شما زیان و گزندى نرسانند، مگر اندک رنجه و آزارى و اگر با شما کارزار کنند به شما پشت کنند به هزیمت شوند و آنگاه یارى و پیروزى نیابند».

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که درس سوم که می‌آموزیم فروبردن خشم و بخشیدن دیگران است، عنوان کرد: کسی که به این آیات قرآن عامل باشد به‌سادگی خشمگین نمی‌شود از حق خود نسبت به دیگران به‌سادگی می‌گذرد.

 

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 134 سوره آل‌عمران می‌فرماید «الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»، یعنی «آنان که در آسانى توانگرى و فراخى و خوشى و سختى تنگدستى و زیان و ناخوشى انفاق مى‏کنند و فرو خورندگان خشم و در گذرندگان از مردم‌اند و خدا نیکوکاران را دوست دارد».

 

سخنران آستان مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) با بیان این‌که درس چهارم این آیات شریفه استقامت دررسیدن به هدف است، گفت: در فضای جنگ احد که مسلمانان شکست‌خورده و خسارات شدیدی را متحمل شده‌اند خداوند متعال در آیه 139 سوره آل‌عمران چنین می‌فرماید «وَلاَ تهنوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ».

 

وی افزود: خداوند در این آیه می فرماید «و هرگز در برابر دشمن سست نشوید و از مصائبى که بر شما وارد مى‏شود) غمگین مباشید که شما برترید اگر مؤمن واقعى باشید».

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که درس پنجم آیات سوره مبارکه آل‌عمران حاکمیت مکتب بر حاکمیت فرد در اسلام است، عنوان کرد: در اسلام این مکتب است که حاکم است.

 

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 144 سوره آل‌عمران می فرماید: «اما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ» یعنی «و محمد (صلّى الله علیه وآله) فرستاده‏اى بیش نیست که پیش از او فرستادگانى گذشته‏اند، پس آیا اگر او بمیرد یا کشته شود شما به پشت سرخود برمى‏گردید (دست از عقایدتان برمى‏دارید) و هر کس به پشت سرخود بازگردد هیچ زیانى به خدا نمى‏رساند و خداوند به‌زودی سپاسگزاران را پاداش مى‏دهد.

 

سخنران آستان مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) بابیان این‌که امام خمینی (ره) می‌فرمایند «از ملت امیدوار که عذرم را در کوتاهی‌ها بپذیرند و بدانند که با رفتن یک خدمت گذار در سد آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد»، گفت: این جمله امام راحل نشان‌دهنده این است که در فرهنگ دینی اسلام قائم به شخص نیست بلکه قائم بر مکتب است.

 

وی افزود: ویژگی ششم در این آیات پرهیز از خودشیفتگی مطرح ‌شده است.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که ویژگی هفتم از سبک زندگی قرآنی فریفته نشدن در مقابل قدرت مادی شیطانی کشورهای کفر است، عنوان کرد: هشتمین ویژگی در این آیات حمایت از یتیمان بیان ‌شده است.

 

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که نهمین ویژگی یک فرد در سبک زندگی قرآنی ادای حقوق زنان است چراکه اسلام مهریه را به‌عنوان یک دین می‌داند و بر مرد لازم است که مهریه را بر زن پرداخت کند.

 

سخنران آستان مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) بابیان این‌که آخرین درس جزء چهار رفتار پسندیده با همسران است، گفت: قرآن در جاهای مختلف سفارش‌های زیادی درباره زنان و فرزندان به مردان داشته است./921/پ201/ی

ارسال نظرات