۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۱
کد خبر: ۲۷۱۴۷۱
حجت‌الاسلام پناهیان:

انسان نباید به لذات مادی دل ببندد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که دنیا از یک جهت می‌تواند زندان باشد، گفت: اصل بر این است که انسان باید سعی کند در حدی که ظرفیت دارد، به لذات مادی دلبستگی پیدا نکند.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پناهیان کارشناس مذهبی شامگاه چهارشنبه دهم تیرماه در دهه دوم ماه رمضان که در مسجد امام صادق برگزار شد، گفت: یکی از مستحبات زندگی هر مومن آن است که تلاش کند خانواده‌اش از نظر مادی در آسایش و آرامش نسبی باشند.

 

وی در ادامه افزود: اصل بر این است که انسان باید سعی کند در حدی که ظرفیت دارد، به لذات مادی دلبستگی پیدا نکند؛ انس با آیات و روایات، تحصیلات و ... از جمله عواملی هستند که ظرفیت انسان را در این زمینه توسعه می‌دهد.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه هر کسی استعدادها و ظرفیت هایی دارد، افزود: با توجه به محدودیت های دنیایی مادی و تنازع برای بقا هر کسی برای ماندن و سهم محدود بیشتر تلاش می کند که لازم است بر همین اساس باور و مبنای داشته باشد که این همان سبک زندگی است.

 

وی با بیان اینکه خداوند برای کل انسان های زمینه عنایت را فراهم کرده است که مسیر و سبک زندگی شان را به درستی انتخاب کنند، افزود: از این رو انسان از راه هایی که خداوند در مسیر زندگی شان قرار داده می توانند انتخاب کنند که به سوی نور حرکت کنند و یا در تاریکی و جهالت بمانند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت دادن به زندگی مادی افزود: ما نه‌تنها باید به زندگی اهمیت بدهیم، بلکه به زندگی بهتر هم باید اهمیت بدهیم و نه‌تنها باید به زندگی بهتر از نظر معنوی اهمیت دهیم، بلکه باید به زندگی بهتر از نظر مادی هم اهمیت دهیم و برای رسیدن به زندگی مادی بهتر، نه‌تنها باید از عوامل معنوی کمک بگیریم، بلکه از عوامل مادی هم باید کمک بگیریم.


وی در ادامه افزود: اینکه به ما توصیه شده است نباید سرمایه خود را راکد نگه داریم بلکه آن را به‌کار بیندازیم یا اینکه تجارت و کسب و کار، دوران پیری و بازنشستگی ندارد و باید تا آخر ادامه دهیم. یا اینکه باید سعی کنیم خانه وسیع داشته باشیم، البته اگر برای اینها سعی کردیم و نشد، تسلیم مقدرات الهی می‌شویم.


 
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه دنیا زندان مومن است افزود: دنیا از یک جهت می‌تواند زندان شما باشد اما یک جهت می‌تواند زندان نباشد. مثلاً از این جهت که نمی‌توانی امام حسین(ع) را ببینی، این دنیا برایت زندان است، ولی این مغایرتی ندارد با اینکه دنیا برای تو از نظر معیشت، زندان نباشد، یا مثلاً شما به هر کسی خوبی می‌کنی و کمک می‌کنی و محبت می‌کنی، او به تو بدی می‌کند یا خیانت می‌کند، از این جهت برای تو زندان است ولی از این جهت که وضع مالی و معیشت خوبی داری، برایت زندان نیست.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مؤمن نسبت به زندگی هم غیرت و حمیّت دارد این‌طور نیست که مؤمن فقط غیرتش نسبت به بندگی بالا باشد، بلکه نسبت به زندگی خودش و دیگران هم غیرت دارد. و اجازه نمی‌دهد کسی این زندگی را خراب کند. اصلاً چرا در این دنیای امروز ما، اکثر مردم نباید حداقل‌های زندگی خوب را داشته باشند./817/پ202/ب4

ارسال نظرات