۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۲۷۱۴۷۵
استاد حوزه علمیه:

ورود جدی مبلغان به عرصه تولید محصولات فرهنگی امری ضروری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت: بنابه آمار جهانی، پس از صنعت اسلحه سازی، بزرگ ترین مرکز مورد توجه نظام سرمایه داری، صنعت تولید بازی و محصولات فرهنگی است بنابراین آنچه که امروز فضای تبلیغی ما به آن نیاز دارد، وارد شدن مبلغان حرفه ای ما به این عرصه است.
حجت الاسلام محمد رضايي تهراني

حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: وقتی بخواهند چیزی را معرفی کنند، به درشت ترین شاخصه آن اشاره می کنند. قرآن کریم هنگامی که قصد معرفی کردن ماه رمضان را دارد، روزه گرفتن را ویژگی مهم این ماه عنوان نمی کند، بلکه می فرماید: «شَهرُ رَمَضان الّذی اُنزِلَ فیهِ القُرآن» یعنی مهم ترین شاخصه این ماه مبارک، نزول قرآن کریم است و البته در روایات هم داریم که همه کتب الهی یعنی زبور و تورات و انجیل هم در همین ماه نازل شده اند.

 

وی اظهار کرد: همانطور که در ماه مبارک رمضان، جلسات دوره ای تلاوت و روخوانی قرآن کریم به صورت گسترده برگزار می شود که شایسته تقدیر هم هست، اما لازم است جلسات تفسیر و واکاوی مفاهیم قرآنی هم گسترش یابد تا اصول و معارف درونی این کتاب الهی برهمگان آشکار شود و شاهد عمل به دستورات قرآن در سطح جامعه باشیم.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی، برگزاری جلسات تفسیر و نشر معارف قرآنی را از اهمّ وظایف مبلغان دینی دانست و درباره ویژگی های مبلغ موفق گفت: یک مبلغ حرفه ای، یک سری ویژگی کاری و یک سری ویژگی رفتاری نیاز دارد؛ در مورد ویژگی های رفتاری یک مبلغ باید گفت که لازم است اولاً فرد به آنچه می گوید، معتقد باشد و دوماً به آنچه که معتقد است، عامل باشد. به لحاظ کاری هم یک مبلغ اولاً باید از جوانب و جزییات آنچه که می خواهد برساند، اطلاع کامل داشته باشد و دوماً مخاطب شناس و ادبیات شناس باشد.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: اصل مخاطب شناسی و ادبیات شناسی به معنای این است که مبلغان باید بدانند برای چه مخاطبی، باید با چه ادبیاتی سخن بگویند. طبیعتا ادبیات تبلیغی در یک دبیرستان با یک دانشگاه یا یک مسجد متفاوت است. همه آنچه که گفته شد، تنها در صورتی می تواند موثر واقع بشود که در هاله ای از مهر و محبّت به مخاطب برسد؛ در غیر این صورت، امر و نهر کردن از فراز منبر راه به جایی نمی برد.

 

وی، مهم ترین آسیب در کمین مبلغان مذهبی را جوزدگی عنوان کرد و گفت: همانطور که گفتیم، امرونهی از بالای منبر مفید نخواهد بود و لازم است که مبلغ به مخاطب خود نزدیک شود و نه به صورت یک سخنران، بلکه به صورت یک هم صحبت صمیمی پیام خودرا برساند. اما در این هنگام، مهم ترین مشکلی که به وجود می آید، بحث جوزدگی مبلغ است؛ یعنی قبل از این که فرد بخواهد پیام خود را به مخاطبانش برساند، تحت تاثیر جنبه های منفی فضا قرار گیرد.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد، فضای تبلیغی یک دبیرستان بایک دانشگاه، یک مسجد ویا یک پادگان متفاوت است و مبلغ مذهبی هنگامی ضربه می خورد که به جای اثرگذاری، از زدوبندها، عادت ها و یا مثلا دعواهای محلی تأثیر بپذیرد.

 

وی سپس به اهمیت ابزار تبلیغات اسلامی در جنگ نرم اشاره کرد و گفت: قبل از آن که درباره جنگ نرم صحبت کنیم، با مراجعه به قرآن کریم درمی یابیم که یک الگوی اساسی وجود دارد. قرآن می فرماید: «وَاعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّه» یعنی هرآنچه که توان لازم است برای مقابله با دشمن به کار بگیرید.

 

این استاد حوزه یادآور شد: افزون بر این در روایات داریم که فرموده اند: «رُدُّ الحَجَر مِن حَیثُ جاء» یعنی ازهرسمتی که به طرف شما سنگ پرتاب شد، شماهم به همان سمت سنگ پرتاب کنید. این به معنای آن است که مطابق دستور قرآن، اگر دشمن ابزاری را برای ضربه زدن به ما به کار گرفت، مانیز همان ابزار را با همان کیفیت درا ختیار بگیریم تا بتوانیم پاسخی شایسته به هجمه دشمنان بدهیم.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی اضافه کرد: بنابه فرموده رهبرمعظم انقلاب، مهم ترین عرصه ای که امروز ما در آن با دشمن در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم، میدان تقابل فرهنگی و جنگ نرم است.

 

وی افزود: بنابه آمار جهانی، پس از صنعت اسلحه سازی، بزرگ ترین مرکز مورد توجه نظام سرمایه داری، صنعت تولید بازی و محصولات فرهنگی است. آنچه که امروز فضای تبلیغی ما به آن نیاز دارد، وارد شدن مبلغان حرفه ای ما به این عرصه است و در این راه نیز تحقق فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه و تولید محصولات متنوع توسط متخصصان علوم نرم افزاری با تکیه بر تفکر حوزوی و مشاوره های مبلغان مذهبی می تواند باعث پیشرفت شود و توان دفاعی ما را دربرابر هجمه فرهنگی دشمن بالاتر ببرد./863/ت302/ب5

 

ارسال نظرات