۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۷۷۵۴۲
کارشناس و پژوهشگر حوزوی:

عبرت‌آموزی از تاریخ عقل افراد را شکوفا می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که عبرت‌آموزی از تاریخ سبب افزایش عقل می‌شود، گفت: یکی از ارکان اساسی شیعه و مذهب تشیع عقل است.
حجت‌الاسلام مهدي گرجي، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی گرجی، کارشناس و پژوهشگر حوزوی، صبح امروز در مجلس عزاداری امام حسین(ع) با اشاره به جایگاه عقل در شیعه، گفت: یکی از ارکان اساسی شیعه و مذهب تشیع عقل است، اما متأسفانه مردم شیعه‌گری را با زیارت و دعا می‌شناسند.

 

وی با انتقاد از نبود استفاده از عقل در جامعه گفت: هنگامی که از عقل خود استفاده نمی‌کنیم، در جامعه به مشکل برمی‌خوریم، خرج‌ها و رفتارهایمان عاقلانه نیست، باید روی به عقل و فکر و مطالعه بیاوریم، نشانه‌اش هم کم بودن کتابفروشی‌ها و زیاد بودن لوازم آرایشی و فست‌فودی‌ها است.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: متأسفانه ما پولی را که خرج پوشیدن می‌کنیم، خرج کتاب و فکر کردن نمی‌کنیم، قبل از انجام دادن کارها فکر نمی‌کنیم و به همین دلیل هم به مشکل برمی‌خوریم، باید از فکر بهره برد، بهترین سرمایه عقل است.

 

وی با بیان این که تجربه نقش مؤثری در پرورش عقل دارد، اظهار کرد: می‌فرمایند که «لاعقل کاالتجربه»، انسان باید با انسان‌های باتجربه نشست و برخاست داشته باشد، که عقل انسان هم در این راستا افزایش می‌یابد، ضرب‌المثلی هست که می‌گوید اگر جوانان عقل پیران را داشتند و اگر پیران قوت جوانان را داشتند، دنیا آباد می‌شد.

 

حجت‌الاسلام گرجی اظهار کرد: عبرت‌آموزی از تاریخ نیز سبب افزایش عقل می‌شود، انسان با مطالعه تاریخ عقل خود را افزایش می‌دهد، در ازدواج‌ها در رفتارهای اجتماعی‌مان و حتی در مراسم تدفین و در گورستان‌هایمان هم عاقلانه کار نکرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: در حدیث می‌فرمایند که هیچ مالی ارزشمندتر از عقل نیست، سعی کنیم فرزندان خود را عاقل تربیت کنیم، کاسبی‌ها و رانندگی‌هایمان عاقلانه باشد، عقل به معنای آینده‌نگری و دوراندیشی است، یعنی این که چهار روز دیگر را نیز در برنامه‌هایمان پیش‌بینی کنیم، چرا باید ساختمان‌هایمان به گونه‌ای باشد که با آمدن سیل خراب شود.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که امام علی(ع) می‌فرمایند هیچ تنهایی بالاتر از خودخواهی نیست، اظهار کرد: متأسفانه ما همه‌اش به فکر خودمان هستیم، دعای و نماز خودمان، زیارت خودمان، منبر خودمان اما خدای متعال به ما یاد داده که حتی در نماز فرادی برای دیگران دعا کنیم./914/پ202/ب4

ارسال نظرات