۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۲۷۸۵۵۹
آیت الله شبستری:

ولایت فقیه عامل ثبات کشور است

خبرگزاری رسا ـ نماینده و لی فقیه در استان آذربایجان شرقی، گفت: ارتباط بیشتر با ولی فقیه زمان، سبب پیشرفت، ثبات نظام و استحکام بنیان های نظام خواهد بود و عامل بصیرت و عمق نگری مردم در مسائل سیاسی است.
آيت الله شبستري نهضت مشروطه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، در کنفرانس بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن مردم تبریز که پیش از ظهر امروز در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد، گفت: در صد سال اخیر سه نهضت در ایران اسلامی به وقوع پیوسته است که یکی از آن ها به فضل الهی به پیروزی رسید.

 

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: یکی از نهضت های صد سال اخیر، انقلاب اسلامی ایران بود که به فضل الهی به پیروزی رسید که امروز نیز شاهد اقتدار روز به روز و استحکام مضاعف نظام جمهوری اسلامی هستیم.

 

آیت الله شبستری، با اشاره به نهضت های شکست خورده صد سال اخیر، اذعان داشت: این دو حرکت، نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت بود که نتوانست به نتیجه و اهداف خود دست یابد.

 

عضو خبرگان رهبری، با اشاره به حوادث دوران قاجاریه، مظفر الدین شاه را شخصی بی کفایت عنوان کرد و ابراز داشت: مظفرالدین شاه با سفرهای بسیار خود به کشور های اروپایی، عامل بحران اقتصادی کشور با اخذ وام های خارجی شد.

 

وی در ادامه تأکید کرد: بی کفایتی دربار مظفرالدین شاه قاجار و خود شاه عامل قیام مردم با رهبری روحانیت در نجف و ایران با هدایت آخوند خراسانی و شیخ فضل الله نوری شد.

 

امام جمعه تبریز ابراز داشت: در ادامه این بی کفایتی ها، قیام مردم عامل عزل عین الدوله، و تصویب قانون اساسی شد، اما این قانون سراسیمه تدوین شده بود و بر اساس قانون اساسی برخی کشورهای غربی بود، از این رو متممی به آن افزوده شد.


وی در ادامه افزود: متمم دوم قانون اساسی اشاره به حضور و تأیید پنج تن از فقها برای مشروعت قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی دارد.

 

نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: بعد از مرگ مظفرالدین شاه، محمد علی میرزا که بی کفایت تر از مظفرالدین شاه بود به حکومت رسید که در نتیجه شرایط بدتر شد و افرادی چون تقی زاده ها به میان آمدند و در نتیجه مشروطه مشروعه ازمیان رفت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به علل شکست مشروطه، گفت: بی بصیرتی مردم و انزوای دیگر علما از بارزترین علل شکست جریان مشروطه بود، اما در مقایسه با وضع فعلی خود که قابل مقایسه با شرایط آن زمان نیست به بصیرت مردم می رسیم.

 

آیت الله شبستری، ادامه داد: صبر و استقامت، بصیرت و بیداری و حضور در صحنه در طول مبارزات انقلاب اسلامی، نشان از بصریت و شناخت مردم و حضور آن ها در صحنه های سیاسی کشور دارد.

 

وی با اشاره به لزوم عبرت از تاریخ مشروطیت، گفت: باید توجه داشته باشیم که تاریخ بار دیگر تکرار نشود، تا شاهد بازگشت اجانب و غرب گرایان و تضعیف بنیان های کشور نباشیم.

 

امام حمعه تبریز، مقام معظم رهبری را شخصی بی نظیر عنوان کرد و اذعان داشت: ارتباط بیشتر با ولی فقیه زمان، سبب پیشرفت و ثبات نظام و استحکام بنیان های نظام خواهد بود و عامل بصیرت و عمق نگری مردم در مسائل سیاسی است.

 


وی با بیان این‌که نباید نگذاریم تاریخ تکرار شود، افزود: باید توجه داشته باشیم و دقت کنیم تا این عظمت بین المللی که به فضل الهی ارزانی ملت ایران شده است، از میان نرود و بار دیگر غرب زده ها و بی بصیرت ها میدان مدیریت کشور را در دست گیرند.

 

رییس مجمع جهانی اهل بیت ضمن تأکید بر توجه به علاج واقعه قبل از وقوع، ابراز داشت: اگر به عبرت های تاریخ معاصر متوجه نباشیم و علاج واقعه را قبل از وقوع ارائه ندهیم، شرنوشت کشور تغییر خواهد کرد./854/پ202/ب4

ارسال نظرات