۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۲۸۱۲۷۹
مخبر دزفولی در همایش بسیج اساتید در مشهد:

میثاق مشترک درباره اقتصاد مقاومتی و ارکان آن در بین مسؤولان وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متأسفانه درباره اقتصاد مقاومتی و ارکان آن یک میثاق مشترک وجود ندارد و دولت های مختلف این مهم را مورد مناقشه قرار نداده‌اند.
مخبر دزفولي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر دوشنبه در شانزدهمین اجلاس سالانه بسیج اساتید در مشهد با اشاره به این که رهبر انقلاب سه حوزه علم و فناوری، فرهنگ انقلابی، ارزشی و اسلامی ذیل موضوع مهندسی فرهنگی و نیز اقتصاد مقاومتی را به عنوان سه ضلع دست یافتن به علم مطرح کردند، گفت: متأسفانه درباره اقتصاد مقاومتی و ارکان آن یک میثاق مشترک وجود ندارد و دولت های مختلف این مهم را مورد مناقشه قرار نداده‌اند.

 

 

وی با اشاره به این که حوزه فرهنگ یکی از اکان مهم دست یافتن به علم است، تاکید کرد: اگر در این حوزه همانند حوزه علم گشایشی ایجاد شود شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود چرا که فرهنگ دارای ظرفیت‌های زیادی است و باید در همه عرصه‌ها به انسجام برسد.

 

تشکیل دو ستاد علم و فناوری و فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی

 وی از تشکیل دو ستاد علم و فناوری و فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: ستاد علم و فناوری با وجود واگرایی‌ها شکل و سامان گرفته است که اگر این اتفاق در حوزه فرهنگ بیفتد شاهد افق‌های روشنی در این عرصه خواهیم بود.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: چنانچه فرهنگ و علم به عنوان دو ضلع تمدن ساز به ساماندهی و انسجام برسد ضلع سوم که همان تحقق اقتصاد مقاومتی است تسهیل خواهد شد.

 

مخبردزفولی عمده جریان‌های خط شکن در حوزه‌های علم را حضور جریان‌های انقلابی و دینی در بین اساتید دانشگاه دانست خاطرنشان کرد: با اشاره به پیشرفت‌های اخیر، در اوایل دهه 80 با وجود زیر ساخت‌های لازم 70 هزار دانشجو داشتیم که این رقم امروز به 10 برابر افزایش یافته است در دهه‌های قبل سالانه حدود 100 هزار دانشجو از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شدند که این رقم امروز به 700 تا 800 هزار فارغ التحصیل افزایش پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: ما در سلول‌های بنیادین توانستیم به عرصه فناوری و کاربردی دست یابیم ولی چرا با وجود این پیشرفت‌ها عده‌ای می‌خواهند آن را نادیده بگیرند.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضعف در بعضی از عرصه‌های علمی بیان داشت: ما از هر 850 مقاله یک پتنت ارائه می‌دهیم که باید این رقم را افزایش دهیم که این کار نیازمند همت جهادی و بسیجی است اگر ما بتوانیم ثبت اختراع را به سمت تولید یک محصول و یا یک ایده خود را به سمت تمدن سازی سوق دهیم می‌توانیم به پیشرفت‌های چشمگیرتری دست یابیم. همچنین ما در صادر کردن خدمات فنی مهندسی ضعیف هستیم که باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

 

افزایش ارزش‌ دلاری صادرات محصولات دانش بنیان  

وی تاکید کرد: باید ارزش‌ دلاری صادرات محصولات دانش بنیان را افزایش دهیم تا بتوانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی گام بزرگی برداریم و در اینجا بسیج اساتید می‌تواند در گفتمان سازی نقشه جامع علمی کشور حرکت جدی داشته باشد.

 

وی ضمن بیان این که انجمن های علمی ما از حدود یک دهه قبل تاکنون از 162 به بیش از 400 انجمن علمی رسیده است ابراز داشت: امروز ستاد نانو در کشور فعال است که حدود 400 هزار دانش آموز در این ستاد به فعالیت می پردازد و در حال تلاش هستیم که این تعداد را به یک میلیون نفر برسانیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امروز رتبه هفتم تولید علم دنیا را به خود اختصاص داده ای، گفت: یکی از اقداماتی که بسیج اساتید توانسته در ستاد نقشه جامع علمی کشور انجام دهد این است که مشخص کرده ایم در یک تا دو دهه آینده می بایست بر چه علومی تاکید شود در حال حاضر در این رابطه 16 ستاد شکل گرفته که دارای ردیف بودجه هستند و می بایست از ظرفیت های کشور برای پیشرفت کارشان بهره ببرند.

 

وی با بیان این که من بسیج اساتید را خلاق و نوآور می دانم، تصریح کرد: چرا شهادت چمران را به عنوان روز بسیج اساتید برگزیدیم به این علت که وی اوج قله و ظرفیت علمی بود اما لباس بسیجی به تن می کرد و به میدان جنگ می رفت.

 

وی ضمن بیان این مطلب که چمران فردی آرام بود گفت: نباید فکر کنیم که دیگران در رابطه با ما چه تصوراتی دارند و بسیج اساتید قدرت تعامل دارد هر چه بسیج اساتید می بایست چتری گسترده باشد و آن را تبدیل به گفتمان کند و بستری را ایجاد کند تا این گفتمان اوج گیرد.

 

وی دربخش دیگری از سخنان خود پیرامون نقشه جامع علمی کشور و چالش‌ها و مشکلات پیش ‌رو در این مسیر پرداخت و بیان داشت: هنگامی که نهضت تولید علم و نرم افزاری توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد عده ای در دانشگاه‌ها می‌گفتند مگر علم هم قابلیت تولید دارد؟ ولی ایشان مسئله را طرح کردند و عده‌ای از اساتید و دانشمندانی بودند که عملیاتی کردن این نهضت را وظیفه تبیینی خود قرار دادند و آن را به صورت یک گفتمان غرور آفرین و بین المللی مطرح کردند.

 

دزفولی گفت: اگر نظریه رهبر معظم انقلاب تبیین و تئوریزه نمی‌شد این نظریه روی زمین می‌ماند ولی خوشبختانه امروز نقشه جامع علمی کشور بر کسی پوشیده نیست چرا که امروز وظایف افراد در این مهم تعریف شده است./934/پ202/ج

  

 

ارسال نظرات