۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۲۸۱۶۸۴
سردار سلامی:

ابتکار جمهوری اسلامی ایران آمریکا را در منطقه دچار سرگردانی کرده است/ محکم جلوی نفوذ آمریکا می ایستیم

خبرگزاری رسا ـ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران با ابتکارات خاص خود آمریکا را در منطقه دچار تحیر کرده است، گفت: ما با تمام وجود پای اصول و مبانی خود ایستاده ایم و اجازه نفوذ به آمریکایی ها نخواهیم داد.
سردار سلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اختتامیه شانزدهمین اجلاس بسیج اساتید که ظهر امروز در محل سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این که بسیج اساتید، سرچشمه های سیالان علم و معرفت در سطح جامعه هستند، اظهار کرد: بسیج اساتید نیروی اصلی پیش ران و موتور محرک انقلاب سالامی به سمت قله رفیع علم،شناخت و فناوری است، کسانی که در نوسازی و توسعه ساختمان هویت دینی و ملی ایران اسلامی نقش ممتاز و تعیین کننده ای را در اختیار دارند و خنثی کننده توطئه دشمنان نظام هستند.


وی با یادآور شدن این که دشمنان در تلاش هستند تا به عنوان دستگاه مختصات مرجع دینی فکری جوانان و به ویژه دانشجویان کشور ایفای نقش کنند، تصریح کرد: صرف مساحت جغرافیایی، تعیین کننده دامنه بزرگی و عظمت کشورها نیست بلکه ارتفاع هویت ملی یک ملت، تعیین کننده دامنه و طراز و عظمت آن به شمار می رود و شما در یک نبرد سهمگین برای ممانعت از فروپاشی این هویت و توسعه و کنترل یک شخصیت انقلابی و جهانی کار می کنید.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در ادامه خاطر نشان کرد: دشمن می خواهد روح انقلابی، تفکر و اندیشه انقلابی که مبتنی بر منطق وحی است را تحقیر کنند در حالی که تمام شوکت های امپرا طوری و قدرت های مادی هر چند بزرگ و غول پیکر در مقابل کبریای الهی و قدرت حقیقی اسلام حقیر هستند.


دشمن می خواهد جوانان را از واقعیات و حقایق جامعه دور کند

سلامی با بیان این که دشمن می خواهد جوانان را از واقعیات جامعه دور کند، تصریح کرد: دشمن می خواهد انزوای فکری در جوانان کشور ایجاد کند و دامنه آگاهی آن ها را به داده های مجازی و مصنوعی خود محدود نماید، می خواهد ذهن های مدیریت شده را با حقاقیق درخشانی که در تاریخ و در واقعیت بالفعل جامعه وجود دارد، بیگانه بسازند.


وی با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد، خاطر نشان کرد: امروز 28 مرداد، سالروز آغاز یک روند غم انگیز و نکبت بار و تهدید آمیز در کشور است، نقطه ای که آمریکا ما را از یک هویت استراتژیک مستقل محروم کرد و ایران فاقد شخصیت راهبردی ملی مستقل در جهان شد و به عنوان یک کشور در حلقه شمالی سیاست آمریکا قرار گرفتیم که طی آن، ایران تحقیر شد، مچاله شد و شکسته شد و پس از آن یک ربع قرن، امروز ایران در حال شکست دادن سیاست منطقه ای، آمریکا و نیز تمام متحدان منطقه ای و فرا منطقه ای آن است که یک واقعیت جاری در جهان محسوب می شود.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز به مدد حاکمیت ولی فقیه، یعنی حاکم اسلامی و به مدد تدابیر نورانی رهبری که در رحمت تجلی اخلاق نبوی بوده و بر خلق عظیم ایشان رفتار می کنند، کسی که با تدبیر و هوشمندی و فراست علوی و دور اندیشی و حلم امیرالمؤمنین(ع) در خنثی کردن توطئه های داخلی، آرامش، امید، امنیت و اعتبار و اعتماد را در اوج امواج بی شمار فتنه هایی که ریشه در سیاست های نفوذگرایانه نظام سلطه در این سرزمین مقدس دارد و با همان تیز بینی و صولت علوی در عین تواضع، جامعه را از میان امواج سهمگین فتنه ها عبور می دهد.


 رهبری تمرکز استراتژیک قدرت دنیا را شکست

سلامی در ادامه با بیان این که امام راحل و رهبری توانستند راهبرد تمرکز روی نقطه قطعی نظام سلطه را بشکنند، خاطر نشان کرد: رهبری که تمرکز استراتژیک قدرت دنیا را می شکند یعنی راهبرد استراتژیک قدرت برای انقلابی که ندای آن تمدن بود، یعنی ساختن بخش عمده ای از سایر زمین بر اساس یک نظامی مبتنی بر ارزش ها ی اسلامی؛ تجزیه دشمن در یک فضای بزرگ و درگیر کردن او در میدان منافع حیاتی خود، وادار کردن دشمن به پوزیشن دفاعی به جای تهاجمی و این ها به عنوان کارکرد های امام مسلیمن در عرض پیچیده ترین راهبردها، سیاست ها و مدرن ترین ابزار برای مقابله با این انقلاب بود.


وی گفت: دشمن می خواهد جوانان کشور از این حقایق دور شوند و ندانند که مسیر سخت و افتخارآمیزی را برای دست یابی به این منزلت، اعتبار و پرستیژ جهانی طی شده است. 


 ایران  یک قدرت جهانی در ساختار هندسه قدرت است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایران را به عنوان یک قدرت جهانی در ساختار هندسه قدرت دانست و اظهار کرد: دشمن می خواهد جوانان و دانشجویان ما ندانند برای تبدیل شدن به این ایران بزرگ چه مقاومت، مجاهدت و مصیبت هایی تحمل شده، چه دست و پاهایی قطع شدند و نخل های قامت چه جوان هایی که برزمین افتادند؛ هنوز پیکر بسیاری از جوانان کشور زیر خاک بیابان های غرب و جنوب مدفون است.


سلامی ادامه داد: هنوز مادران و پدران زیادی، چشم دوخته اند تا استخوان هایی از راه برسند، استخوان هایی که نشانه ها و مظاهر مقاومت، ایمان، وفاداری، گذشت و شکیبایی این ملت است برای رسیدن به قله های بزرگ یک استقلال واقعی، حاکمیت اسلامی و به گرفتن انتقام خون شهیدان کربلا؛ استخوان هایی که ستون های اصلی ساختمان هویت ایران را محسوب می شوند و نیز ان چه به آن افتخار می کنیم.


وی افزود: دشمن می خواهد جوانان ما این واقعیات تاریخی نزدیک را نبینند، می خواهند نبینند که چگونه در یک و یا چند جبهه در مقابل استکبار ایستادگی کردیم و گاهی بدون حتی شلیک گلوله ای تمام سیاست های آن را از بین بردیم و در عین حال نیز در سرزمین خود می تازیم و به پیش می رویم، به فضا می رویم، پهباد می سازیم، پالایشگاه و نیروگاه ها ساخته می شوند؛ در تحریم زندگی می کنیم سربلند می شویم، کرنش نمی کنیم، قد خم نمی کنیم و دشمن شگفت زده و هیچ راهی جز تماشای این پیمودن قله های بزرگ را ندارد.


بسیج اساتید معرف حقایق انقلاب به نسل جوان هستند

 جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه خطاب به جمع بسیج اساتید حاضر، تأکید کرد: بسیج اساتید معرف این حقایق به نسل جوان هستید به جوانان و به ویژه دانشجویان که دارای فطرتی پاک، حقیقت جو، عدالت گرا، آزادی خواه و قابل جذب هستند ولی روی یک لبه تیز گام برمی دارند و به همان سرعتی که می توان آن ها را جذب کرد، دیگران نیز با همان سرعت قادر به جذب آن ها هستند و این یک نبرد که همه دنیا به این واقعیت رسیدند.


سلامی خاطرنشان کرد: جنگ از قلمرو و فضاهای سرزمینی و جغرافیایی به قلمرو تسخیر و تصرف ذهن و دل ها منتقل می شود، دشمنان هم یان را درک کردند بنابراین ساده ترین راه برای تسخیر و تسلیم یک کشور، تسخیر ذهن و دل آن است؛ امروز داعش نیز بر این تئوری عمل می کند درواقع او از جهالت ذهنی برخی مسلمانان استفاده و از باورهای رادیکالی و افراط گرایانه خود و با جذابیت های جهادی آن ها را جذب می کنند و نیز دشمن خود را با پتانسیل ارعاب می ترساند و گاهی بدون شلیک گلوله ای شهری را فتح می کند.


وی افزود: غربی‌ها نیز  نظریه جنگ شناختی را قبول دارند و آن را دنبال می‌کنند و دنبال تسخیر دستگاه معرفت شناختی انسان هستند و این جهان هستی ما است، ما برای جهانی شدن نیازمند این بُعد از جنگ هستیم بنابراین این بزرگترین رسالت اساتید محسوب می شود.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: اساتید مؤمن، متعهد و انقلابی که نسبت به ارزش های اسلام و دستاوردهای انقلاب و نیز تاریخ پرفراز و نشیب چهار دهه گذشته و دست یابی به این طراز از قدرت، آگاهی و شناخت دارند و باید دانشجویان را با قلم آگاهی و علم بیدار کنند.


سلامی افزود: دانش های مادی و تجربی، دانش های توحیدی اند ولی بدون نورافکن ایمان و علم متعالی، یعنی اندیشه های ناب توحیدی که به آن جهت می دهد قدرت نفوذ را از دست می دهد و براساس این آیه از قرآن که می فرماید« وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» دانستن و سواد با عالم بودن تفاوت دارد.


بسیج اساتید باید دستگاه مختصات مرجع فکری را برای جوانان بسازند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد:  بسیج اساتید کشور باید تکیه گاه معرفتی و معنوی دانشجویان باشند و آن دستگاه مختصات مرجع فکری را برای جوانان بسازند چرا که دشمن می خواهد، دانشجویان را در معرض پدیده سرگردانی ذهنی قرار دهند و دستگاه ناوبری ذهنی، فکری و اعتقادی آن ها را در کنترل خود بگیرند و می داند که اگر بر ذهن ها مسلط شود، می تواند مدل های رفتار را در عالم بیرون تدوین کند لذا باید مراقب این پدیده خطرناک باشیم.


انقلاب اسلامی، استثنایی ترین انقلاب در تاریخ

وی خاطر نشان کرد: موضوع قدرت بین المللی ایران بوجود دارد، آرزو نیست بلکه در میدان قابل مشاهده است و به واقعیت های میدان و فعل و انفعالاتی که در روی زمین اتفاق می افتد دیده می شود؛ امروز باور داریم، هندسه قدرت جهانی تغییر یافته، نظام کهنه ساخته قدرت های بزرگ در هم فروپاشیده  و سیمای ژئوپولتیک منطقه و در مقیاس بزرگتر، جهان تغییر یافته  و ضلع جدیدی به این هندسه قدرت جهانی افزوده شده که این واقعیتی روشن و قابل رؤیت است.


سلامی با اشاره به این که دو پدیده سبب تغییر هندسه قدرت شده است، تصریح کرد: اولین پدیده، ظهور انقلاب اسلامی در قلب حماسه و قلمرو ژئو استراتژی و ژئوپولتیک آمریکا و نظام سلطه بود که موارنه قدرت در جهان را با چالشی جدی مواجه کرد؛ انقلابی که با تصاعدی در قدرت و گسترش قلمرو نفوذ و دامنه های جغرافیایی تأثیر و نیز میدان اجتماعی و جهانی تأثیر خود، پیش رفت و هرگز مستهلک نشد و توسط هیچ مانعی به مرحله استهلاک و تحلیل فرهنگی و فرسایش قدرت روبرو نشد.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی را از استثنایی ترین انقلاب ها در تاریخ دانست، اظهار کرد: انقلابی که هر چه زمان پیشرفت، دامنه دشمنی ها وسیع تر شد، پیچیدگی قدرت ها بیشتر شد ولی انقلاب نیز قوی تر شد؛ انقلابی که در بدو تولد و شکل گیری، آمریکا را بدون شلیک گلوله ای شکست داد و یک نظام قدرتمند به جای مانده از چند هزار سال پادشاهی را در هم کوبید، بدون این که آمریکا بتواند کوچک ترین عکس العمل موفقی  نشان دهد و این حادثه فراتر از ظرفیت تصورما است و فقط با تحلیل الهی و با معیار نصرت های الهی چنین پیروزی در آن مقطع در آمریکا قابل تصور است.


وی در ادامه تأکید کرد: ایران جزء کشورهای حلقه شمالی  یعنی قدرتمند ترین و دارای جغرافیای استراتژیکی برای برقراری موازنه میدانی قدرت بین آمریکا و شوروی بود و ستون اصلی دکترین ستون های دوگانه نیکسون به شمار می رفت ولی امام خمینی(ره) بدون شلیک تیری و فقط با تسخیر قلب ها و حرکت دل ها و نورانیت بخشیدن به اذهان، یک جریانی از قدرت ناشناخته و حقیقی ساخت که توانست این پیروزی بی نظیر و منحصر به فرد در تاریخ حیات بشر را در مقابل بزرگترین امپراتوری قدرت بشر به دست آورد و آمریکا تا به امروز، مدام عقب نشسته است.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فروپاشی شوروی را به عنوان دومین پدیده در تغییر هندسه قدرت معرفی و تصریح کرد: چه شد که با فروپاشی شوروی، آمریکا به انقباض ژئوپلتیک مجبور شد؟ کدام قدرت، آمریکا را وادار کرد که به تدریج  از قدرت خود دست بکشد؟ امروز ارزش منافع جغرافیایی جهان و نقش واقعی جغرافیای سیاسی که در عالم واقع وجود دارد  با آن چه روی کاغذ می‌بینید، تفاوت دارد.

 

ایران قلب ژئوپلتیک در منطقه است
سلامی در ادامه افزود: براساس نظریه ژئوپلتیک غرب، ایران قلب ژئوپلتیک منطقه به شمار می رود  و در مرکز مساحت ژئواستراتژیک است، این ایران چگونه توانسته  در این جدال نابرابر این چنین دامنه‌ای از تاثیرگذاری داشته باشد، امروز قدرت نه با حجم آن، که با تاثیر آن شناخته می‌شود.


وی با بیان  این که در نقشه امروز جهان، خاورمیانه میدانی است که بدون تسلط بر آن، هیچ قدرتی، جهانی معرفی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: چرا آمریکا مجبور شده است از 37 سال گذشته به این سو، همه جنگ‌های خود را در این منطقه مدیریت کند و چگونه نتوانسته بر یک لبنان کوچک تسلط داشته باشد؟ چگونه آمریکا نتوانسته رژیم صهیونیستی را از درگیری با چهار گروه کم حجم نجات دهد؟


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به آیه 249 بقره که می فرماید «کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرینَ» گفت: رهبری عظیم ما با این تدبیر، حکمت و هوشمندی و براساس این سنت‌ها، ظرفیت‌سازی کرده‌اند، قدرت ما سیال و نامرئی اما واقعی است و وجود دارد.


سیاست آمریکا قفل شده است

سلامی با بیان این سؤال که آمریکا در کجای واقعیات منطقه است، تصریح کرد: آمریکا دیگر قادر به تاثیرگذاری نیست؛ به قفل شدگی سیاست آن نگاه کنید، انقلاب اسلامی به گونه‌ای عمل کرده که راهبردهای آمریکا در تسخیر ماست و یک سرگردانی استراتژیک برای آمریکایی‌ها شکل گرفته است.


وی اظهار کرد: دشمنان ما با استفاده از نقطه های چالش و ناهنجاری هجمه می سازند یعنی از کوچک‌ترین مسائل در محیط‌های دانشگاهی را به تمام پیکره نظام تعمیم می‌دهند و از یک ناهنجاری تاکتیکی یک نتیجه استراتژیکی ایجاد می کنند چرا که بهانه دیگری ندارند و این هنر ولی‌فقیه است که این چنین قدرت‌های بزرگ را در تناقض استراتژیک قرار داده است.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این که ظرفیت آمریکایی‌ها برای یک گام سیاسی در سوریه وجود ندارد، تصریح کرد: آمریکا نمی‌توانند به تصمیم برسند چرا که اگر بخواهند سوریه را ساقط کنند جایگزینش را ندارند و از طرفی تکلیف رژیم صهیونیستی را نمی‌دانند  درواقع این‌ها تاکنون  فقط توانسته‌اند از داعش به عنوان اهرم تنظیم‌کننده قوای میدانی استفاده کنند اما این‌ها هرگز آلترناتیوهای مناسبی نیست و ظرفیت میدانی اشان را نیز برای تغییر تمام کردند، لذا  نظام جمهوری اسلامی ایران انبساطی در جغرافیای خود داده که تمرکز استراتژیک دشمن را  نه تنها شکست داده است بلکه در برخی از میدان‌ها آن ها را آواره کرده اند.


سلامی اظهار کرد: آمریکا با هر قدرتی متناسب با طراز آن الگوی قدرت تنظیم می کند به طور مثال برای کشورهای طراز دوم وسوم ابتدا از الگوی جنگ و بعد حرکت دیپلماتیک استفاده می کند(صدام، طالبان)  ولی هر وقت یک قدرت را در یک طراز جهانی می بیند از قدرت عکس العمل طرف مقابل می ترسد و به جای گزینه نظامی به عرصه دیپلماتیک وارد می شود.


وی خاطر نشان کرد: اوباما جراحی بسیاری را در داخل کشورش از جمله تعویض وزیر دفاع و تغییر رؤسای سازمان ها انجام داد برای این که بتواند مسیر قرار دادن ایران بر سر میز مذاکره را باز کند و مذاکره کند بنابراین این که آمریکا نفس مذاکره را جزو موفقیت خود بداند، این یعنی بزرگی آن قدرت و وقتی دشمن را وادار می‌کنید که از استراتژی قهریه به دیپلماسی روی بیاورد، حاکی از قدرت شما است.


برای بزرگ‌شدن ایران باید از مسیر جهاد عبور کرد

جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران با بیان این که قدرت نظامی آمریکا در مقابل ایران اعتبار خود را از دست داده است، اظهار کرد: انتخاب مسیر دیپلماسی توسط آمریکا نشان‌دهنده شکست استراتژی تحریم است چراکه در منطق آن‌ها یک استراتژی موفق باید ادامه ‌یابد تا به نقطه اوج برسد و  لذا اگر تحریم در این دیدگاه جایی داشت، به طور قطع آن را ادامه می‌دادند و در مسیر استراتژی و دیپلماسی قدم نمی‌گذاشتند و درواقع این شما هستید که رفتار آمریکا را تغییر دادید چرا که  آمریکایی در ابتدا  به کمتر از براندازی نظام  راضی نمی شد.


سلامی با بیان این که برای بزرگ‌شدن باید از مسیر جهاد عبور کرد و امروز تنها راه ما، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و بی‌اعتنایی به قدرت خارجی است، گفت: دشمن در علومی که می‌خواستند ما پیشرفت نکنیم ولی  پیشرفت کردیم؛ مبارزه ما با آمریکا از هسته‌ای شروع نشد بلکه چهار دهه که با آمریکا مبارزه داریم.


وی در ادامه خاطر نشان کرد:  منطق ما این است که  از تحقیر ملت‌های مسلمان توسط آمریکا چالش داریم، از اینکه آمریکا بخواهد در سرزمین ما نفوذ کند، محکم ایستاده‌ایم و فکر نکنند اگر تحریم را شکستند یعنی ما به سمت آن‌ها می‎رویم بلکه ما تحریم را می‌شکنیم تا به عدالت برسیم.


جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی، جنبش نرم افزاری، اقتدار علمی، ثبات قدم و ایمان به هدف و تبعیت از رهبر رمز و راز سعادت ما و امت اسلام در آینده  و ما به فضل الهی پیش می‌رویم و  نگران هیچ چیز نیستیم چرا که  انقلاب تازه در حال گرم‌ شدن برای شکست ‌دادن نهایی قدرت‌ها است و آمریکا در حال زوال قدرت به سر می برد./844/پ200/ج
 

ارسال نظرات