۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۲۸۲۰۰۹
گزارش مرکز رصد رسا از احتمال آتش بس میان اسرائیل و حماس؛

اختلاف خالد مشعل و محمود الزهار بر سر توافق با رژیم صهیونیستی/ آیا جنبش حماس از محور مقاومت خارج می‌شود؟

خبرگزاری رسا ـ در حالی که پس از سفر رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به عربستان سعودی گمانه زنی‌ها درباره مذاکرات غیرمستقیم حماس و رژیم صهیونیستی بالاگرفته است، برخی کارشناسان سیاسی خبر از اختلاف نظر عمیق رهبران حماس بر سر طرح آتش بس ده ساله با رژیم صهیونیستی داده اند.
خالد مشعل و اسماعيل هنيه خالد مشعل و اردوغان گفت‌وگوي ويژه الميادين درباره آتش بس حماس با اسرائيل حماس و اسرائيل



به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، گمانه زنی‌ها درباره مذاکرات غیر مستقیم حماس و رژیم صهیونیستی برای ایجاد آتش بس ده ساله به بالاترین حد خود رسیده است. این خبر درحالی مطرح شده است که برخی آن را نفی و برخی دیگر تأیید کرده اند. باوجود اینکه هنوز اخبار دقیقی درباره نوع مذاکرات وجود ندارد اما به نظر می‌رسد پروژه ای سیاسی با مدیریت قطر و ترکیه درحال انجام است.

 


سفر اخیر خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به عربستان سعودی را می‌توان در چارچوب این اقدام سیاسی مطرح کرد. در این بین تحلیلگران و کارشناسان بسیاری این اقدام حماس را انحراف از خط مقاومت دانسته اند. آینده حماس پس از این توافق و احتمال خروج آن از محور مقاومت را می‌توان از مهم‌ترین سوالات پیش رو خواند. در این باره شبکه المیادین 28 مرداد در برنامه " گفت‌وگوی 2015" مسأله آتش بس ده ساله حماس با رژیم صهیونیستی و چالش‌ها و تبعات آن را با حضور دو کارشناس فلسطینی مطرح کرد.

 

 

عبدالباری عطوان: آتش‌بس با اسرائیل به منزله زیرپاگذاشتن خون شهدای حماس است/ احتمال دودستگی در حماس

 


عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در این برنامه با تأکید براینکه برخلاف گفته برخی سران حماس، این جنبش در حال مذاکره غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی است، گفت: هدف موسی ابومرزوق از اظهار نظر خود مبنی بر حرام نبودن مذاکره با رژیم صهیونیستی نیز هموار کردن راه توافق با اسرائیل است.

 


وی با انتقاد از استقبال جنبش حماس از تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس، افزود: تونی بلر بزرگ ترین مزدور رژیم صهیونیستی در جهان است، هیچ کس مانند این شخصیت از اسرائیل حمایت نکرد. کسی که عراق را به این روز انداخت آیا صلاحیت میانجی‌گری میان اسرائیل و حماس را دارد؟

 


این کارشناس برجسته جهان عرب توافق آتش بس با اشغالگران را غیرمنطقی و اشتباه دانست و افزود: رژیم صهیونیستی سه بار نوار غزه را مورد هجوم قرار داد تا سلاح حماس را از بین ببرد اما نتوانست در صورتی که این آتش بس سلاح مقاومت را هدف قرار داده است. تجربه مقاومت نشان داده است که رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان بدون هیچ شرطی از این منطقه عقب نشینی کرد چرا که مقاومت خواست خود را به صهیونیست‌ها تحمیل کردند.

 


عطوان با اشاره به تلاش اسرائیل برای تکرار سناریوی توافق نامه اسلو، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی با محاصره اقتصادی نوار غزه به دنبال تحمیل خواست خود به ملت فلسطین است. در مقابل باید دید که شاخه نظامی حماس آیا حاضر است با این  توهین کنار بیاید؟ چرا که پس از این توافق حماس باید جلوی هر گروه اسلامگرا یا غیر اسلامگرایی که به دنبال مقاومت در برابر اسرائیل است را بگیرد.

 


وی افزود: آیا حماس واقعا حاضر است که خون همه شهدای خود  که با جانفشانی جلوی رژیم صهیونیستی ایستادند را با این توافق زیر پا بگذارد، توافقی که بیشتر به دامی شباهت دارد که اردوغان و پادشاهان عربستان و قطر برای این جنبش ایجاد کردند.

 

دیدار خالد مشعل با رجب طیب اردوغان


سردبیر روزنامه رأی الیوم با یادآوری تأکید محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس بر رابطه تنگاتنگ با حزب الله لبنان، گفت: بسیاری از جوانان در نوار غزه تنها به خاطر اعتقاد خود با رژیم صهیونیستی می‌جنگند و به هیچ وجه چشم داشت مالی ندارند. حماس نمی‌تواند این جوانان را به آتش بس با رژیم صهیونیستی قانع کند.


وی خاطرنشان کرد: احتمال دو دستگی جنبش حماس در پی این مذاکرات بسیار بالاست. هزاران عضو از شاخه نظامی حماس آتش بس با رژیم صهیونیستی را نخواهند پذیرفت؛ چرا که این توافق تمام دستاوردهای مجاهدان حماس را زیر سوال خواهد برد. 

 


عطوان تشکیل جنبش مقاومت طلب جدید در نوار غزه را در صورت توافق حماس با اسرائیل محتمل دانست و افزود: همانگونه که حماس پس از توافق اسلو پرچم مقاومت را از جنبش فتح گرفت، امکان دارد گروهی دیگر خارج شده و پرچم مقاومت را از حماس بگیرد.

 

 

بسام ابوشریف: آتش بس دام خطرناکی برای حماس است/ اختلاف عمیق خالد مشعل و محمود الزهار

 


در ادامه این برنامه نیز بسام ابو شریف، مشاور سابق یاسر عرفات هدف از این مذاکرات را سرگرم کردن مردم فلسطین دانست و افزود: موضع حماس در قبال این مذاکرات به هیچ وجه یکپارچه نیست. خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس که رابطه تنگاتنگی با قطر و ترکیه دارد با تزریق پول به غزه تلاش دارد سیاست خود را پی بگیرد اما در مقابل محمود الزهار در مارش نظامی اخیر تأکید کرد که حماس به مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد.

 

 
وی افزود: محمد ضیف، فرمانده عزالدین قسام به هیچ وجه حاضر به قبول آتش بس با رژیم صهیونیستی نخواهد شد. اختلاف حماس با جنبش فتح همواره بر مسأله آزادی فلسطین است که آتش بس با اسرائیل در تعارض با این آرمان است.
 

 

بسام ابوشریف با تأکید براینکه دولت نتانیاهو به دنبال ایجاد شکاف بیشتری بین حکومت خودگردان و جنبش حماس است، خاطرنشان کرد: جنبش حماس نباید در این دام گرفتار شود و نباید در قبال تهدیدهای مالی و اقتصادی ترکیه و قطر پا پس بکشد.

 

مشاور سابق یاسر عرفات گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای مقاوت در برابر اسرائیل استفاده کرد. مقاومت مسلحانه، تحریم کالاهای صهیونیستی و تظاهرات می‌توانند رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار دهند.

 

 

به گزارش مرکز رصد رسا در پایان ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:


1ـ ترکیه و قطر که از بزرگ‌ترین حامیان اخوان المسلمین در به شمار می‌روند تلاش دارند با استفاده از خالد مشعل جنبش حماس را از حالت مقاومت خارج کرده و آن را به نمونه ای مانند حکومت خودگردان تبدیل کنند.
 

2ـ آتش بس با رژیم صهیونیستی می‌تواند شکاف عمیقی را بین مسولان حماس و همچنین بین طرفدران این جنبش ایجاد کند که به واسطه آن روند رو به رشد مقاومت اسلامی فلسطین را متوقف شود.
 

3ـ میانجی‌گری فردی مانند تونی بلر به وضوح نشان می‌دهد که پس از شکست نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، این رژیم این بار به دیپلماسی حیله گرانه  انگلیس دل بسته است تا با تهدید و تطمیع بتواند حماس را از مقاومت منصرف کند.
 

4ـ تلاش‌های اخیر حکومت‌های عربستان، قطر و ترکیه نشانگر پیوند مستحکم آنها با رژیم صهیونیستی است. این حکومت ها که مواضع تندی را علیه حزب الله اتخاذ کرده اند، تلاش دارند با فشار مالی حماس را به عقب نشینی از آرمان آزادسازی فلسطین مجبور کنند. به نظر می‌رسد هدف اصلی ائتلاف اسرائیل با این کشورها تهدید مستقیم جمهوری اسلامی ایران است.


5ـ با توجه به اینکه جنبش جهاد اسلامی، مواضع بسیار سرسختانه ای در قبال مذاکره با اسرائیل و مقاومت علیه این رژیم دارد. این احتمال وجود دارد که در صورت ایجاد توافق بین حماس و اسرائیل، خیل عظیمی از اعضای سیاسی و نظامی حماس به جهاد اسلامی بپیوندند./983/ز503/ک

حسین سعدی

ارسال نظرات