۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۲۸۴۹۵۵
آیت‌الله نمازی:

حج زیربنای ساختمان معنوی انسان‌ و تبلور وحدت است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم کاشان در مجلس خبرگان رهبری، حج را زیر بنای ساختمان معنوی انسان‌ها دانست و اظهار کرد: حج تبلور وحدت مسلمانان و وحدت مسلمانان نقطه آغاز خودباوری آنان است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

 به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله عبدالنبی نمازی درباره نقش حج در تقویت معنویت جامعه اسلامی گفت: یکی از نیازهای اصلی انسان عبادت و ستایش خالق یکتاست و حج یکی از عبادتهای 10 گانه مسلمانان حساب می‌شود؛ بنا و ستون و پایه ساختمان معنوی انسان براساس نماز و روضه و حج است. انسان با نماز عبادت را شکل و سازمان می‌دهد، با روضه ادامه خواهد داد و با حج و جهاد و… این ساختمان معنوی و مسیر تکامل خودش را به اوج می‌رساند.

 

گفت‌وگوی کوتاه ما با امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری را ادامه بخوانید:

 

نقش مناسک حج در تقویت معنویت در جامعه اسلامی چیست؟
با حج انسان در مدار بندگی و اوج قرار می‌گیرد. همین که طواف می‌کند مدام به خدا نزدیک می‌شود و بعد در مراحل بعدی که به تقصیر می‌رسیم، یعنی همه دلبستگی هایش را آنجا دور می‌ریزد و نهایتا به ایثار و فداکاری می‌رسد و آنچه را که بدان دلبستگی دارد قربانی می‌کند. انسان وقتی توانست طواف را خوب انجام دهد و نماز در مقام حضرت ابراهیم را ادا کند، سعی صفا و مروه را بجا آورد، به عرفات و مشعر برود و در منا تا قربانی کردن همه هوس ها، همه کشش‌های زمینی، همهٔ آن چیزهایی که انسان را سنگین می‌کند، به زمین بچسباند، آن زمان می‌تواند این فرهیختگی و واج گرفتن معنویت و اخلاص بندگی را جشن بگیرد. حج یکی از عبادت‌های بسیار زیباست و یک مسیری دارد که انسان باید این مسیر را طی کند و مواظب باشد. مثلا در میقات که انسان محرم می‌شود، اوج عدالت است.

 

ما در حج سه چیز را می‌بینیم، یکی خلقت انسان را می‌بینیم و بعد انسان آنجا عدالت را تماشا می‌کند. وقتی انسان محرم می‌شود در همه چیز مثل بقیه می‌شود، وقتی انسان احرام می‌بندد یعنی بعد از میقات دیگر تفاوتی بین رییس و مرئوس، دارا و فقیر، زیبا و زشت، وجود ندارد. آنجا دیگر انسان نه می‌تواند دستوری بدهد، نه می‌تواند فرمانی بگیرد، نه می‌تواند تمنایی داشته باشد، نه می‌تواند حتی به برگ درختی آسیب بزند یا نه می‌تواند حتی مورچه‌ای را بکشد. این یکی از تجلیات برکات حج است که امید است مسلمین از آن بهره کافی را ببرند.

 

می‌شود عدالتی که می‌فرمایید را تعمیم داد به اینکه یک نوع تواضع اجتماعی در جامعه بوجود می‌آورد، تواضعی که همه نسبت به همدیگر خود را مساوی بدانند و فخر فروشی نکنند؟
بله، گفتم درحج هم خلقت انسان را می‌بینیم، انسان مانند فیلمی می‌میرد و دوباره زنده می‌شود. جاییکه احرام می‌بندد و برای احرام حرکت می‌کند، بعد اوج عدالت را به نمایش می‌گذارد و بعد در حج ظهور حضرت مهدی (عج) را می‌تواند تماشا کرد. چرا که اعتقاد داریم با ظهور حضرت مهدی (عج) عدالت در جهان حاکم می‌شود. با محرم شدن، عدالت شروع می‌شود. دیگر آنجا هیچ تفاوتی نیست، مساوات، برابری، اوج تواضع، اوج بندگی، اوج اخلاص و اینکه انسانها دیگر مثل هم بشوند. یکی از معناهای حج قصد و آهنگ است. انسان با این حج قصد و آهنگ می‌کند، نیت می‌کند، حرکت می‌کند تا همه پلشتی ها، همه ناخالصی ها، همه دلبستگی‌های بی مورد دنیا و زندگی را دور بریزد و بعد به اوج اخلاص و به پرواز دربیاید و به خدا نزدیک شود.

 

نقش حج در افزایش خودباوری مسلمین چیست؟
اینکه در یک زمان معین مسلمانان از هر رنگ و نژادی، از هر قوم و قبیله ای، از هر کشوری، در یک محلی اجتماع چند میلیونی انجام بدهند را در هیچ کجا در هیچ همایشی و گردهمایی در سایر مذاهب سراغ نداریم. حج تبلور وحدت مسلمین است. اگر درست به این مسئله دقت بشود قدرت وحدت مسلمین در حج را بهتر درک می‌کنیم. وحدت مسلمین نقطه آغاز خودباوری آنان است: مراسم حج با مناسکش خصوصا در برائت باعث دلگرمی مسلمین به یکدیگر شده و با تقویت اعتماد به نفس آنان و رشد خودباوری می‌شود مسلمانان باید بدانند چه قدرت بزرگی را در اختیار دارند و می‌توانند آن را در برابر دشمن به نمایش بگذارند. لذا درک برکات حج می‌تواند منجر به خودباوری و اعتماد به نفس مسلمانان بشود.

 

حج چگونه می‌تواند نقش خود رادر کمک کردن در مقاومت اسلامی برای مقابله با دشمنان و حفظ کیان اسلام ارائه بدهد؟

حج پشتوانه‌ای برای روحیه بخشی به جبهه مقاومت اسلامی است. در حج شرکت می‌کنیم که آنجا قدرت مسلمانان را به نمایش بگذاریم و هشمدلی بوجود بیاوریم و با همدلی و اعتماد به نفس به کمک مسلمانان در اقصی نقاط جهان برویم./1330/د101/ی

ارسال نظرات