۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۲۹۰۹۱۰
حجت‌الاسلام مرادی:

تجمل‌گرایی در ازدواج، خانواده‌ها را از سبک زندگی اسلامی دور کرده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی و مسائل خانواده گفت: باورها و رسوم نادرست و تجمل گرایی در ازدواج، خانواده ها را از سبک زندگی اسلامی دور می کند.
حجت الاسلام شهاب مرادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام شهاب مرادی کارشناس دینی و مسائل خانواده، در کارگاه ازدواج که صبح امروز با حضور دانشجویان در بجنورد برگزار شد، با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف موجود در کشور، جدی نگرفتن آموزش های قبل از ازدواج است، اظهار کرد: به دلیل اینکه ما برای زندگی آموزش کافی ندیده ایم اکنون ایجاد تغییر در روند آن برای ما دشوار است.

 

وی با اشاره به لزوم نگاه دقیق تر به موضوعات مختلف و اصلاح در دیدگاه ها از سوی همه افراد، اضافه کرد: در زمینه ازدواج و تشکیل خانواده نیز می بایست با کسب آموزش های لازم، زندگی خود را اصلاح کنیم.

 

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه بر اساس آمار سالانه افزون بر 160 هزار طلاق در کشور روی می دهد، خاطرنشان کرد: اگر آموزش های پیش از ازدواج جدی گرفته می شد و جوانان برای تشکیل زندگی آماده می شدند بدون شک بسیاری از طلاق ها و ازدواج های نادرست صورت نمی گرفت.

 

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه متأسفانه آمار ازدواج و فرزندآوری در کشور با در نظر گرفتن شاخص های جمعیتی رو به پایین است، خاطرنشان کرد: برای بهبود این روند می بایست دو موضوع آگاه سازی و آموزش و نیز امیدبخشی در جامعه جدی تر گرفته شود.

 

وی با تأکید بر اینکه همه مسؤولان و متولیان فرهنگی و مذهبی برای آگاهی بخشی و امیددهی در زمینه ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری می بایست وارد میدان شوند، تصریح کرد: ائمه جمعه و جماعات، مدیران فرهنگی و عموم مردم و مسؤولان باید در این زمینه احساس مسؤولیت داشته باشند.

 

حجت الاسلام مرادی اضافه کرد: باید با آگاه سازی جامعه و توجه بیشتر به باورها و ارزش های اسلامی، برای تشویق جوانان به ازدواج بر اساس آگاهی، تلاش شود چرا که ازدواج بدون آموزش صحیح در بسیاری از مواقع منجر به طلاق رسمی و یا عاطفی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه آمارهای موجود در زمینه مسائل و مشکلات اجتماعی نگران کننده است، افزود: با وجود این در صورت آگاهی بخشی درست و امیدبخشی به جامعه و توجه بیشتر به سبک زندگی اسلامی، می توان به کاهش این آمارها امیدوار بود.

 

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اکنون در جامعه ما مسائل و ناهنجاری هایی نظیر حاشیه نشینی، اعتیاد، پرونده های قضائی، مصرف مشروبات الکلی و سایر موارد وجود دارد اما اگر زندگی ها بر اساس باورهای اسلامی، شناخت، ایمان و آگاهی تشکیل شوند بخش اعظمی از رسوم و عادات غلط و ناهنجاری های اجتماعی مرتفع می شوند.

 

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه باورها و رسوم نادرست و تجمل گرایی در ازدواج، خانواده ها را از سبک زندگی اسلامی دور می کند، اظهار کرد: در حالی که فرهنگ تجمل گرایی در جامعه دینی ما جایی ندارد متأسفانه برخی زندگی ها به سمت تجمل تمایل پیدا کرده اند که در این راستا می بایست نگاه ها و روش ها تغییر کند.

 

به گفته وی در زمینه تربیت فرزندان نیز می بایست مسؤولیت پذیر شدن نسل آینده بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که فرزندان امروز مسؤولیت پذیر تربیت نشده اند و به جای آن که به دنبال کسب درآمد و اقتصاد پویا باشند، متوقع بار آمده اند./9314/202/ب3

ارسال نظرات