۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۲۹۳۴۷۳
استاد حوزه علمیه:

مهم‌ترین رسالت والدین در تربیت روانی فرزندان، دیندار کردن آنها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر توجه بیشتر والدین به دوران بلوغ فرزندان، گفت: دیندار کردن فرزندان، مهم ترین رسالت والدین در تربیت روانی آنها است.
حجت الاسلام موسوي فاضل خراساني

حجت الاسلام سیدابوالفضل موسوی‏‌فاضل‏‌خراسانی استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به ملزومات تشکیل خانواده آسمانی بر اساس سبک زندگی اسلامی و علوی، اظهار کرد: یکی از مهم ترین لوازم تشکیل چنین خانواده ای، تربیت فرزندان بر اساس آموزه های اسلامی است.

 

وی با بیان اینکه در این راستا بلوغ فرزندان از اساسی ترین، مهم ترین و ریشه دارترین مباحث تربیتی است، افزود: در این دوره فرزندان بیدار شده، روابطشان به سرعت بیشتر می شود و با تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیطی خود رابطه برقرار می کنند.

 

حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی با اشاره به اینکه اگر فردی امروز در دوره میانسالی و پیری آرامش دارد، این آرامش نتیجه دوره بلوغ وی است، خاطرنشان کرد: اگر در دوران بلوغ فرزندان، والدین همانند باغبان نهال خود را رصد نکنند، تهدیدها و آسیب های این دوره وارد بطن زندگی یک نسل می شود به همین دلیل ضروری است والدین در این دوران فرزندان خود را یاری کنند تا بتوانند از این پل تیز و حساس بلوغ با آرامش عبور کنند.

 

این مشاور و کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی و مسائل خانواده با بیان اینکه در فرزندان پنج نوع بلوغ اتفاق می افتد، ادامه داد: بلوغ قانونی یا مسؤولیت پذیری که همان سن قانونی و حقوقی بوده و حقوقدانان بنا گذاشته اند و در کشور ما 18 سالگی است، بلوغ اقتصادی به معنای تولید ثروت و درآمد و به تبع آن ادامه دادن اهداف خود در خانواده و جامعه و بلوغ روانی که مربوط به ازدواج بوده و به معنای پختگی و هوشمندی فرزندان برای ازدواج است، سه بلوغ فرزندان محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه اسلام می گوید بلوغ روانی تضمین کننده سلامت ازدواج است، افزود: بر اساس آموزه های دینی می بایست فرزندان را از همان ابتدا برای زندگی مشترک آماده کرد یعنی نباید جنسیتی تربیت شوند به این معنا که این دختر است و باید سفره را جمع کند و ظرف بشوید اما این چون پسر است بعد غذا باید دست به سینه بنشیند، بلکه می بایست همه فرزندان مسؤولیت پذیر تربیت شوند تا بتوانند در وظایف خانوادگی قیام کنند.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه دیگر بلوغ فرزندان، بلوغ جسمی است، سه عامل را در بلوغ جسمی مؤثر دانست و افزود: نخستین عامل آب وهوا است که در مناطق گرم بدن بچه ها زودتر رشد کرده و زنانه و مردانه می شود، البته این به معنای رشد ازدواج نیست بلکه زمینه برای ورود به زندگی است.

 

وی تغذیه و ژنتیک را از دیگر عوامل مؤثر در موعد بلوغ جسمی برشمرد و اضافه کرد: پنجمین بلوغ فرزندان، بلوغ شرعی بوده که همان سن تکلیف آنها است.

 

حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی با تأکید بر اینکه بر این اساس در ورود به این دوره باید بتوانیم به خوبی فرزندان خود را مدیریت کنیم، تصریح کرد: نخستین گام در این مدیریت، مهندسی و طراحی سن فرزندان است، همان گونه که ما در ساختمان سازی تنها به عقل خود اکتفا نمی کنیم بلکه به مهندس و ناظر ساختمان نیاز داریم و این مسأله این یک تدبیر عالمانه محسوب می شود لذا در طراحی شرعی و دینمدار ذهن فرزندانمان نیز به مجتهد و مرجع نیاز داریم و در این راستا عقل به تقلید از مرجعی که که به داده ها و فاکتورهای دینی احاطه کامل دارد، حکم می کند.

 

این پژوهشگر مذهبی با اشاره به اینکه فرزندان امروز چه در دانشگاه و چه در حوزه های علمیه، رفاه و آسایش دارند اما آرامش ندارند، اضافه کرد: باید قبل از آن که فرزند به بلوغ برسد، حالاتش رصد شود اما در این راستا متأسفانه 90 درصد خانواده های ما به مشاور مراجعه نمی کنند مگر اینکه در تنگنا قرار گیرند و به ندرت پیش می آید که والدین برای روان پریشی، بیش فعالی و یا دیگر رفتارهای خاص فرزندان خود به مشاور مراجعه کنند.

 

وی با بیان اینکه نخستین و مهم ترین رسالت والدین در تربیت روانی فرزندان، دیندار کردن آنها است، ادامه داد: کنترل تغذیه، پوشش و رفاقت با فرزندان از دیگر وظایف مهم والدین در تربیت آنها به شمار می رود.

 

حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی با اشاره به اینکه زندگی اسلامی ساده بوده و تخصص و پیچیدگی خاصی ندارد، تصریح کرد: پشتوانه تربیت فرزندان ثروت و مال و پست و مقام نیست بلکه اخلاق خوش، رفاقت و آرامش در خانواده مهم ترین پشتوانه در این راستا است./9314/302/ب3

ارسال نظرات