۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۹۴۳۶۹
بذرپاش در صحن علنی مجلس:

دولت در اجرای برجام منتظر نظر مجلس نخواهد ماند/ هیچکس مخالف برداشتن تحریم ها نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی گفت:دولت در روز توافق برجام را اجرا خواهند کرد و منتظر شما نیستند و حرف اشتباهی است که منتظر مجوز مجلس هستند، اگر این‌طور بود باید لایحه ارائه می‌دادند، حتی بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری،‌آیا یک نفر از دوستان دولت گفته که منتظر مجلس هستیم؟
مهرداد بذرپاش، عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات طرح‌ یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام گفت:‌ انتقاد من از هیات رئیسه مجلس است که چرا باعث شده‌ایم مجلس اینطور دو تکه بشود؛ زیرا اگر موضوع مسیر خود را طی می‌کرد، بهتر بود و باید این طرح به کمیسیون ویژه‌ای که نمایندگان به آن رأی داده‌اند، ارجاع داده می‌شد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی در 2 ساعت این طرح را که جزو مهمترین طرح‌های جمهوری اسلامی ایران است، بررسی کرده و همچنین 200 پیشنهاد را یکجا بررسی و رد کرده است؛ به نظر شما آیا این بررسی کارشناسی، درست و عمیق بوده است؟

 

وی تصریح کرد: کسی مخالف برداشتن تحریم‌ها نیست و این طرح با این اهمیت در عرض 2 ساعت بررسی و 200 پیشنهاد آن رد شده است ولی به نظر می‌توانستیم کار بهتری انجام دهیم.

 

بذرپاش افزود: آیا اینکه از دولت درخواست ارائه لایحه کردیم کار بدی بوده است؟ آیا این‌ها تندروی و کاسب تحریم‌ها بودن به حساب می‌آید؟ آقای حسینیان مطرح کردند که برخی اعلام می‌کنند از 80 درصد تا حتی 120 درصد! موافق برجام هستند. این عددها را از کجا می‌آورند؟ آنها هستند که خود را در صحنه سیاسی تنظیم کرده‌اند، ما هم اگر به دنبال رأی و مسائل سیاسی بودیم،‌ باید طرف شما بودیم.

 

وی گفت: اگر دولت لایحه‌ای داده، ما باید مجوز بدهیم. آیا دولت برای اجرا منتظر مجلس است؟ در حال حاضر شروع کرده‌اند و این خط را می‌روند که هر روز تاخیر به فلان میزان میلیارد زیان می‌بینیم. این دروغ محض است. اینکه می‌گویند هر روز تاخیر خسارت دارد، برای این است که شما را تحت فشار قرار دهند و این خلافی است که در تاریخ می‌ماند.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: دو مجلس آمریکا حداقل 3 سال دیگر سر کار هستند که هر دو مخالف برجام هستند و رئیس‌جمهور فعلی که بار بر روی دوش او است، یک‌سال دیگر سرکار خواهد بود. مگر مجلس آمریکا برجام را تصویب کرده که اینها می‌خواهند تصویب بگیرند؟

 

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: اینها در روز توافق برجام را اجرا خواهند کرد و منتظر شما نیستند و حرف اشتباهی است که منتظر مجوز مجلس هستند. اگر این‌طور بود باید لایحه ارائه می‌دادند. حتی بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری،‌آیا یک نفر از دوستان دولت گفته که منتظر مجلس هستیم؟

 

وی افزود: خانم شرمن گفته که هیچیک از بخش‌های طرح یک‌فوریتی مجلس مانع اجرایی شدن برجام نیست که نیاز امروز ما و مورد تاکید کاخ سفید باشد. روحانی بسیار دوست دارد روز اجرای برجام پیش از انتخابات مجلس باشد تا مردم شاهد برداشته شدن تحریم‌ها باشند و امیدوار است بر مسائل انتخابات موثر باشد. تقاضا دارم یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده امروز پاسخ خانم شرمن را بدهد. من این اظهارات را براساس متن می‌خوانم که چنین حرفی زده است و درخواست دارم یکی از تیم مذاکره کننده آن را تکذیب کند.

 

بذرپاش درخصوص اظهارات شرمن گفت: شرمن عنوان کرده حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، به غیر از تحریم‌های هواپیما، پسته، خاویار، به فعالان اقتصادی آمریکا اجازه نخواهند داد با ایران تجارت کنند. آیا ما با بورکینافاسو توافق کرده‌ایم؟ باید توجه کرد کسی که جزو تیم مذاکره‌کننده است، چنین حرف‌هایی زده است لذا بار دیگر می‌گویم یکی تکذیب کند.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: آیا ما نباید حساس باشیم بعد از اجرای برجام چه میزان از تحریم‌ها باقی می‌ماند. بنابراین باید در طرح مذکورلحاظ شود و اگر طرف به هر بهانه‌ای تحریم‌ها را برگرداند. در چند سال دیگر نه تیم مذاکره‌کننده است و نه ما و نه شما؛ و سند حرف خواهد زد.

 

وی افزود: طرح مذکور در کمتر از 2 ساعت در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسید و کمیسیون برجام که 50 روز کار کرده است، کنار گذاشته می‌شود. اینکه برجام حفره‌های امنیتی دارد، اعضا مشاهده کردند که باید در طرح لحاظ شود. ما طرح صیانت را تصویب کردیم که هیچکدام از موارد آن اجرایی نشد و اگر این هم تصویب بشود، اجرا نمی‌شود./858/د102/ج

ارسال نظرات