۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۲۹۸۷۱۲
الاهرام تأکید کرد؛

هدف از آشوب در منطقه و سوریه باز ترسیم مرزهای خاورمیانه است

خبرگزاری رسا ـ یک نویسنده مصری با اشاره به تحولات منطقه و بخصوص بحرانی که در سوریه در جریان است، نوشت که اتفاقاتی که در منطقه جاری است، توطئه‌ای برای بازترسیم مرزهای منطقه است.
الاهرام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الاهرام در یادداشتی به قلم «جمال زهران»، اتفاقات سوریه را توطئه‌ای استعماری برای تجزیه منطقه خاورمیانه دانست.

 

جمال زهران در این یادداشت با بیان اینکه «آنچه در منطقه عربی در جریان است، یک توطئه‌ تمام عیار است و اذهان روشنفگران ملی‌گرا را در می‌نوردد»، نوشت: توطئه خیلی روشن است و آن «آشوب خلاقانه» با هدف خنثی‌کردن تاثیر جهان عرب و بازترسیم مرزها در نقشه منطقه و ساقط کردن رژیم‌های و عوض کردن آن با عناصر و نمادهای حامی طرح استعماری است.

 

زهران نوشت: توطئه در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی طراحی شده و آن را کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا با نام «آشوب خلاقانه» اعلام کرد. آنها این کار را با پوششی از کارهای اخلاقی انجام می‌دهند. چرا آنچه در منطقه عربی انجام می‌دهند،‌ در آسیا،‌ آفریقا یا آمریکای لاتین انجام نمی‌دهند.

 

وی تأکید کرد: شاید پاسخ تعیین‌کننده در دو علت اساسی نهفته باشد: نفت و موقعیت استراتژیک این نقطه از دنیا. و شاید کاشتن اسرائیل در این منطقه با پیش‌زمینه‌های دینی کذایی، مکانیزم ضمانتی برای سیطره بر منطقه و ادب کردن ملت‌ها و تهدید حاکمان آن باشد.

 

او در ادامه راهبرد «مقاومت» را تمجید می‌کند و با بیان اینکه «تجربه نشان داده که آنچه به زور از تو گرفته شده، جز با زور پس گرفته نمی‌شود» نوشت که «این رسم آزادگی نیست که به آمریکا و اروپا وابسته بمانیم و روی به شرق نبریم.. من نمی‌فهمم که چرا باید از زبان وزیر خارجه مصر بشنویم که روابط ما با آمریکا راهبردی است و زمان ازسرگیری روابط با سوریه فرا نرسیده».

 

زهران در ادامه نوشت: آنچه در لیبی به لطف توطئه آمریکا و اروپا و حمایت قوی و مستقیم و آشکار عربی در جریان است، اقدامی در جهت طرح استعماری جدید با هدف بازترسیم مرز کشورها و تجزیه است.

 

زهران افزود: آنچه در یمن در جریان است، انعکاس طرحی استعماری و توطئه‌ای آمریکایی و تلاش برخی برای گرفتار کردن مصر در جنگی داخلی است که هدفی ندارد جز تجزیه یمن با کاشت بذر فتنه؛ حال آنکه این کشور انقلاب کرد اما برخی دخالت کردند و بر آن مسلط شدند و تلاش کردند با روی کار آوردن (عبدربه منصور هادی) معاون رییس‌جمهور اسبق (علی عبدالله صالح) انقلابش را ساقط کنند.

 

وی ادامه داد: آنچه در سوریه در جریان است، بخشی از توطئه تجزیه است؛‌ با این ادعا که در سوریه هم مانند تونس، مصر، لیبی و یمن انقلاب شد. این توطئه با صادرات تروریسم با هدف ساقط کردن نظام سوریه و عوض کردن آن با مزدوران استعمار و کنار زدن محور ممانعت و مقاومت در جریان است. اما تغییر ساختار نظام بین‌الملل یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت از نظام سوریه به رهبری بشار اسد بود که مانع حمله نظامی آمریکا نیز شد حال آنکه برخی از حمایت مالی خود از آن را اعلام کردند اما (نهایتا) شکست خوردند.

 

کار در سوریه تا دخالت مستقیم روسیه در سوریه بالا گرفت و مصر نیز موضع آشکاری در مبارزه با تروریسم گرفت؛ تروریسمی که در سیناء در حال مبارزه با آن است. مسئله بسیار مهم است و سیاست خارجی مصر باید جسور و روشن باشد.

 

زهران با اشاره به سقوط جماعت اخوان المسلمین در مصر از رأس هرم قدرت در 30 ژوئن 2013 خواستار حذف اخوانی‌ها از سوریه نیز شد و تأکید کرد که خالی گذاشتن عرصه برای قدرت‌های منطقه‌ای [مانند عربستان و ترکیه] که جز به قدرت خود فکر نمی‌کنند و شاید اشتباهاتشان در حمایت از طرح‌های استعماری جدید روزی دامن خودشان را نیز بگیرد، خطایی فاحش است که سریع باید جبران شود و [اتفاق] 30 ژوئن نیز در سوریه تکمیل شود تا توطئه استعماری در این کشور از بین برود./980/ب101/د

ارسال نظرات