۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۳۰۴۸۴۱
روزنامه نگار سرشناس عرب:

ترکیه روزهای سختی پیش رو دارد

خبرگزاری رسا ـ عبدالباری عطوان روزنامه نگار و تحلیل گر سرشناس جهان عرب تاکید کرد: روسیه به طور حتم انتقام جنگنده سرنگون شده خود را از ترکیه خواهد گرفت و ترکیه روزهای سختی پیش رو دارد.
عبدالباري عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عطوان در سرمقاله خود در روزنامه رای الیوم در مورد حادثه سرنگون شدن جنگنده سوخو – 24 روسیه بر فراز سوریه توسط ترکیه گفت: در مورد اینکه ترکیه حق دفاع از مرزها و حریم هوایی خود را دارد، جای هیچ بحثی نیست، اما سرنگون شدن جنگنده روسیه به مثابه اعلام جنگ علیه یک کشور ابرقدرت است که پیامدهای بسیاری خطرناکی می تواند به همراه داشته باشد.


وی افزود: برجسته ترین این پیامدها عبارت است از، برهم خوردن ثبات، فروپاشی اقتصاد، غرق شدن در باتلاق جنگ فرسایشی، البته اگر نگوییم یک جنگ واقعی تمام عیار.


وی خاطرنشان کرد: میان سرنگون شدن جنگنده قدیمی تاریخ مصرف گذشته سوریه با سرنگون شدن جنگنده روسیه و کشته شدن خلبان آن توسط نیروهای ترکمن سوریه مورد حمایت آنکارا تفاوت وجود دارد. ترکیه در آینده چه بسا به خوبی متوجه این تفاوت خواهد شد.


وی ابراز داشت: مقامات ترکیه در گذشته با تجاوز چند متری و یا حتی چند کیلومتری جنگنده های روسیه بر فراز حریم هوایی خود کنار آمده اند اما به گفته نیویورک تایمز با تجاوز چند ثانیه ای اخیر نتوانستند کنار بیایند. آن کنار آمدن ها در اوج حکمت و خویشتن داری بشمار می رفت اما نمی دانیم چرا دیروز استراتژی خود را تغییر داد و از دو جنگنده اف 16 خود خواست تا جنگنده مزبور را سرنگون کنند.


آیا ترکیه در اثر تحریک آمریکا می خواست عمدا آتش جنگ با روسیه را شعله ور کند یا آنکه پوتین با فرستادن این جنگنده می خواست ترکیه را درگیر یک جنگ منطقه ای کند؟


سردبیر رای الیوم ادامه داد: ما برای این پرسش هیچ پاسخی نداریم . اما بطور حتم هضم کردن چنین توهینی برای ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و به طور اولی بی پاسخ گذاشتن آن کار سخت و دشواری خواهد بود. پوتین عادت ندارد در برابر چنین توهین هایی از خود صبر و بردباری نشان دهد و به آن پاسخ ندهد. او در انتقام گرفتن با به راه انداختن یک جنگ مستقیم و یا جنگ وکالتی در بدترین شرایط هیچ شک و تردیدی از خود نشان نخواهد داد.


عطوان توضیح داد: اگر در واکنش های اولیه روسیه دقت کنیم همه آنها حکایت از آن دارند که انتقام در آینده نزدیک شکل خواهد گرفت. چه بسا این انتقام نظامی باشد و به سرنگون کردن هواپیمای ترکیه منحصر نشود . درون پوتین از مثلث ترکیه عربستان قطر پر از خشم و کینه است و پوتین در مقاله انتشار یافته در دو روز گذشته در براودا پرتیراژترین روزنامه روسیه این خشم را به وضوح نشان داد.


براودا به نقل از پوتین تهدید کرد که علیه این مثلث به عنوان حامی تروریسم و گروههای تروریستی حملات موشکی انجام خواهد داد.


وی اظهار داشت: به نوشته سه شنبه صبح خبرگزاری رسمی روسیه پوتین در دیدار با ملک عبدالله دوم شاه اردن در سوچی گفت که سرنگون کردن جنگنده روسیه از سوی طرفهای همدست با تروریست ها به مثابه فروکردن خنجر از پشت بوده است.


وی هشدار داد: در روابط دو کشور عواقب وخیمی روی خواهد داد.


عطوان با اشاره به اینکه «ترور دوک اتریش باعث شعله ور شدن جنگ جهانی اول شد»، این پرسش را مطرح کرد که آیا سرنگون شدن جنگنده روسیه می تواند آغازگر یک جنگ منطقه ای و یا بین المللی باشد به ویژه با توجه به اینکه ترکیه عضو ناتو است؟


این نویسنده مشهور جهان عرب معتقد است که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با این اقدام خود وارد یک باتلاق خونین شده است که خروج از آن با کمترین تلفات ممکن جانی و مالی برای اردوغان کار سخت و دشواری خواهد بود حتی اگر روسیه نخواهد با یک جنگ فراگیر پاسخ ترکیه را بدهد . گزاف نیست اگر بگوییم دستاوردهای بزرگ اقتصادی ترکیه که باعث شد تا حزب عدالت و توسعه برای چهارمین بار متوالی قدرت را در اختیار بگیرد و ترکیه را در رتبه هفدهم به عنوان قوی ترین اقتصاد جهان قرار داد، در آستانه بخار شدن است.


همین موضوع در مورد ثبات و امنیت ترکیه نیز صدق می کند.


عطوان افزود: اردوغان رییس جمهور ترکیه یک ماه پیش از مسکو دیدن کرد و توافقنامه های مبادلات تجاری گسترده ای به امضا رساند و پیش بینی می شود میزان مبادلات تجاری میان دو کشور ظرف پنج سال آینده به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یابد. ما تصور نمی کنیم که این توافقنامه ها بتواند تاب بیاورد و چنین خواسته ای در سایه تنش کنونی میان دو کشور تحقق یابد.


وی تصریح کرد: بعد اقتصادی این حمله از مطلب یاد شده نیز خطرناک تر است . صنعت گردشگری که سالانه 36 میلیارد دلار برای ترکیه به همراه دارد، به شدت آسیب خواهد دید . اکثر گردشگران که از ترکیه دیدن می کنند و شمار آنها تقریبا 46میلیون گردشگر در سال است و من یکی از آنها هستم ، به همراه 4.3 میلیون گردشگر روس رهسپار کشورهای دیگر خواهند شد.


عطوان با اشاره به اینکه اردوغان سفرای 28 کشور عضو ناتو را فراخواند تا آنها را در جریان انگیزه های خود از سرنگون کردن جنگنده روسیه قرار دهد، خاطرنشان کرد: اردوغان آنها را فراخواند تا برای رویارویی با هر گونه حمله احتمالی انتقامجویانه روسیه در کنار کشورش قرار گیرند . چنین موضوعی قابل پیش بینی است.


اما آیا این کشورها به درخواست ترکیه پاسخ مثبت خواهند داد و وارد یک جنگ جهانی علیه روسیه خواهند شد؟


وی ادامه داد: پیمان ناتو وقتی نیروی دریایی کماندو اسراییل به کشتی مرمره ترکیه در آبهای بین المللی در نزدیکی سواحل فلسطین اشغالی در 29 ماه می 2010 حمله کرد، دخالت نکرد و هیچ هشداری به اسراییل نداد و هیچ تحریمی علیه اسراییل اعمال نکرد، زیرا اسراییل به یکی از اعضای ناتو حمله کرده بود . دلیل آن ساده است زیرا ترکیه یک کشور مسلمان است و اسراییل به دل ناتو و کشورهای عضو در آن نزدیک تر است.


وی گفت: ترکها تصور می کردند دخالت شان در سوریه برای آنها هیچ مشکلی به همراه نخواهد داشت و نظام سوریه همانند تونس، لیبی، مصر و یمن ظرف چند هفته سرنگون خواهد شد و به سرعت به بشار اسد و خانواده اش پیشنهاد پناهندگی دادند. اما با گذشت چند ماه ثابت شد که ترکها تاکنون و دستکم پس از گذشت 5 سال اشتباه کرده اند.


وی افزود: روسیه به فرض اینکه خویشتن دار باشد و بطور جزیی و یا فراگیر علیه ترکیه وارد نبرد نشود و به میانجیگری های به عمل آمده طی چند ساعت و یا چند روز آینده پاسخ مثبت دهد، برای انتقام گرفتن به همین اندازه می تواند بسنده کند که از حزب کارگران کردستان ترکیه که با رژیم ترکیه در حال نبرد است، کمکهای مالی و تسلیحاتی ارائه دهد. این حزب خواستار استقلال مناطق کردنشین واقع در شرق ترکیه است و همین امر می تواند رژیم ترکیه را دچار فرسایش کند و ترکیه را به یک سوریه دیگر تبدیل کند.


وی ادامه داد: دو ضلع مثلث ترکیه، عربستان و قطر یعنی عربستان و قطر در باتلاق خونین یمن فرورفته اند و ضلع سوم این مثلث در حال غرق شدن در باتلاق خطرناک تری در ترکیه است. البته اگر تا کنون غرق نشده باشد.


موضوع تلفات مالی و جانی سنگینی برای ترکیه و ناآرامی و بی ثباتی در تمام منطقه به همراه خواهد داشت و تمامی درآمدهای نفت کنونی و ذخایر آن در آینده به باد خواهد رفت.


عبدالباری عطوان در پایان اعتراف کرد که تصویر بسیار وحشتناکی در این مقاله خود ترسیم کرده است اما در عین حال تاکید کرد که هیچگاه بر اساس توهم سخن نگفته است.


عطوان تصویر یاد شده را حاصل 'توطئه های غرب' و 'حماقت شدید جهان عرب' دانست.


وی تاکید کرد: روزهای آتی سناریوهای ویرانگرتر و وحشتناک تری در مقایسه با سناریوهای گذشته با خود به همراه خواهد داشت./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات