۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۹
کد خبر: ۳۰۸۵۸۴
در مراسم معرفی کتاب «آینه‌گردانی» مطرح شد:

دفاع مقام معظم رهبری از شعر، یک دفاع انقلابی است/ شاعر نسبت به دین اسلام و مکتب ظلم ستیز شیعه مسؤولیت دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه حوزه هنری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نخستین کسانی را که برای تبلیغ انقلاب انتخاب کردند شاعران بودند، خاطرنشان کرد: ایشان در اوج شلوغی‌های انقلاب شعرا را برای دفاع از آرمان‌های انقلاب دعوت می‌کردند و در جلسات شعر‌خوانی آنان شرکت می‌کردند.
معرفي کتاب آينه گرداني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شامگاه 28آذر مراسم معرفی کتاب «آینه گردانی» که مجموعه اشعار آئینی که در فاصله زمانی سال‌های 1368 تا 1392 در شب‌های شعر نیمه ماه رمضان در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی خوانده شده بود با حضور حجج اسلام والمسلمین رحیمیان، محمدی گلپایگانی و حسینی و چند تن از شعرا از جمله علی انسانی، مجاهدی، برقعی، فاضل،جواد محقق، علیرضا قزوه و محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در حوزه هنری برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم علیرضا قزوه از شاعران انقلابی کشورمان بعد از سرودن اشعاری در خصوص آیین رونمایی از کتاب آینه گردانی گفت: اولین بار است که این مجموعه در یک کتاب مستقل و با اشعار 164 شاعر در قالب 174 شعر منتشر می شود.

 

وی افزود: شاعرانی که در این کتاب اشعارشان به ثبت رسیده است از پیشکسوتان و جوانان هستند و برخی از این شعرا نیز رحلت کرده‌اند.

 

در ادامه این مراسم محسن مومنی شریف به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و تقدیر و تشکر از کسانی که در تشکیل این مراسم شرکت داشتند به بیان نقش رهبری در عرصه شعر پرداخت وگفت: مقام معظم رهبری در رشد و تعالی آثار معاصر نقش بی بدیل و ممتازی دارند به طوری که در دوره‌ای که بسیاری از شخصیت‌ها شعر و شاعر را نادیده می‌گرفتند از آن حمایت کردند و به آن اهتمام بخشیدند.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری از هیچ تلاشی دریغ نکردند و شاعران را به داشتن نگاه اعتقادی و اهتمام به مقوله شعر و اهمیت دادن و کاربردی کردن آن تشویق کردند.

 

رییس حوزه هنری با اشاره به سخن مقام معظم انقلاب که شعر را ثروت ملی خواندند اظهار داشت: بی شک کشوری که شعر نداشته باشد در معرفی آرمان‌های خود ناکام است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند شاعران حماسه ساز، پاسداران هویت و هویت ساز هستند.

 

مومنی شریف با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نخستین کسانی را که برای تبلیغ انقلاب انتخاب کردند شاعران بودند اضافه کرد: ایشان در اوج شلوغی‌های انقلاب شعرا را برای دفاع از آرمان‌های انقلاب دعوت می‌کردند و در جلسات شعر‌خوانی آنان شرکت می‌کردند.

 

وی در پایان دفاع مقام معظم رهبری را از شعر یک دفاع انقلابی خواندند.

 

در ادامه علیرضا مختار پور مدیر نهاد کتابخانه‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بهانه  این مراسم بازگشایی کتاب و معرفی کتاب است چرا که این کتاب به عرصه چاپ رسیده و در بازار به فروش می‌رسد.

 

وی با اشاره به جلسات شعر خوانی که با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود پرداخت و تشریح کرد: مقام معظم رهبری از سال‌های دور در جلسات شعر خوانی شرکت می‌کردند و گاهی به نقد و بیان شعر می‌پرداختند که این جلسات بعد از پیروزی انقلاب شکل بهتری به خود گرفت و در آن داستان هم گفته می‌شد و در سال‌های اخیر بیش‌تر به جنبه شعر خوانی پرداخته شد و در این جلسات اشعار عاطفی، عرفانی، اجتماعی و بخشی به اشعار آیینی و مذهبی که در مدح و ثنای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل‌بیت علیهم السلم سروده می‌شود.

 

مدیر نهاد کتابخانه‌ها به بیان برخی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های 86 تا 92 بیان کرده اند پرداخت و گفت: نخستین نکته‌ رشد شاعران در زمینه شعر است به نحوی که در سخنرانی ‌های خود از بروز سبک جدید شعری در بین جوانان سخن گفته‌اند و فرموده‌اند اگر این سبک ادامه پیدا کند در آینده این نوع شعر را به عنوان سبک متفاوت از دوره‌های قبل خواهند خواند.

 

مختارپور در بیان دیگر نکاتی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند گفت: دومین نکته این است که شعر سرمایه ملی و شاخص هویت ملی است و دیگر اینکه باید به مضمون، زبان، محتوا، ترکیب‌های تازه و عواطف توجه داشت و این عواطف از دلتنگی‌های شاعران که دلتنگی‌های بشری است و با اندیشه و تفکر حاصل می‌شود تاکید داشتند و از جمله آنها شناخت معارف دینی و انقلابی و آگاهی وبصیرت به اتفاقات ایران و جهان است.

 

وی در ادامه به بیان مسؤولیت شاعران از نگاه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: نخستین مسؤولیت شاعران از نگاه ایشان این است که شاعر در برابر خداوند به سبب قریحه‌ای که در وجود آنها نهادینه کرده است مسؤول است دوم شاعر نسبت به دین اسلام و مکتب ظلم ستیز شیعه مسؤولیت دارد سوم شاعر باید در مقابل حوادث جهانی باید شناخت و تصمیم گیری به موقع از خود نشان دهد همانطور که برخی از شعرا در جریان اغتشاشات سال88 و شهدای غواص و بیداری اسلامی حضور به موقع داشتند.

 

مدیرنهاد کتابخانه‌ها اضافه کرد: چهارمین نکته اینکه شاعر نباید در بی‌طرف باشد و باید از جبهه حق و مستضعفین و مظلومین طرفداری کند و دیگر اینکه باید رشد معارف اخلاقی در بین شاعران افزایش یابد تا در جامعه شجاعت و خطرپذیری در مقابل مسائل افزایش یابد.

 

مختارپور در پایان یکی از مهم‌ترین تاکیدات رهبر معظم انقلاب به شاعران را ارتباط با محافل سالم خواند و خاطرنشان کرد: در زمان صفویه شخصی در مشهد در مدح و ثنای امام رضا علیه السلام بسیار شعر می‌سرود ولی زمانیکه وارد دربار پادشاه هندی شد به یک شاعر بی‌مسؤولیت تبدیل شد. شاعران جوان باید بدانند که با چه کسی نشست و برخاست می‌کنند تا به پوچی و پوچ گرایی چنانچه در فضاهای اجتماعی ما امروزه رونق یافته مبتلا نشوند.

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله حسینی به ایراد سخنرانی پرداخت و ابراز داشت: نخستین جلسات شعر خوانی در مشهد با حضور رهبرمعظم انقلاب در سال64 و با حضور شاعران برجسته مشهد برگزار شد که این جلسات تا اکنون برقرار است و جدیت و اهتمام رهبر معظم انقلاب در تشکیل چنین جلساتی ستودنی است.

 

وی در ادامه با اشاره به تماس خود با حجت الاسلام زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه قبل از دستگیری وی گفت: در تماسی که با ایشان پیش از وقوع فاجعه داشتم ایشان از محاصره خانه خود و تخریب حسینیه گفته بود که این تماس بعد از چند روز در شبکه‌های صدای آمریکا و سی ان ان پخش شد.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به فاجعه‌ای که در حسینیه بقیةالله (علیه السلام) نیجریه اتفاق افتاد تصریح کرد: بعد از انفجار این حسینیه برخی از افراد مجروح چندین روز در تشنگی و گرسنگی عذاب کشیدند و بعد از آن دولت نیجریه این افراد را در این حالت بدون هیچ کمکی به شهادت رساندند.

 

وی همچنین یادآور شد: دوشنبه انجمن شعر حوزه در میان طلاب و روحانیون ساعت 14تا 17 برنامه‌ای را با عنوان جشنواره بین المللی حوزه برگزار خواهد کرد.

 

در ادامه این مراسم محمد علی مجاهدی به سخنرانی پرداخت و گفت: برخی از شعرا کیان و اعتبار یازده سده‌ شعر به زبان فارسی را به سخره می‌گیرند و تجربه و نتیجه  اشعار گذشتگان را نه می‌شنوند و نه مطالعه می‌کنند.

 

وی افزود: شعرا نباید به جمال صوری اهل بیت علیهم السلام و به خصوص حضرت فاطمه و حضرت زینب سلام الله علیهما بپردازند چرا که آنان از کسانی هستند که فرشتگان آرزوی بودن در کنار ایشان را دارند و صحبت درباره چنین افرادی بدون نگه داشتن حرمت اوج بی ادبی است.

 

این شاعر با بیان اینکه وظیفه شاعر این است که جناح خود را مشخص کند اظهار داشت: شاعرانی که جناح و سمت خود را مشخص نکرده‌اند و یا در سمت باطل گام برداشته‌اند چیزی جز بدنامی برای خود رقم نخواهند زد.

 

در پایان این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی مسؤول دفتر مقام معظم رهبری به ایراد سخنرانی پرداخت و در مقام تجلیل از شاعران آیینی اظهار داشت: شاعران آیینی ما در هر عصر و زمانی بسیار زیبا سروده اند بدون اینکه این مسیر پایان داشته باشد.

 

حجت الاسلام گلپایگانی با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی تنها یک رهبر سیاسی و اجتماعی نیست گفت: از ویژگی مقام معظم رهبری تنها مقام‌های ظاهری‌اش که مسؤولیت‌های اداری و سیاسی است شناخته شده در حالیکه سایر مقامات ایشان از جمله مقام علمی و اهل ادب و شعر بودن ایشان از نظر دور مانده است.

 

مسؤول دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به معرفی کتاب آینه گردانی گفت: زحمتی که برای گردآوری اشعار و این کتاب کشیده شده است بسیار ارزشمند است چرا که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام نیز به شعر اهتمام داشتند.

 

گفتنی است در این مراسم شاعرانی همچون برقعی، علیرضا قزوه، مرتضی امیری و چندتن دیگر از شعرا به خواندن اشعار خود پرداختند و در انتهای این مراسم از عباس براتی پور مجری پیشکسوت و با سابقه شب های شعر نیمه ماه رمضان که در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار می شد تقدیر شد./877/پ201/ق

ارسال نظرات