۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۳۱۱۷۹۹
آیت الله مدرسی یزدی در گفت وگو با رسا:

دخالت های افراد تأثیری در روند قانونی شورای نگهبان ندارد/ متهم کردن شورای نگهبان به نگاه جناحی در بررسی صلاحیت ها خلاف واقع است

خبرگزاری رسا ـ عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اظهارات غیر مسؤولانه برخی افراد و انجام تلاش هایی برای دخالت در تصمیم گیری و کارهای شورای نگهبان گفت: بنده به ضرس قاطع اعلام می کنم که دخالت های افراد اصلا نمی تواند تأثیری در روند قانونی شورای نگهبان داشته باشد.
آيت الله مدرسي يزدي آيت الله مدرسي يزدي

آیت الله سید محمد رضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به پشت پرده و اهداف هجمه های بسیار علیه شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان وظایفی را برعهده دارد که باید آنها را انجام دهد.


وی افزود: از جمله این وظایف، نظارت بر بررسی صلاحیت های داوطلبان است که اگر هیأت های اجرایی و نظارت یا روند انتخابات مشکلی داشت شورای نگهبان با نظارتی که دارد آن را به صورت قانونی بررسی کند، قانون شرایطی را برای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قرار داده است.

 

افرادی که در برابر قانون و حق تسلیم نیستند ستیزه جویی می کنند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مرجع نهایی در انتخابات شورای نگهبان است، اظهار داشت: طبیعی است کسانی که به انگیزه های گوناگون قصد دارند در انتخابات شرکت کنند و وارد مجلس شوند با بررسی هایی که شورای نگهبان می کند احیانا صاحب برخی از شرایط ورود در داوطلبی هستند.


وی ادامه داد: زمانی که شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل می کند اگر افراد و گروه ها تسلیم قانون و حق باشند و فرمان خداوند که قیام به حق و شهادت به قسط را بپذیرند تسلیم می شوند و می گویند که فاقد شرایط داوطلب هستند.


آیت الله مدرسی یزدی با بیان این که اگر افراد از گروه هایی باشند که تسلیم در برابر قانون و حق نیستند ستیزه جویی را آغاز می کنند، ابراز داشت: متأسفانه عواملی که خارج از کشور هستند نیز این خط را دنبال می کنند و تلاش دارند که افراد و کسانی که از نظر صلاحیت مورد تردید قرار گرفتند یا رد شدند را تحریک و مردم را به شورای نگهبان بدبین کنند.


وی عنوان کرد: سردمداران آمریکا و برخی دیگر از کشورهای به صورت رسمی اعلام کردند که می خواهند نتایج انتخابات جمهوری اسلامی مطابق میل آنها باشد و همان گونه که می خواهند مجلس شورای اسلامی را شکل دهند، این برای دشمنان تنها یک آرزو نیست برای در مقام عمل نیز اقدام می کنند و نقشه های گوناگونی را در ابعاد گوناگون بدون رعایت جنبه های قانونی، اخلاقی و انسانی و با هجمه های مختلف می خواهد اهداف خود را پیش ببرند.

 

برخی در دام دشمن قرار گرفته و هجمه به شورای نگهبان را آغاز می کنند
عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برخی از افراد و گروه ها از این روش به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه پشتیبانی می کنند و خودشان در این دام قرار گرفته و هجمه ها علیه شورای نگهبان را آغاز می کنند، این در حالی است که شورای نگهبان چه در بخش مجلس خبرگان که تعیین صلاحیت ها که به نص قانون در اختیار 6 فقیه شورای نگهبان است و چه در مجلس که در اختیار همه اعضای شورای نگهبان است ملاکی جز قانون ندارد.


وی اضافه کرد: موادی که در قانون مشخص شده روشن است، شورای نگهبان هیچ چیزی را غیر از قانون ملاک عمل قرار نداده و نباید هم بدهد، گاهی برخی از افراد احراز صلاحیت نمی شوند چون افراد گمنامی هستند که سوابقی ندارند و در این فرصت کوتاه امکان بررسی صلاحیت نیست برخی دیگر طبق گزارش های معتبر از منابع قانونی مشکلی دارند که صلاحیت آنها تأیید نمی شود که مردم معمول مشکلات را نمی دانند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شورای نگهبان نمی تواند مشکلات و اسرار مردم را به صورت علنی بیان کند، گفت: گاهی ممکن است افرادی به حسب ظاهر فردی را صالح ببینند اما چون اطلاعی از گزارش های منابع قانونی ندارند تعجب می کنند که چرا فلان شخص رد صلاحیت شده است.


وی افزود: شورای نگهبان چیزی جز قانون و شرع را ملاک ارزیابی صلاحیت های افراد برای ورود و داوطلبی در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قرار نمی دهد.

 

دخالت های افراد تأثیری در روند قانونی شورای نگهبان ندارد/ متهم کردن شورای نگهبان به نگاه جناحی در بررسی صلاحیت ها نادرست است
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه گفت وگوی اختصاصی خود با خبرگزاری رسا با اشاره به اظهارات غیر مسؤولانه برخی افراد و انجام تلاش هایی برای دخالت در تصمیم گیری و کارهای شورای نگهبان اظهار داشت: بنده به ضرس قاطع اعلام می کنم که دخالت های افراد اصلا نمی تواند تأثیری در روند قانونی شورای نگهبان داشته باشد.


وی ادامه داد: ممکن است افرادی تذکراتی دهند و توصیه هایی بکنند که اگر توصیه ای به حق و خیر باشد مشکلی ندارد اما دخالت از نظر قانونی امکان پذیر نیست، اظهارنظرها نیز تا زمانی که در چارچوب اخلاق و قانون باشد مشکلی ندارد.


آیت الله مدرسی یزدی با بیان این که اگر افرادی بخواهند با اظهار نظرهای خود شورای نگهبان را تضعیف کنند در برابر خداوند متعال و مردم مسؤول هستند، ابراز داشت: این افراد باید پاسخگوی اعمال و گفتار و کردار خود باشند.


وی متهم کردن شورای نگهبان به نگاه حزبی و جناحی را غیر واقعی و نادرست خواند و عنوان کرد: شورای نگهبان جز ملاک های قانونی و شرعی هیچ چیز دیگری را مد نظر ندارد، اگر کسانی بر اساس این ملاک های قانونی رد یا تأیید صلاحیت شدند به دلیل داشتن و نداشتن این ملاک ها است حال می خواهد این فرد به هر گروه و حزبی وابسته باشد یا حتی وابسته نبوده و مستقل باشند؛ اگر واجد ملاک ها بودند و شورای نگهبان احراز کرد تأیید می کند اما اگر واجد ملاک ها نباشند تأیید نمی کند؛ این روال قانونی و عادی شورای نگهبان است
./1323/ت301/ج

ارسال نظرات