۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۳۱۴۶۴۵
آیت الله مصباح یزدی تبیین کرد؛

قدرت اختیار؛ نعمت بزرگ الهی به انسان

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی گفت: انسان گل سرسبد مخلوقات عالم است که خداوند متعال قدرت انتخاب را به او داده تا با استفاده از این ویژگی به بالاترین درجه برسد.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی امشب در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که هر هفته چهارشنبه شب ها بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه امام خمینی(ره) قم برگزار می شود، با اشاره به این که انسان در انتخاب خود اختیار دارد، اظهار داشت: انسان هر کاری را می تواند به حکم عقل و یا حکم نفس انجام دهد.

 

وی گفت: در ماه مبارک رمضان انسان می تواند به حکم نفس غذا بخورد اما به تبعیت از عقل، در افطار تناول می کند که مورد رحمت خداوند متعال قرار گیرد؛ این مسأله مهمی در فلسفه اخلاق است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: بنده در طول دوران طلبگی بیان قانع کننده‏ای در این زمینه فلسفی پیدا نکردم؛ تصور می شود که وقتی فلسفه وجود انسان را بشناسیم و بدانیم که خداوند متعال با چه هدفی انسان را خلق کرده است، این مشکل حل شود.

 

وی با اشاره به مخلوقات دیگر پروردگار اظهار داشت: موجوداتی که فقط میل به خیر دارند که ملائکه هستند و هیچ وقت میل به شر پیدا نمی کنند؛ ملائک از اول تا آخر عمر به تسبیح خداوند متعال مشغولند.

 

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: خداوند متعال موجودی با گرایش های مختلف آفریده که اختیار دارد و می تواند راه خوب و بد را پیدا کند و بسته به این انتخاب، می تواند به سعادت یا شقاوت برسد.

 

وی درباره قدرت اختیار انسان توضیح داد: انسان در طول عمر خود چندین بار می‏تواند راه خود را عوض کند و از نیکی به شر و از شر به نیکی گرایش پیدا کند؛ این عالم ظرف انتخاب و اختیار انسان است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به آخرت اشاره و عنوان کرد: انتخاب انسان در آخرت به ثبات می‏رسد و اگر راه جهنم یا بهشت را انتخاب کرده باشد، در آن جاودان خواهد شد؛ در آخرت انسان دیگر اختیاری از خود ندارد.

 

وی خلقت انسان را توأم با رحمت دانست و افزود: خداوند متعال یک هدف اصیل و یک هدف بالعرض دارد و انسان را با هدف رحمت خلق کرده است؛ این رحمت شامل انسانی می‏شود که که ثابت کند لیاقت آن را دارد.

 

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: امروز انسان گزینه‏های زیادی برای انتخاب دارد؛ از همین جهت است که سرعت ترقی و تنزل بسیار افزایش یافته است؛ البته انسان هر چه دایره انتخابش وسیع‏تر باشد، می تواند بهترین و یا بدترین را انتخاب کند.

 

وی در ادامه گفت: در بسیاری موارد این انتخابات در هم تنیده می شود و یک گزینه جدید را برای انتخاب، ایجاد می کند؛ هیچ انسانی انتخابات طول عمر خود را مورد شمارش قرار نمی دهد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: بین یک منظومه و منظومه دیگر در این جهان میلیون‏ها سال نوری فاصله وجود دارد و تمام عالم حکمت و فلسفه خاصی دارد؛ گل سرسبد این عالم انسان است که می تواند به بالاترین و همچنین به پست‏ترین مخلوقات تبدیل شود.

 

وی به ویژگی های درون انسان اشاره کرد و اظهار داشت: انسان از تمام ویژگی‏های درونی خود می تواند استفاده کند، خواه در راه خیر و خواه در راه شر؛ انسان از غذا، آب و هوا استفاده می کند که فقط زنده بماند.

 

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: اگر انسان این اشتهای میل به غذا و آب را نداشت و فراموش می کرد که باید غذا بخورد، عمری نداشت؛ این یک حکمت است تا انسان در طولانی مدت زنده بماند.

 

وی به میل جنسی اشاره کرد و گفت: در ابتدا تنها آدم و حوا در عالم آفریده شدند و امروز به 7 میلیارد نفر رسیده که این حاصل غریزه جنسی است؛ اگر میل و غریزه جنسی از ویژگی‏های انسان نبود، نسل انسان منقطع شده بود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان گفت: هر چه در این دنیا آفریده شده است با هدف خیر بوده و حتی وجود شیطان برای انسان، به نوعی نعمت است؛ چرا که باعث می شود که تفاوت انسان در امتحانات مشخص شود./840/پ202/ج 

 

ارسال نظرات