۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۳۱۶۴۶۰
آیت الله نوری همدانی:

خدمات دولت باید به قشر ضعیف جامعه باشد نه مرفهین بی درد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که مردمی که از اول انقلاب همیشه در صحنه بودند و در 22 بهمن هم حماسه آفریدند اکثراٌ از قشر محروم جامعه هستند، گفت: دولت باید همت خود را در جهت خدمت به این قشر متمرکز کند نه مرفهین بی درد.
 آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در دیدار با محمود صلبی، رییس سازمان بازرسی استان قم، با تقدیر از حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن، این حضور را نشانه دلدادگی و وفاداری مردم به ارزش ها دانست.

 

وی در ادامه با بیان این که برای هر انسان مسؤولیت‌هایی از طرف اسلام مطرح شده است که باید به آن توجه کند، نخستین وظیفه انسان را وظایف فردی و شخصی دانست و افزود: از این جهت که خداند انسان ها را ناقص و ناپخته متولد می کند؛ این دنیا را محل خود سازی قرار داده است که باید بر اساس علم و ایمان خود را با معنویات مجهز کند و خودسازی کند.


حضرت آیت الله نوری همدانی سومین عامل خودسازی انسان را استفاده از عقل دانست و  ابراز داشت: علم با عقل تفاوت دارد و ممکن است کسانی علم داشته باشند ولی عقل نداشته باشند؛ زیرا عقل به معنی قدرت تشخیص حق از باطل است که هر کسی آن را ندارد اگر چه دانشمند باشد.


وی با بیان این که چهارمین اصل خودسازی تعهد است، خاطرنشان کرد: کار انبیاء هم انسان سازی است که مشکل ترین کار است و از ساختن کشتی و هواپیما و موشک و دیگر مادیات بسیار مشکل تر است؛ و تا انسان خود را نسازد نمی تواند جامعه را بسازد.


استاد برجسته حوزه علمیه دومین وظیفه انسان را وظیفه اجتماعی انسان دانست و یادآور شد: انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند خارج از اجتماع زندگی کند؛ اجتماع یعنی 22 بهمن؛ همین مردم بودند که با امام همراه شدند و رژیم شاهنشاهی را سرنگون کردند همین مردم 8 سال جنگ تحمیلی را اداره کردند و توانستند آن بحران که 35 دولت به صدام کمک می کردند را پشت سر بگذارند.

 

مردم به عشق انقلاب و آرمان‌های امام و رهبری به میدان آمدند
وی با بیان این که خدمت به مردم عبادت بسیار بزرگی است، افزود: مردم به عشق انقلاب و آرمان‌های امام و رهبری به میدان می‌آیند نه چیز دیگر و باید توجه داشته باشیم که  فردا هم در انتخابات به همین عشق خواهند آمد. ما باید بنابر وظیفه اجتماعی خود جامعه را با امر به معروف و نهی از منکر و تقویت ولایت فقیه و حکومت اسلامی بسازیم و دوست را از دشمن تشخیص دهیم و وضعیت مردم در کشرهای سوریه و یمن و بحرین را بشناسیم و قدر نظام اسلامی را بدانیم.


حضرت آیت الله نوری همدانی سومین مسؤولیت انسان را مسؤولیت شغلی دانست و ابراز داشت: هر شغلی تعهد آفرین است؛ حضرت علی(ع) در نامه 6 نهج البلاغه فرمودند به شغل خود به عنوان وسیله امرار معاش نگاه نکنید بلکه این یک امانت است که در جامعه پذیرفته ایم و هر شغل یک اسلوب و قوانین دارد و باید آنها را بشناسیم و تخلف نداشته باشیم.


وی با اشاره به این که نظارت بر مشاغل و ادارات شغل بسیار حساس و ظریفی است، خاطرنشان کرد: جلوگیری و مبارزه با فساد، خدمت به مردم محروم جامعه است و امام خمینی(ره) تأکید داشتند که باید به روستاییان و زاغه نشینان خدمت کرد و این افراد هستند که این انقلاب را به پیروزی رساندند وگر نه مرفهین بی درد که با انقلاب و نظام کاری ندارند و حتی این شور انقلابی را مانع اهداف خود می دانند و از همین جهت امام فرمودند که یک موی کوخ نشینان را به تمام کاخ نشینان نمی دهم.


استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که مردم به ما نامه می‌نویسند و از چند چیز رنج می‌برند، اظهار داشت: اولین مشکل مردم گرانی است و این فرهنگ شده است که هر روز باید اجناس گران شود؛ در کشورهای پیشرفته قیمت اجناس ثابت است و این طور نیست که در بالای شهر یک قیمت باشد و در پایین شهر قیمت دیگری باشد. اولین سعی مسؤولان نظارتی باید بر کنترل قیمت‌ها باشد تا بر مردم فشار نیاید.


وی با بیان خاطره‌ای از قاضی خلخالی که با اقتدار مقابل مفسدین فی الارض می‌ایستاد و حتی استفاده از کاغذ برای نوشتن حکم انها را اسراف می‌دانست، افزود: این مشکل با حرف حل نمی شود بلکه باید عمل کرد و در مقابل فساد به سختی ایستاد.


حضرت آیت الله نوری همدانی معضل دوم مردم را بیکاری دانست و ابراز داشت: دولت باید تمام هم خود را بر روی رفع این مشکلات متمرکز کند و با تشویق کسانی که در این راستا اقدام می کنند و تنبیه مفاسد اقتصادی بر کار تولید کنندگان نظارت داشته باشد؛ اگر امروز اروپاییان می خواهند در کشور سرمایه گذاری کنند به خاطر منافع خودشان است و دلشان به حال ما نسوخته و در این شرایط دولت باید قوانینی نظارتی را بهتر اجرا کند./843/پ202/ج

ارسال نظرات