۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۳۲۱۹۶۷
دبیر انجمن خادمان قرآن کشور:

باید به رسم الخط ساده در قرآن‌های دانش‌آموزی توجه شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر انجمن خادمان قرآن کشور گفت: در دو سال گذشته 95 درصد قرآن‌های به چاپ رسیده به خط عثمان طه است که باید این مسأله بررسی شود زیرا خوشنویسان توانمندی در کشور وجود دارد.
محمدرضا پورمعين محمدرضا پورمعين محمدرضا پورمعين محمدرضا پورمعين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کشور عصر دوشنبه 24 اسفند در نشست تخصصی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در خصوص تاریخچه تاسیس انجمن خادمان قرآن کشور، گفت: یکی از فعالیت‌های خوبی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته، انتخاب نخبگان قرآنی در بالاترین سطح اجرایی کشور بوده که به دست رییس جمهور لوح تقدیر و نشان خادمان تقدیم می‎شود؛ تاکنون 196 نفر به عنوان خادم قرآن در 8 رشته انتخاب شده‌اند که 34 نفر از آنان فوت کرده‌اند، که استاد علامی یکی از آنان بود که امسال به دیار باقی شتافت.

 

وی ادامه داد: بسیاری از خادمان قرآنی از میان علما و شخصیت‌های برجسته قرآنی مانند حافظان، قاریان، پژوهشگران، مدیران، استادان، ناشران و فعالان عرصه فضای مجازی برگزیده شده‌اند.

 

پورمعین به اهداف برپایی این انجمن اشاره کرد و افزود: هدف نخست، ساماندهی و بهره‌مندی از این افراد به عنوان گنجینه علمی، هدف دوم حمایت مادی، روحی و معنوی و از خادمان قرآن‌کریم و سومین هدف انتقال تجربیات این افراد به دستگاه‌هایی که در برخی از موارد دچار کمبود و نقصان هستند، می‎باشد و هدف نهایی این است که از هر فردی در رشته خود بتوان استفاده کرد.

 

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در کشور، 160 میلیون جلد قرآن کریم چاپ شده است که در این صورت نباید با کمبود قرآن مواجه باشیم اما به دلیل عدم توزیع عادلانه، در حال حاضر با کمبود قرآن‌ همراه هستیم. بیش از نیمی از قرآن‌های به چاپ رسیده در کشور، ترجمه مناسب ندارند. در دو سال گذشته 95 درصد قرآن‌های به چاپ رسیده به خط عثمان طه است که باید این مسأله بررسی شود زیرا خوشنویسان توانمندی در کشور وجود دارد که از آنان باید بهره برد؛ چاپ قرآن کریم در کشور در حال حاضر به نقطه صفر رسیده است که این جای تاسف دارد.

 

پورمعین با اشاره به اینکه در کشور متاسفانه از نخبگان قرآنی در همه رشته‌ها کمتر استفاده می‌شود، بیان کرد: خادمان قرآنی به عنوان صاحبان گنجینه هستند؛ انجمن خادمان قرآن در دی ماه سال 93، با حضور 120 نفر از خادمان قرآنی در مشهد مقدس تشکیل و اولین مجمع خادمان قرآن کشور، با 8 گروه تخصصی شامل گروه تخصصی قرائت قرآن، حافظان قرآن کریم، هنرمندان قرآن، مدیران و خدمتگزاران قرآنی، استادان و داوران و محققین و پژوهشگران و ناشران و فضای مجازی تشکیل شد.

 

دبیر انجمن خادمان قرآن کشور درباره نقش مؤسسات قرآنی در انجمن خادمان قرآن گفت: مؤسسات قرآنی می‌توانند نقش موثری در جایگاه انجمن خادمان قرآن‌کریم داشته باشند اما از یک واقعیت نباید چشم‌پوشی کرد و آن اینکه مؤسسات قرآنی باید توانمند شوند و بتوانند به صورت مستقل خود را اداره کنند. برخی از مؤسسات قرآنی هستند که با توجه به بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، کارایی بالایی در تربیت و پرورش نخبگان قرآنی دارند که به طبع به عنوان خادمان قرآن برگزیده می‌شوند.

 

وی ادامه داد: مؤسسات قرآنی در 5 سال گذشته، ضعیف کار کرده‌اند و خود را در اکثر موارد وابسته به دولت دانسته‎اند؛ زمانی که مؤسسه‌ای بتواند به طور مستقل به ترویج فرهنگ قرآن بپردازد، بسیار ارزشمند است؛ برای انتخاب خادم قرآن کسی در اولویت قرار دارد که با توان خود فعالیت کند.

 

پورمعین با اشاره به مهم‌ترین ملاک‌های انتخابی خادمان قرآن، تصریح کرد: ملاک‌های عمومی شامل حسن سابقه فرد، ملی بودن اثر، نوآورانه و بدیع بودن، اثربخشی در جامعه و اجرای موثر و ضروری در جامعه است و در ملاک‌های خصوصی هر گرایشی تفاوتی دارد که آن را می‌توان بررسی کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه افرادی که در انجمن خادمان قرآن عضو می‎شوند، الزاما باید خادم قرآن باشند و از رییس جمهور وقت لوح دریافت کرده باشند و دیگر افراد به عنوان مشورتی می‌توانند حضور داشته باشند./856/202/ب1

ارسال نظرات