۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۳۲۴۵۴۹
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

سکولار شدن حوزه یک تهدید جدی است/ حیات حوزه به انقلابی ماندن آن است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: اگر روحیه انقلابی از حوزه علمیه گرفته شود، در نخستین قدم خود حوزه دچار ضربه و انتحار می‌شود چون حیات حوزه علمیه به انقلابی ماندن آن است اما متأسفانه افرادی در حوزه هستند که تنها به فقه جواهری تکیه می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به تضعیف روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران از حوزه‌های علمیه آغاز شد چون رهبر کبیر انقلاب اسلامی، خود محصول حوزه بود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) با تربیت شاگردان حوزوی و دمیدن روحیه انقلابی در آنان توانست تفکر انقلابی را رشد داده و آن را به تمام جامعه اسلامی سرایت دهد.

 

وی ابراز کرد: اگر دشمن بخواهد ضربه‌ای به انقلاب اسلامی وارد کند، تنها از طریق ضربه زدن به حوزه‌های علمیه موفق می‌شود؛ از همین رو به دنبال سکولار کردن حوزه انقلابی و یا بی خاصیت کردن آن ولو با شعار اسلام جامع نگر است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: نظام استعماری و استبدادی مدرن به دنبال ضربه وارد کردن به اهل‌سنت از طریق ضربه زدن به الازهر بود و در این راستا نیز موفق شد.

 

وی افزود: الازهر امروزه حوزه علمی است و در آن رشته‌های مختلفی تدریس می‌شود اما دیگر انقلابی نیست و حتی گاهی با رژیم صهیونیستی هم کنار آمد؛ از همین رو اهل‌سنت انقلابی سرخورده شدند.

 

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: مهم‌ترین نهادی که اهل‌سنت انقلابی را پشتیبانی می‌کرد، الازهر بود اما امروز دیگر الازهر آن خاصیت انقلابی را ندارد ولو این‌که شعار اسلام جامع نگر را سر بدهد بنابراین دیگر نمی‌تواند پشتوانه محکمی برای اهل‌سنت باشد.

 

وی ابراز کرد: دشمن برای ضربه زدن به شیعیان انقلابی هم از طریق حوزه وارد می‌شود یعنی حوزه را از روحیه انقلابی خارج کند و آن را به حوزه‌ای خنثی و بی خاصیت ولو معتقد به اسلام جامع نگر می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تأکید کرد: البته ممکن است دشمن در سیاست‌های خود زیاده روی کرده و حوزه را حتی سکولار کرده و دیگر اعتقاد به اسلام جامع نگر را از آن بگیرد تا فقط به مباحث فردی فقه پرداخته شود.

 

وی افزود: اگر روحیه انقلابی از حوزه علمیه گرفته شود، در نخستین قدم خود حوزه دچار ضربه و انتحار می‌شود چون حیات حوزه علمیه به انقلابی ماندن آن است اما متأسفانه افرادی در حوزه هستند که تنها به فقه جواهری تکیه می‌کنند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: سکولار شدن حوزه یک تهدید جدی است و باید شورای عالی، مدیریت و اساتید حوزه علمیه تلاش کنند تا روحیه انقلابی را در حوزه نگه داشته و توسعه دهند.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ راهکار عملی انقلابی نگاه داشتن حوزه و توسعه این روحیه، تأسیس و الزامی کردن درسی به عنوان اندیشه سیاسی اسلام در دوره سطوح عالی است تا همه طلاب با این مقوله مهم آشنا شوند./997/ت302/ج

ارسال نظرات