۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۳۲۵۳۴۱
کارشناس مذهبی:

نخستین مرحله توبه پشیمانی از گناه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان این که امیرمؤمنان و ائمه معصومین در باب مسأله توبه نکاتی را فرموده اند، گفت: اولین مرحله توبه پشیمانی از گناه است و تا انسان از گناه پشیمان نشود نمی تواند به سوی خدا برگردد.
حجت الاسلام سيد روح اللخ حسيني تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام روح الله حسینی تهرانی، کارشناس مذهبی شنبه شب در ادامه بحث های بصیرتی اخلاقی مسجد سلمان فارسی کاشان گفت: اولین نکته ای که در درمان انسان وسواسی باید رعایت شود این است که یک دوره مفصل و کاربردی آموزش طهارت را طی کند تا بداند تطهیر چگونه است و اگر آموزش هم دید بداند که حجت احکام اسلام است.

 

وی آموزش کاربردی احکام طهارت، رجوع به پزشکان طب سنتی اسلامی و رجوع به پزشکان روانشناس را سه مرحله اساسی برای درمان وسواس اعلام کرد و گفت: وسواس اغلب برخواسته از سرد مزاجی است و مبدا و منشاء اصلی وسواس سرد مزاجی است.

 

حجت الاسلام حسینی تهرانی یادآور شد: در برخی از موارد فقها در رابطه با افرادی که مبتلای به وسواس هستند قائل به بطلان عمل فرد وسواس هستند به این معنی که کار انسان وسواس هم حرام و هم باطل است.

 

کارشناس مذهبی در ادامه با بیان این که امیرمؤمنان و ائمه معصومین در باب مسأله توبه نکاتی را فرموده اند، گفت: اولین مرحله توبه پشیمانی از گناه است و تا انسان از گناه پشیمان نشود نمی تواند به سوی خدا برگردد.

 

به گفته وی، تصمیم گرفتن برای ترک گناه دومین مرحله از توبه و بازگشت از گناه است و تنها پشیمانی کفایت نمی کند چرا که پشیمانی یک انقلاب درونی است و بعد از این که از درون پشیمان شد باید اقدام کند و اقدام او به این است که تصمیم بگیرد از این پس به دنبال معاصی نرود.

 

حجت الاسلام حسینی تهرانی یادآور شد: انسان برای قبول توبه بعد از تصمیم به ترک معاصی باید در اولین مرحله برخی از واجبات الهی را که قضا کرده است انجام دهد.

 

وی بر فراگیری احکام قبل از انجام واجبات الهی تأکید کرد و  با اشاره به این که ریشه های ایمان مانند ریشه های درخت است، افزود: ریشه درخت به هر میزان که بیشتر در زمین فر رفته باشد به همان اندازه هر چقدردرخت برافراشته تر شود آسیبی نخواهد دید.

 

کارشناس مذهبی از ریشه های درونی انسان به عنوان ایمان انسان نام برد و افزود: تا برای توبه فرصت وجود دارد باید ریشه های ایمان را قوی تر و بیشتر در دورن وجود خود نفوذ داد چرا که هرچقدر ریشه های ایمان در انسان بیشتر نفوذ کند در مقابل حوادث و گردبادهای دنیا بیشتر مقاومت خواهد کرد.

 

حجت الاسلام حسینی یادآور شد: در پایان ماه جمادی الثانی و ابتدای ماه رجب منادی صدا زد، توابیان و افرادی که قصد توبه دارید و به دنبال بخشش هستید این ماه، ماه بهار توبه و استغفاراست./1307/202/ب2

ارسال نظرات