۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۴۴۲۹۰۶
رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی:

زیارت امامزادگان سبب تقویت روحیه امید در جامعه می شود

رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه زیارت افزون بر اثر مذهبی، بر بُعد اجتماعی مردم نیز تأثیر می‌گذارد، گفت: تشرف به بقاع متبرکه و زیارت امامزادگان سبب تقویت روحیه امید در جامعه می‌شود.
حجت الاسلام قدرتی- همایش تکریم امامزادگان حجت الاسلام قدرتی- همایش تکریم امامزادگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی، رییس‌کل دادگستری استان خراسان شمالی، امروز در همایش تکریم امامزادگان که همزمان با دهه کرامت و روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در محل امامزاده سیداسماعیل (ع) باباامان بجنورد برگزار شد، بر توجه بیشتر به بقاع متبرکه تأکید کرد.

وی افزود: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردند باید با برگزاری برنامه‌های متعدد در این اماکن مقدس و زمینه‌سازی برای حضور بیشتر مردم در امامزاده‌ها، بقاع متبرکه به قطبهای فرهنگی جامعه تبدیل شوند.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از ظرفیت امامزادگان باعث ارتقای روحیه آرامش در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: باید خانواده‌ها و متولیان فرهنگی با برنامه‌ریزی بیشتر جوانان را بیش از پیش به سمت این اماکن مقدس هدایت کنند.

به گفته وی حضور جوانان در این‌گونه اماکن مذهبی سبب می‌شود آنها از امامزادگان به‌عنوان چراغ راه حیات خود استفاده کرده و در زندگی راه درستی را انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام قدرتی با بیان اینکه امامزاده‌ها یادگاران ائمه اطهار (ع) هستند، ادامه داد: حرمهای مطهر این بزرگان ارزش معنوی فراوانی داشته و نقش زیادی در ارتقای فرهنگ اسلامی، افزایش اتحاد و ارتباط مردم با دین مبین اسلام دارند.

وی با اشاره به اینکه زیارت بقاع متبرکه در فرهنگ اسلامی و ایرانی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد، اضافه کرد: موضوع زیارت از یک ‌طرف با بعد مذهبی جامعه ایران ارتباط تنگاتنگی داشته و از طرف دیگر آثار اجتماعی مثبتی نیز به همراه دارد.

حجت‌الاسلام قدرتی با بیان اینکه زیارت افزون بر اثر مذهبی بر بعد اجتماعی مردم نیز تأثیر می‌گذارد، افزود: تشرف به بقاع متبرکه و زیارت امامزادگان سبب تقویت روحیه امید در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امامزاده‌ها گواهان روز قیامت هستند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این بزرگان باید در بقاع متبرکه به‌گونه‌ای رفتار کنیم که روز قیامت شرمنده امامزادگان نباشیم.

حجت‌الاسلام قدرتی با تأکید بر رعایت حریم و حرمت امامزادگان و بقاع متبرکه، خاطرنشان کرد: باید آداب زیارت و حضور در حرم این بزرگان رعایت شود؛ زیرا گاهی اوقات رعایت نکردن آداب زیارت ازجمله طهارت، لباس پاکیزه و حرکت با وقار سبب سقوط زائر و محروم شدن از آثار زیارت می‌شود.

گفتنی است، دهه اول ماه ذی‌القعده که روز نخست آن با ولادت حضرت معصومه (س) و پایان آن نیز با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا (ع) همزمان است، به‌عنوان دهه کرامت و پنجم ذی‌القعده نیز به‌عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نام‌گذاری شده است.

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 156 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده دارد که مشهورترین آنها حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر ارشد امام رضا (ع) است. 143 امامزاده مدفون در خراسان شمالی جزء فرزندان امام موسی کاظم (ع) و نوادگان و برادران امام رضا (ع) هستند./9314/203/ب2

ارسال نظرات